Visliefhebbers vissen met online vishandel Visoptafel.nl nooit meer achter het net​

Vishandel Heinen & Koelewijn zorgt met het concept Visoptafel.nl voor een online viswinkel. Via Visoptafel.nl kunnen consumenten eenvoudig online vis bestellen en hebben zij de keuze uit meer dan honderd producten. De vis wordt vacuüm en gekoeld verpakt en wordt binnen 24 uur thuisbezorgd. De consument hoeft het huis niet meer uit en profiteert vaak ook nog eens van een groter assortiment dan bij de reguliere vishandel op de markt. Belangrijke voordelen, die des te meer een rol speelden na de maatregelen van het RIVM begin maart om de verspreiding van het aantal coronabesmettingen in te dammen.

De aanleiding

De maatregelen van het RIVM begin maart om de verspreiding van het aantal coronabesmettingen in te dammen, raakten ook de Nederlandse vissector. Visrestaurants werden abrupt gesloten en ook de ambulante handel stond onder druk. Aan consumenten werd het advies afgegeven om zoveel mogelijk thuis te blijven. Vishandel Heinen & Koelewijn zag dit als hét moment om hun al bestaande online viswinkel Visoptafel.nl eens echt goed te gaan vermarkten. Immers, de consument had nog steeds de behoefte aan vis en leek meer dan ooit tevoren bereid iets extra te willen betalen voor een veilige, verse en snelle levering aan huis. 

De website Visoptafel.nl was al een tijdje in de lucht, echter werden er nog geen digital marketing campagnes ingezet. Dit maakte dat de website tot op dat moment nog relatief onbekend was onder de doelgroep. Hoogste tijd dus voor een snelle en effectieve aanpak. Henk Koelewijn, eigenaar, zocht een partner die snel zou kunnen schakelen en vond vervolgens in LeadLogic zijn online partner. Het doel van de samenwerking: het genereren van zoveel mogelijk relevant websiteverkeer met als hoofddoelstelling het maximaliseren van het aantal online aankopen tegenover relatief lage kosten per aankoop. 

visoptafel logo
henk-koelewijn-copy

‘‘

De no-nonsense
mentaliteit, de korte lijnen
de juiste aandacht en de
proactieve houdeing zijn
kenmerken van LeadLogic
die mij enorm aanspreken.

Henk Koelewijn –
Eigenaar Visoptafel.nl

De aanpak

Snel schakelen was het devies, er moest zo snel mogelijk ingespeeld gaan worden op de vraag vanuit de markt. Aan deze opdracht is gehoor gegeven, binnen twee dagen na de eerste kennismaking tussen Visoptafel.nl en LeadLogic stonden de eerste campagnes al live.

Er is vanuit LeadLogic gestart met het opzetten van goed doordachte campagnes binnen Facebook Ads en Google Ads. Daarnaast zijn er op ons advies verbeteringen doorgevoerd aan de website om zo het bestelproces te versoepelen en tegelijkertijd het conversiepercentage. 

Voor de campagnes binnen Facebook Ads werden relevante doelgroepen gevormd en werden er advertenties gemaakt die de belangrijkste voordelen van Visoptafel.nl duidelijk kenbaar maakten. Voor Google Ads is er een gedegen zoekwoordanalyse uitgevoerd om zo te weten te komen op welke zoektermen Visoptafel.nl gevonden moest gaan worden. Vervolgens is er ook retargeting binnen Facebook Ads ingezet richting consumenten die de website al hadden bezocht, maar nog geen bestelling hadden geplaatst. Deze consumenten kregen dan bijvoorbeeld een kortingscode om hen toch richting die eerste aankoop te dirigeren. 

Naast de reguliere campagnes zijn er ook allerlei themacampagnes ingezet, te denken valt dan aan een campagne rondom de Hollandse Nieuwe haring en campagnes rondom Moederdag en Vaderdag. Deze campagnes werden naast de eerder genoemde kanalen ook gecommuniceerd middels pushberichten en via e-mail. Zo was er voor de visliefhebbers in Nederland geen ontkomen meer aan: Visoptafel.nl is dé online vishandel van Nederland waar je als consument moet zijn. 

Tot slot is er een ‘Deel & Win’ flyer gemaakt, deze wordt aan iedere bestelling toegevoegd. Deelnemers maken kans op een vispakket ter waarde van € 50,- wanneer zij hun bestelling delen op Instagram. Op deze manier bereiken we de connecties van de deelnemers die misschien nog niet bekend zijn met Visoptafel.nl. Met deze actie genereren we nog meer naamsbekendheid en een hogere aankoopintentie. Mensen zijn immers gevoelig voor wat andere mensen zeggen en doen, helemaal als het ook nog eens bekenden zijn. 

De volgende stappen die worden gezet hebben voornamelijk betrekking op het verbeteren van de gratis vindbaarheid binnen de zoekmachines. Verder ligt de focus blijvend op het stimuleren van een eerste aankoop. Want, wanneer een consument eenmaal heeft besteld bij Visoptafel.nl, dan wil hij niet anders meer!

henk-koelewijn-copy

‘‘

Bij LeadLogic doen ze
altijd wat ze zeggen en
zeggen ze altijd wat
ze doen.

Henk Koelewijn –
Eigenaar Visoptafel.nl

De resultaten

Het aantal websitebezoekers steeg in april met 600% vergeleken met een jaar eerder.

Het aantal bestellingen steeg in april met 896% vergeleken met een jaar eerder. Het was zo nu en dan dus even flink aanpoten om alle bestellingen op tijd de deur uit te krijgen :).

In april klikte 4,5% van de mensen die een advertentie van Visoptafel.nl zag, door naar de website. Ter vergelijking: gemiddeld ligt dit percentage op 0,89% binnen Facebook Ads.

Wil jij ook een structurele
groei realiseren?