Binnen de overwegingsfase overweegt de potentiële klant een aankoop of conversie te verrichten. Het is belangrijk dat je in deze fase het verhaal van jouw organisatie op de juiste wijze communiceert. Vanuit het verhaal van jouw organisatie kunnen veel verschillende soorten marketinguitingen gecreëerd worden. Denk bijvoorbeeld aan social mediaberichten, blogberichten of een mailing waar elke keer een stukje van het verhaal terug komt. Wij geven je graag een aantal tips voor het samenstellen van een ijzersterke communicatieboodschap!

#1 Benadruk de USP’s van je onderneming

Als organisatie heb je een unieke missie en visie. Er is duidelijk nagedacht over hoe de organisatie een toegevoegde waarde wil gaan creëren voor de klanten. Dit is onder andere gedaan door een aantal USP’s te creëren, zoals bijvoorbeeld de snelste levertijd of – in het geval van een prijsvechter – de laagste prijsgarantie.

Laten we inzoomen op de USP prijsgarantie. Uit onderzoek blijkt dat dit voor veel klanten een reden is om ergens te kopen. In de communicatieboodschap kan je daarom prima benadrukken dat jouw onderneming de laagste prijsgarantie hanteert. Zo val je op ten opzichte van de concurrentie én heb je een duidelijke communicatieboodschap. Je kunt deze boodschap op meerdere manieren overbrengen, dit kan tekstueel maar ook via een beknopte video.

#2 Adverteer zonder commerciële boodschap

Veel organisaties slaan deze stap over en gebruiken enkel commerciële boodschappen in hun advertenties. Binnen de overwegingsfase wil je als organisatie de consument juist voorzien van de juiste hoeveelheid informatie die toegevoegde waarde biedt bij het beslissingsproces.

#3 Toon klantenreviews en beoordelingen

Een potentiële klant oriënteert zich vandaag de dag maar al te graag op het internet, dus ook in de ervaringen van andere gebruikers. Een hoge klanttevredenheid zal automatisch vertrouwen wekken bij de potentiële klant. Het is daarom belangrijk dat je als organisatie klantreviews en beoordelingen verzamelt en deze ook openbaar publiceert. Het kan een toonaangevend onderdeel zijn waardoor de potentiële klant voor jouw product of dienst gaat kiezen.

#4 Licht projecten uit van klanten

Als je dit blogbericht leest, heb je hoogstwaarschijnlijk al een aantal mooie projecten mogen uitvoeren namens jouw organisatie. Het is daarom de kunst om in de overwegingsfase deze projecten te benadrukken. Vaak zijn dit projecten waar je als organisatie erg trots op bent. Je kunt deze projecten met een blog- of nieuwsbericht publiceren op de website en/of social media.

Op deze wijze kun je jouw werkervaring, werkwijze en de verdere details van het project toelichten. Er wordt benadrukt welke oplossing er voor de klant geleverd is en waarom de klant voor jouw bedrijf gekozen heeft. Bij LeadLogic wordt dit ook toegepast. Benieuwd hoe dit eruit ziet? Lees hier onze klantcase van Adventure Veluwe! 

Overigens is deze tactiek prima toe te passen voor B2B (zakelijke markt) en B2C (consumenten markt).