In mijn vorige blogartikel ‘De mogelijkheden van Google Data Studio’ maakte je kennis met de wondere wereld van Google Data Studio. Ik legde je de belangrijkste functionaliteiten uit en liet een aantal concrete praktijkvoorbeelden zien. Ik kan goed begrijpen dat je je nu afvraagt hoe je jouw eerste dashboard met behulp van Google Data Studio op moet zetten. In dit artikel neem ik je stap voor stap mee en laat ik zien hoe je jouw eerste dashboard succesvol op kunt zetten. Lees snel verder en start vandaag nog!

1: Kies een template of begin blanco

Voordat je begint is het zaak om in te loggen op https://datastudio.google.com/. Inloggen kan gewoon met je huidige Google account. Wanneer je ingelogd bent, kom je in de volgende omgeving terecht. In de startomgeving kan je kiezen tussen een leeg rapport of een standaard template.

Kies een blanco om standaard template

Zelf vind ik het fijn om met een leeg rapport te beginnen. Je hebt dan volledig de vrije hand en kunt je eigen template ontwikkelen. Door mijn ervaring met Google Data Studio ontwikkelde ik in de loop der tijd een eigen template. Het template vormt de basis voor mijn dashboards en is eigenlijk meer een visueel raamwerk. Binnen dit template pas ik de huisstijl van de klant op een subtiele manier toe door gebruik te maken van specifieke kleuren in bijvoorbeeld tabellen en grafieken. Daarnaast kun je op eenvoudige wijze het logo van de klant of van je eigen organisatie toevoegen.

Tip: ben je nog volledig onbekend met Google Data Studio? Gebruik dan eens het ‘Tutorial-rapport’. Binnen dit rapport krijg je een korte rondleiding en ontdek je handige functionaliteiten binnen Google Data Studio.

Laten we van start gaan!
We beginnen in dit voorbeeld met een leeg rapport en gaan een dashboard inrichten voor digital marketing bureau LeadLogic. Wanneer je op ‘leeg rapport’ klikt, opent direct het venster ‘Gegevensbron toevoegen aan het rapport’. Hier kun je dus direct een bron zoals Google Analytics koppelen aan je dashboard.

Een klik op de gegevensbron Google Analytics zorgt ervoor dat alle Google Analytics accounts waar jij toegang tot hebt, openen. Let wel: om een Google Analytics account van bijvoorbeeld een klant te koppelen, heb je met jouw e-mailadres toegang nodig tot het betreffende Analytics account. Selecteer vervolgens het gewenste account, property en dataweergave.

Na het toevoegen van de gegevensbron wordt er direct een tabel met data toegevoegd aan je dashboard. Aan deze tabel kun je vrijwel direct zien of je de juiste databron hebt gekoppeld.

2: Voeg een periodekiezer en filter control toe

Binnen je dashboard wil je kunnen filteren op een bepaalde periode. Zo kun je de data binnen je dashboard raadplegen van bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen, afgelopen 30 dagen of een specifieke maand. Voeg dus eerst een periodekiezer toe aan het dashboard. Deze vind je onder het item ‘Bedieningselement toevoegen’.

Bedieningselement toevoegen binnen de bewerkmodus


Kies vervolgens voor ‘periodekiezer’. Met je muis kun je de periodekiezer op een plek naar keuze slepen. Vervolgens kun je een standaardperiode instellen. Ik vind het zelf handig om de periode standaard in te stellen op de afgelopen week van maandag t/m zondag. Je ziet dan in eerste instantie altijd de data over de afgelopen week.

Periode kiezen binnen de periodekiezer

Naast de periodekiezer is er nog een handig bedieningselement dat toegevoegd kan worden, namelijk het dropdownmenu. Door binnen het dropdownmenu te kiezen voor het bedieningselement ‘Standaard kanaalgroepering’ kun je binnen het dashboard filteren op kanaal. Kies je binnen de dropdown voor ‘organisch’ dan wordt het filter organisch toegepast op alle data in het dashboard en zie je dus enkel organische statistieken.

