Graag laten we je kennis maken met de tool Ahrefs, op dit moment dé alles-in-1 SEO toolset. Eerder namen we je al mee in de tool Advanced Web Ranking voor het verkrijgen van inzicht in de zoekmachine prestaties van jouw organisatie. De tool Ahrefs gaat een stapje verder, jij wordt als organisatie echt geholpen om accurate en complete inzichten stapsgewijs te vertalen in concrete actiepunten. Dit alles met als doel om op relevante zoektermen hoger in zoekmachines te verschijnen en meer verkeer te genereren naar jouw website. Benieuwd wat Ahrefs allemaal te bieden heeft?

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is opgericht in 2011 en op de website valt het volgende te lezen: ‘van ambitieuze bloggers tot wereldwijde internationale merken, iedereen leunt op Ahrefs voor de groei van hun zoekverkeer’. Dit klopt zeker als je kijkt naar grote organisaties zoals Facebook, Netflix en Uber die dit platform al gebruiken. Maar, de tool is er dus ook voor de ambitieuze bloggers.

Voordat we de verschillende onderdelen binnen Ahrefs toelichten, beginnen we met een overzicht van de toolset, die bestaat uit vijf verschillende tools:

  • Site Explorer
  • Keyword Explorer
  • Site Audit
  • Rank Tracker
  • Content Explorer

Site Explorer

Binnen de Site Explorer worden eigenlijk drie SEO-tools gecombineerd in één overzichtelijk dashboard. Allereerst zie je binnen de Site Explorer op welke zoektermen jij en jouw concurrenten ranken en welke pagina’s het meeste zoekverkeer opleveren.

Daarnaast beschikt de Site Explorer over een zeer complete backlink checker. Nu denk je misschien, wat is dat? Met een backlink checker zie je welke websites er linken naar de website van jou en naar die van concurrenten en kun je de kwaliteit van deze zogenoemde backlinks beoordelen. Een backlink naar jouw website vanuit de plaatselijke tweedehands autoverkoper wordt logischerwijs anders gewaardeerd dan een backlink vanuit een autoriteit en veelbezochte website in de autobranche.

Tot slot laat de Site Explorer zien of jouw concurrenten adverteren binnen de zoekmachines en naar wat voor pagina’s zij hun betaalde verkeer sturen. Kortom, de Site Explorer geeft een compleet beeld van de prestaties van zowel jouw website als die van de concurrentie.

Keyword Explorer

De Keyword Explorer van Ahrefs is de meest complete tool voor zoektermenonderzoek in de markt. Zo biedt de tool duizenden zoektermsuggesties vanuit tien verschillende zoekmachines die continu met actuele data worden geüpdatet.

Naast de suggesties voor nieuwe zoekwoorden, geeft de tool ook aan hoe moeilijk het wordt om hoog te scoren op zoekwoorden gebaseerd op de huidige top 10 pagina’s. Op deze manier kan middels prioritering het laaghangende fruit als eerste worden opgepakt. Zo kan het zijn dat het vanwege hoge concurrentie moeilijk wordt om op ‘auto kopen’ goed te scoren terwijl je op ‘auto kopen + woonplaats’ waarschijnlijk al een veel betere kans maakt.

Wat deze tool echt uniek maakt, is dat het ook een schatting toont van het aantal klikken op bepaalde zoekresultaten. Een zoekresultaat is immers nog niet automatisch een klik. De Keyword Explorer laat het geschatte aantal klikken zien, de kosten per klik, het klikpercentage en het percentage betaalde klikken. Met behulp van deze tool wordt inzichtelijk wat de kosten per klik zouden zijn wanneer je de zichtbaarheid binnen de zoekmachine(s) in zou kopen. Kortom, een dusdanig uitgebreide analyse die op dit moment geen enkele andere tool biedt.


Site Audit

Met de Site Audit van Ahrefs kijk je onder de motorkap van de SEO-prestaties van jouw website. Met deze tool krijg je precies te zien wat jouw website tegenhoudt om hoog te scoren in de zoekmachines. Zo voert de tool een scan uit op alle pagina’s van jouw website en vertelt vervolgens per pagina de SEO-conditiescore, SEO-problemen en bijbehorende aanbevelingen om deze problemen op te lossen.

Ahrefs controleert standaard op liefst 100+ voorgedefinieerde mogelijke SEO-problemen maar de tool biedt daarnaast ook de mogelijkheid om zelf te bepalen op wat voor zaken je jouw website wilt controleren. Al deze inzichten helpen jou om stapsgewijs en gestructureerd de SEO-prestaties van jouw organisatie te verbeteren. Om deze tool te gebruiken hoef je dankzij de gebruiksvriendelijkheid dus zeker geen SEO-expert te zijn.

Rank Tracker

Nu je weet hoe je organisatie er voor staat op het gebied van SEO en je allerlei verbeteringen hebt doorgevoerd, wil je natuurlijk na enige tijd zien wat het effect is.

Dit effect wordt zichtbaar gemaakt in de Rank Tracker tool. Met deze tool monitor je jouw posities ten opzichte van de concurrentie op zoekwoorden waar jij als organisatie op gevonden wilt worden. Je vult simpelweg de zoekwoorden in waar jij je op hebt gefocust, je geeft aan wie je concurrenten zijn en de Rank Tracker doet de rest.

De tool begint vervolgens met tracker en houd je per mail op de hoogte van de ontwikkelingen. Je krijgt onder andere te zien hoeveel klikken uit organisch (gratis) verkeer er naar jouw website komen en je krijgt de gemiddelde positie te zien waarop jouw pagina’s getoond worden binnen de zoekmachines.

Content Explorer

Met de Content Explorer heb je de mogelijkheid om alle goed presterende pagina’s in jouw branche eens goed te analyseren. Zo kom je er dus achter wat voor content het goed doet onder jouw doelgroep en waar dit precies in resulteert.

Op deze manier kun jij hier met jouw organisatie slim op inspelen door bepaalde content te gaan schrijven die goed aansluit bij wat jouw doelgroep interessant vindt. Je krijgt bijvoorbeeld te zien hoeveel verkeer er naar bepaalde pagina’s gaat, vanuit hoeveel websites er wordt gelinkt naar deze pagina’s, het aantal shares op social media en de waarde van het zoekverkeer. Door hier op in te spelen kan jouw organisatie gaan profiteren van de mogelijke voordelen zoals extra verkeer, bekendheid en uiteindelijk omzet van nieuwe en relevante content.

Conclusie

Al met al is Ahrefs op dit moment de meest complete SEO-tool volgens ons. Het biedt heel veel inzicht op een gebruiksvriendelijke manier. Met behulp van Ahrefs kun je als organisatie gestructureerd gaan werken aan een betere vindbaarheid binnen de zoekmachines. Je krijgt te zien wat er goed en minder goed gaat, je ziet hoe de concurrentie presteert en je komt te weten hoe je specifiek voor jouw organisatie SEO-kansen aan kunt grijpen. Volgens ons voldoende redenen om intensief met deze tool te werken voor de organisaties die wij helpen om te groeien.