Een term die in de online marketing-wereld steeds vaker voorbij komt is ‘growth hacking.’ Vooral in de startup-scene is growth hacking hot item. Maar wat is het precies? En is het slechts een trend, of de toekomst voor iedere online marketeer?

Growth hacking als term is in 2010 geïntroduceerd door Sean Ellis, die als marketeer eindverantwoordelijk was voor de bizarre groei van startups als Xobni, Eventbrite, Dropbox, Webs en Qualaro. ‘Groei’ was volgens Ellis een te onderbelicht discipline in de online marketing. En daar zit direct de paradox. Of een online marketeer nu bezig is met zoekmachine optimalisatie, branding of usability, hij is toch altijd gefocust op groei? Niet dus, aldus Ellis. Alleen een growth hacker richt zich bij iedere strategie, tactiek of beslissing op groei.

Verschil tussen de online marketeer en growth hacker

Maar wat is dan het verschil tussen beide specialisten? De experts zitten hierin niet altijd op één lijn. Waar men het wel over eens is: de verschillen qua skillset. Een growth hackers is namelijk niet alleen marketeer, maar tegelijkertijd ook developer, designer en data-analist. Daardoor is de hacker individueel in staat om online groei te realiseren. Daarbij focust een growth hacker zich veel meer op relatief goedkope kanalen als social media, specifiek gerichte advertenties en viral marketing.

zoekvolume-growth-hacking
Wereldwijd zoekvolume op de term ‘Growth hacking’ – Bron: Google Trends

Zet de trend door?

De introductie van de term growth hacker is alweer zes jaar geleden, in de snel ontwikkelende online branche is dat nogal lang te noemen. Toch zien we dat er sinds 2013 steeds meer op de term growth hacking gezocht wordt, getuige de data uit Google Trends. Of de trend nu door gaat zetten is moeilijk te voorspellen. Wij vinden echter de inhoudelijke materie (focus op groei & brede skillset) wel dusdanig interessant dat we een verschuiving verwachten: sommige talentvolle online marketeers zullen skills als coding, data-analyse en design onder de knie krijgen en daardoor zelfstandig het gehele online werkveld beheersen. Andere online marketeers daarentegen zullen zich meer specialiseren (bijvoorbeeld in e-mailmarketing, SEA of SEO). Wij gaan het in ieder geval in de gaten houden!