Het instellen van de filter control
De gegevensbron staat al standaard ingesteld. Dit is het Google Analytics account dat je eerder gekoppeld hebt. Binnen ‘veld voor bedieningselement’ kies je voor ‘standaard kanaalgroepering’ en onder ‘statistiek’ selecteer je ‘gebruikers’. Een alternatief voor standaard kanaalgroepering is bron/medium. Je kunt dan meer specifieke bronnen bekijken. Denk bijvoorbeeld aan data uit specifieke zoekmachines of social media kanalen.

In het volgende voorbeeld zijn we van de bewerkmodus geswitcht naar de weergave van het dashboard. Een klik op het dropdownmenu zorgt er vervolgens voor dat je zelf een keuze kunt maken voor een specifiek kanaal. Selecteer je bijvoorbeeld enkel ‘Organic Search’, dan zal op alle data het filter ‘Organic Search’ toegepast worden.

Filteren op kanaal binnen de weergavemodus

3: Voeg meerdere diagrammen toe en groepeer deze

Nu je een eerste rapport aan hebt gemaakt, een gegevensbron hebt gekoppeld en een tweetal bedieningselementen toegevoegd hebt ben je klaar om meerdere diagrammen toe te voegen. Overigens is het geen vereiste om een dropdownmenu toe te voegen aan je dashboard. Een periodekiezer is wel zo handig, dus die adviseer ik altijd.

Laten we voor de compleetheid een grafiek, tabel, cirkeldiagram en scorecard toevoegen waarin we de volgende data willen tonen:

  • Tabel: aantal bezoekers per bron/medium
  • Grafiek: totaal aantal bezoekers
  • Cirkeldiagram: bezoekers per device
  • Scorecards: algemene websitestatistieken

Voor de tabel hoeven we geen nieuwe aan te maken, aangezien er bij het koppelen van de gegevensbron direct een tabel als voorbeeld toegevoegd is. We kunnen de huidige tabel dus gebruiken en hierin de gewenste statistieken selecteren.

Onder Dimensie selecteren we: bron/medium
Onder Statistiek selecteren we: gebruikers (bezoekers)

Deze instellingen resulteren in de volgende tabel. Wanneer je vanuit de bewerkmodus op ‘weergave’ klikt wordt het dashboard netjes weergegeven. Daarnaast kun je onder het kopje ‘stijl’ het design van de tabel aanpassen. Zo kun je zelf een font naar keuze selecteren en bijvoorbeeld de kleur van de tabel aanpassen.

We gaan nu een grafiek toevoegen. Binnen deze grafiek willen we het aantal websitebezoekers tonen. Binnen de grafiek voegen we een vergelijkingsperiode toe. Op die manier kunnen we de trendlijn van het aantal bezoekers vergelijken t.o.v. dezelfde periode voor de geselecteerde periode binnen de periodekiezer of t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

  • Klik op ‘een diagram toevoegen’
  • Kies onder ‘tijdreeks’ een grafiek naar keuze
  • De grafiek wordt toegevoegd aan het dashboard
  • Kies onder ‘dimensie’ voor: datum
  • Kies onder ‘statistiek’ voor: gebruikers (bezoekers)

We hebben nu onderstaande grafiek toegevoegd. Zoals je ziet heb ik voor zowel de tabel als de grafiek onder het kopje ‘stijl’ de kleur oranje in de diagrammen verwerkt. Je kunt per diagram zelf de kleur en het gewenste lettertype bepalen.

De grafiek en tabel zijn toegevoegd. Tijd om een cirkeldiagram toe te voegen. Naast het aantal bezoekers per bron/medium en het totaalaantal bezoekers, willen we namelijk inzicht hebben in het aantal bezoekers per device/apparaat.

  • Klik op ‘een diagram toevoegen’
  • Kies onder ‘cirkel’ voor een cirkeldiagram of ringdiagram
  • De cirkeldiagram wordt toegevoegd aan het dashboard
  • Kies onder dimensie voor: apparaatcategorie
  • Kies onder statistiek voor: gebruikers (bezoekers)

Door het toevoegen van deze cirkeldiagram zie je in één oogopslag het percentage bezoekers dat via mobiel of desktop de website bezocht.
Statistieken binnen Google Data Studio hoef je niet altijd in een tabel, grafiek of ander type diagram te tonen. Bepaalde statistieken zoals het totaalaantal bezoekers, aantal paginaweergaven, aantal sessies en de gemiddelde sessieduur kun je eenvoudig middels scorecards weergeven.

  • Klik op ‘een diagram toevoegen’
  • Kies een scorecard
  • De scorecard wordt toegevoegd aan het dashboard
  • Kies onder statistiek voor: gebruikers (bezoekers)
  • Kies onder vergelijkingsperiode voor ‘vorig jaar’ om het aantal bezoekers te vergelijken met dezelfde periode vorig jaar

Een scorecard voor het totaal aantal websitebezoekers staat nu ook in het dashboard. Deze bestaande scorecard kun je gemakkelijk kopiëren en plakken om vervolgens een ander statistiek in de gekopieerde scorecard te selecteren. Zo kun je eenvoudig en snel meerdere scorecards toevoegen aan je dashboard.

We hebben nu vier verschillende soorten diagrammen toegevoegd aan het dashboard. Uiteraard zijn er nog veel meer type diagrammen die je op dezelfde wijze toe kunt voegen. Speel daar gerust mee en bepaal welke diagrammen en statistieken voor jouw organisatie het meest interessant zijn om te tonen in het dashboard.

Wellicht denk je nu: tof die statistieken! Maar het dashboard oogt nog vrij kaal. Lees dan snel verder, want daar gaat verandering in komen!

4: Bepaal de opmaak en pas deze toe

Binnen Google Data kun je vrijwel alle kanten op wat betreft de opmaak van jouw dashboard. Je kunt je eigen draai geven aan je dashboard met zaken als kleuren, lettertypen en gebruik van schaduw. Binnen het huidige LeadLogic dashboard gaan we het bedrijfslogo, een navigatiebalk en een achtergrond toevoegen.

Bedrijfslogo toevoegen
Het toevoegen van een logo of andere afbeelding is zeer eenvoudig. Klik op bewerken en volg de onderstaande stappen:

  • Klik in de navigatiebalk op het afbeelding icoon
  • Kies voor ‘uploaden via computer’
  • Kies binnen de bestanden op je computer het betreffende logo of afbeelding
  • Maak het logo groter of kleiner en voeg deze toe op een plaats naar keuze

Nu het logo toegevoegd is, gaan we verder met de opmaak van het dashboard. We voegen een witte balk toe aan de bovenkant van het dashboard om vervolgens daaronder een achtergrond in een contrastkleur te tonen. Op die manier ontstaat er een duidelijke navigatiebalk binnen het dashboard.

  • Klik in de navigatiebalk op het vorm icoon
  • Kies voor “rechthoek”
  • Voeg een vlak toe en bepaal de kleur
  • Vaak wordt het vlak over het logo en de periodekiezer getoond. Met een klik op de rechtermuisknop kun je de volgorde aanpassen
  • Kies ‘volgorde’ en ‘naar achtergrond’

Doe hetzelfde nogmaals maar voeg dan bijvoorbeeld een lichtgrijs vak toe en plaats deze als achtergrond achter de diagrammen in het dashboard.

5: Koppel meerdere gegevensbronnen zoals Facebook, Instagram en Google Ads

De basis van het dashboard staat en een aantal statistieken vanuit Google Analytics zijn nu inzichtelijk. Echter is het grote voordeel van Google Data Studio dat er meerdere gegevensbronnen binnen één dashboard gekoppeld en getoond kunnen worden. In mijn vorige blog de mogelijkheden van Google Data Studiolichtte ik kort toe dat wij de tool SuperMetrics gebruiken om externe gegevensbronnen te koppelen. Naast de beschikbare negentien, gratis Google koppelingen kun je binnen Google Data Studio nog 412 andere databronnen koppelen. Een groot deel, zoals Facebook en Instagram, van die 412 databronnen koppelen wij via SuperMetrics. SuperMetrics is een betaalde tool waarmee je data vanuit diverse, externe bronnen kunt koppelen.

Om het dashboard te verrijken met extra data gaan we nu Facebook Ads en Google Ads statistieken toevoegen. Als voorbeeld neem ik je mee in de stappen om Google Ads toe te voegen. Facebook werkt, indien je gebruik maakt van Supermetrics, op dezelfde manier.

Het toevoegen van Google Ads statistieken aan je Google Data Studio dashboard
Aan het begin van dit artikel hebben we Google Analytics als gegevensbron toegevoegd. Het toevoegen van Google Ads of een andere bron werkt op dezelfde manier.

  • Klik in de navigatiebalk op ‘gegevens toevoegen’
  • Kies voor Google Ads
  • Ook voor deze koppeling geldt dat je met jouw e-mailadres toegang moet hebben tot het betreffende Google Ads account. Omdat wij als bureau werken met een MCC (manageraccount), heb ik via mijn e-mailadres toegang tot al onze Google Ads accounts
  • Selecteer het betreffende Google Ads account en klik op de blauwe button ‘toevoegen’
  • Selecteer vervolgens onder ‘diagram toevoegen’ een diagram zoals bijvoorbeeld een tabel

Google Ads is nu gekoppeld en je hebt onder dimensie en statistiek zelf de keuze om bepaalde statistieken te tonen. Omdat ik graag een totaalbeeld wil hebben van alle lopende campagnes kies ik onder dimensie voor ‘campagne’. Onder ‘statistiek’ kun je vervolgens een aantal relevante statistieken toevoegen. Denk aan vertoningen, klikken, cpc, conversies, kosten per conversie en besteed budget.


We hebben nu een tweetal gegevensbronnen toegevoegd, namelijk Google Analytics en Google Ads. Het toevoegen van andere gegevensbronnen zoals een Google Drive Sheet, LinkedIn Ads of MailChimp statistieken gaat op dezelfde manier. Voor externe koppelingen zoals Facebook, Instagram en MailChimp dien je wel gebruik te maken van een connector tool zoals SuperMetrics. Om een overkill aan informatie te voorkomen ga ik hier niet dieper op in.

De basisversie van het dashboard staat. Nu het toevoegen van gegevensbronnen, diagrammen en de opmaak hiervan duidelijk is, kun je jouw dashboard verder vormgeven. Ik wens je veel succes maar vooral plezier toe!

6: Sneltoetsen (bonus)

Ik hoop dat je van cadeautjes houdt. Als bonus heb ik namelijk een handig overzicht met sneltoetsen toegevoegd. Met deze sneltoetsen kun je snel en eenvoudig aanpassingen doorvoeren. Hieronder de meest gebruikte sneltoetsen:

  • Ctrl + C = kopiëren
  • Ctrl + V = plakken
  • Ctrl + A = alles selecteren
  • Ctrl + Z = wijziging ongedaan maken
  • Ctrl + D = verdubbelen
  • Ctrl + G = groep
  • Ctrl + Shift + E = gegevens bijwerken
  • Ctrl + Shift + G = groep ongedaan maken
  • Ctrl + Shift + E → = gegevens bijwerken
  • Ctrl + Shift + ↑ = op de voorgrond plaatsen
  • Ctrl + Shift + ↓ = naar de achtergrond plaatsen