Je eerste dashboard opzetten met Looker Studio (voorheen Google Data Studio)

Lammert Heek headshot
Lammert Heek
Eigenaar & digital marketing specialist
6 min
02 feb 2022
thumbnail Je eerste dashboard opzetten met Looker Studio (voorheen Google Data Studio)

In mijn vorige blogartikel ‘De mogelijkheden van Looker Studio’ maakte je kennis met de wondere wereld van Looker Studio. Ik legde je de belangrijkste functionaliteiten uit en liet een aantal concrete praktijkvoorbeelden zien. Ik kan goed begrijpen dat je je nu afvraagt hoe je jouw eerste dashboard met behulp van Google Looker Studio op moet zetten. In dit artikel neem ik je stap voor stap mee en laat ik zien hoe je jouw eerste dashboard succesvol op kunt zetten. Lees snel verder en start vandaag nog!

1: Kies een template of begin blanco

Voordat je begint is het zaak om in te loggen op https://datastudio.google.com/. Inloggen kan gewoon met je huidige Google account. Wanneer je ingelogd bent, kom je in de volgende omgeving terecht. In de startomgeving kan je kiezen tussen een leeg rapport of een standaard template.

Kies een blanco om standaard template

Zelf vind ik het fijn om met een leeg rapport te beginnen. Je hebt dan volledig de vrije hand en kunt je eigen template ontwikkelen. Door mijn ervaring met Looker Studio ontwikkelde ik in de loop der tijd een eigen template. Het template vormt de basis voor mijn dashboards en is eigenlijk meer een visueel raamwerk. Binnen dit template pas ik de huisstijl van de klant op een subtiele manier toe door gebruik te maken van specifieke kleuren in bijvoorbeeld tabellen en grafieken. Daarnaast kun je op eenvoudige wijze het logo van de klant of van je eigen organisatie toevoegen.

Tip: ben je nog volledig onbekend met Looker Studio? Gebruik dan eens het ‘Tutorial-rapport’. Binnen dit rapport krijg je een korte rondleiding en ontdek je handige functionaliteiten binnen Looker studio.

Laten we van start gaan! 

We beginnen in dit voorbeeld met een leeg rapport en gaan een dashboard inrichten voor digital marketing bureau LeadLogic. Wanneer je op ‘leeg rapport’ klikt, opent direct het venster ‘Gegevensbron toevoegen aan het rapport’. Hier kun je dus direct een bron zoals Google Analytics koppelen aan je dashboard.

Een klik op de gegevensbron Google Analytics zorgt ervoor dat alle Google Analytics accounts waar jij toegang tot hebt, openen. Let wel: om een Google Analytics account van bijvoorbeeld een klant te koppelen, heb je met jouw e-mailadres toegang nodig tot het betreffende Analytics account. Selecteer vervolgens het gewenste account, property en dataweergave.

Na het toevoegen van de gegevensbron wordt er direct een tabel met data toegevoegd aan je dashboard. Aan deze tabel kun je vrijwel direct zien of je de juiste databron hebt gekoppeld.

2: Voeg een periodekiezer en filter control toe

Binnen je dashboard wil je kunnen filteren op een bepaalde periode. Zo kun je de data binnen je dashboard raadplegen van bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen, afgelopen 30 dagen of een specifieke maand. Voeg dus eerst een periodekiezer toe aan het dashboard. Deze vind je onder het item ‘Bedieningselement toevoegen’.

Bedieningselement toevoegen binnen de bewerkmodus


Kies vervolgens voor ‘periodekiezer’. Met je muis kun je de periodekiezer op een plek naar keuze slepen. Vervolgens kun je een standaardperiode instellen. Ik vind het zelf handig om de periode standaard in te stellen op de afgelopen week van maandag t/m zondag. Je ziet dan in eerste instantie altijd de data over de afgelopen week.

Periode kiezen binnen de periodekiezer

Naast de periodekiezer is er nog een handig bedieningselement dat toegevoegd kan worden, namelijk het dropdownmenu. Door binnen het dropdownmenu te kiezen voor het bedieningselement ‘Standaard kanaalgroepering’ kun je binnen het dashboard filteren op kanaal. Kies je binnen de dropdown voor ‘organisch’ dan wordt het filter organisch toegepast op alle data in het dashboard en zie je dus enkel organische statistieken.

Het instellen van de filter control

De gegevensbron staat al standaard ingesteld. Dit is het Google Analytics account dat je eerder gekoppeld hebt. Binnen ‘veld voor bedieningselement’ kies je voor ‘standaard kanaalgroepering’ en onder ‘statistiek’ selecteer je ‘gebruikers’. Een alternatief voor standaard kanaalgroepering is bron/medium. Je kunt dan meer specifieke bronnen bekijken. Denk bijvoorbeeld aan data uit specifieke zoekmachines of social media kanalen.

In het volgende voorbeeld zijn we van de bewerkmodus geswitcht naar de weergave van het dashboard. Een klik op het dropdownmenu zorgt er vervolgens voor dat je zelf een keuze kunt maken voor een specifiek kanaal. Selecteer je bijvoorbeeld enkel ‘Organic Search’, dan zal op alle data het filter ‘Organic Search’ toegepast worden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief