Tegenwoordig is een zakelijk Instagram account vrijwel niet meer weg te denken, zeker wanneer je jouw naamsbekendheid wil laten stijgen en zichtbaar wil worden binnen jouw doelgroep. Wij geven je graag wat praktische tips om het Instagram account van jouw organisatie te verbeteren.

Instagram in het LeadLogic Groeimodel

Instagram is een van de grootste social media platformen anno 2020. In 2019 groeide het aantal gebruikers in Nederland met 20% naar 4,9 miljoen Nu horen we je denken: ‘Instagram wordt toch alleen maar door jongeren gebruikt?’ Ondernemers hebben vaak het idee dat hun doelgroep niet actief is op Instagram. Het tegendeel blijkt waar, 33% van de Instagram gebruikers is namelijk ouder dan 30 jaar. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook actief is.

Het platform biedt een mooi podium voor ondernemers waarmee je bereik, je zichtbaarheid en je naamsbekendheid vergroot wordt. 80% van de gebruikers volgt namelijk een bedrijf of merk op Instagram. Hoe zorg je er dan voor dat dit jouw bedrijf is?

LeadLogic maakt onder andere gebruik van Instagram in de eerste fase van het LeadLogic Groeimodel: de kennismakingsfase. In deze fase is het van belang om naamsbekendheid te creëren, zoals we in een voorgaand blog al aan je hebben uitgelegd. Door op een handige en slimme wijze Instagram in te zetten, maakt de juiste doelgroep op een snelle en leuke manier kennis met jouw product of dienst.

Vijf praktische tips 👇

Er zijn verschillende mogelijkheden met een zakelijk Instagram account waarmee je jouw naamsbekendheid nog harder kan laten groeien dan dat van de concurrent. Toch is dat niet alles. De volgende tips vertellen wat je moet doen om niet alleen naamsbekendheid te krijgen, maar ook zichtbaarheid, vindbaarheid, sales, nieuwe klanten, vaste klanten, interactiviteit… Moeten we nog doorgaan?

1. Links toevoegen aan het account.

Allereerst raden we je aan om één of meerdere links toe te voegen aan het account, bijvoorbeeld van jouw website. Dit maakt het mogelijk voor de klant om direct een aankoop te doen of meer informatie te verkrijgen over jouw product of dienst. De links kunnen dus echt een keuze maken of breken. Als we kijken naar de overwegingsfase van het LeadLogic Groeimodel, kan deze optie dus zeer bijdragen aan de hoeveelheid orders of aanvragen die bij jou binnenstroomt.

2. Locatie delen.

Naast het toevoegen van links is er de mogelijkheid om per post je locatie te delen. Wil jij de band tussen jou en de consument versterken, met een mogelijke boost voor jouw naamsbekendheid, zichtbaarheid en verkopen tot gevolg? Wacht dan niet langer en deel je locatie! De interactie tussen jou en je volgers is namelijk 79% hoger wanneer de locatie wordt toegevoegd, blijkt uit onderzoek. Bovendien creëer je ook een volgersschare in je omgeving. Dit omvat niet één fase van het Groeimodel, maar meerdere fases.


3. Product tagging.

Door het Instagram account samen te voegen met Facebook, kunnen de producten die op de Facebookpagina staan, gekoppeld worden aan een post. Wanneer een consument dan klikt op de link, wordt de klant direct doorverwezen naar de website en het desbetreffende product. Wat ons betreft, één van de mooiste tips die we jou vandaag geven.
Uit een test van het bedrijf Magnolia Boutique blijkt dat een post met een product tag 20% meer sales oplevert dan een gewone post. Ook dit inzicht zorgt dus niet alleen voor branding, maar ook voor directe verkopen. Heeft jouw klant de overwegingsfase bereikt?

4. Hashtags toevoegen.

Het toevoegen van hashtags is misschien niet een verrassende mogelijkheid, maar het is zeker de moeite waard om als tip mee te geven. Hashtags zijn namelijk erg handig voor meer zichtbaarheid. Door hashtags te gebruiken die relevant, specifiek en beschrijvend zijn zullen consumenten die de zoekfunctionaliteit gebruiken jouw bedrijf vinden. Dit leidt tegelijkertijd tot meer bezoekers op jouw website (mits je de link naar de website in jouw biografie hebt staan).

5. Call to action…

Tot slot raden we je aan om voor een call to action (oproep tot actie) te zorgen. Dit kan bijvoorbeeld door het introduceren van een eigen, unieke hashtag. Deze hashtag krijgt een eigen landingspagina waar alle posts met die hashtag te zien zijn. Door de consument de hashtag te laten vermelden, voert de klant een bepaalde handeling uit en wordt de landingspagina automatisch gevuld.
Een ander inzicht is Instagram stories. Ook hier is het mogelijk om een call to action toe te voegen, zoals ‘swipe-up’ of ‘klik op deze link’. De klant wordt uitgenodigd om een handeling uit te voeren en voelt zich verbonden met jouw bedrijf. In de kennismakingsfase van het LeadLogic Groeimodel wordt dit vaak toegepast. Je laat de consument kennis maken met jouw merk en nodigt uit om elkaar beter te leren kennen.


De bovenstaande tips zouden je moeten helpen om niet alleen meer naamsbekendheid te creëren, maar ook zichtbaarheid en sales. Iedere mogelijkheid heeft zijn eigen kwaliteiten. Samen bieden ze een totaalpakket dat uitermate geschikt is voor het laten kennismaken met jouw bedrijf. Wanneer je alle tips toepast, zal blijken dat Instagram meer is dan alleen een inspiratieplatform.

Het kan echt de naamsbekendheid van jouw bedrijf een boost geven. Hoe meer mensen jouw bedrijf kennen, hoe sneller zij iets bij jou zullen kopen. Daarnaast zorgt het voor een boost van de verkopen als jij de consument goed weet te overtuigen. Instagram is toepasselijk in meerdere fases van het LeadLogic Groeimodel. Wat je ook wil bereiken, Instagram is ‘the key’ tot succes. Wat houd je nog tegen?