Het coronavirus. Een aantal sectoren ondervinden de eerste economische gevolgen van de maatregelen. Een situatie zoals deze is uitzonderlijk en daarom liggen er bij veel organisaties, op het RIVM na, vaak geen draaiboeken klaar over hoe om te gaan met deze situatie. Laat staan hoe je hier op het gebied van online marketing mee om moet gaan. Toch denken wij dat deze tijden van onzekerheid juist ook kansen kunnen bieden, die we graag met je delen.

Wat te doen met mijn lopende campagnes?!

Het is belangrijk om je te beseffen dat gedurende deze uitzonderlijke situatie de prioriteit van de klant vaak even niet ligt bij het aanvragen van een brochure of het afsluiten van een abonnement. Mensen worden overspoeld met informatie vanuit allerlei nieuwsbronnen over de laatste ontwikkelingen, grote kans dat ze dan even niet op jouw advertentie klikken.

Toch is het wel of niet snijden in het campagnebudget erg afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt. Verkoop je rondreizen in China? Tja, dan zit er even niets anders op dan het stopzetten van de campagnes. Verkoop je daarentegen software die thuiswerken mogelijk maakt, dan kan dit hét moment zijn om juist de campagnebudgetten op te schroeven.

Wij zeggen: wees kritisch en denk logisch na; wat voegt jouw product of dienst toe wanneer mensen zich zorgen maken over primaire levensbehoeften en het voortbestaan van organisaties? Maak op basis daarvan een weloverwogen keuze of je op de oude voet verder gaat, campagnebudgetten gaat snijden of campagnes zelfs helemaal stop gaat zetten.

Online marketing tips voor de huidige situatie:

Hoewel we met z’n allen gefocust zijn op de bedreigingen, zijn er in de huidige situatie zeker ook kansen op het gebied van digital marketing. Dit is hét moment om te werken aan alles wat normaliter minder prioriteit krijgt: sterke landingspagina’s, mooie klantcases en vernieuwende SEO-strategieën. Grijp deze periode daarom met beide handen aan voor het versterken van de online basis van jouw organisatie. De basis die zó belangrijk is, maar waar soms onvoldoende aandacht aan geschonken wordt door andere prioriteiten.

Met een goed en verbeterd fundament sta je er veel sterker voor als straks de piek voorbij is en de corona-maatregelen grotendeels worden opgeschort. We hebben een opsomming van tips die voor jouw organisatie voor je gemaakt:

Schrijf alvast relevante content

Schrijf alvast relevante content voor jouw doelgroep. Zo heb je straks een voorraad op de plank liggen en zorg je voor een continue bijdrage aan jouw content- en SEO-strategie. Een gezegde om het belang van SEO nog maar eens te onderstrepen: ‘The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results’. We schreven al eerder een blog over SEO: ‘De voor- en nadelen van SEO‘.

Werk aan inspirerende klantcases

Klantcases, super om op je website te hebben maar erg tijdrovend om te maken. Te denken valt aan de tijd die het kost om interviews met klanten af te nemen, de afstemming, het maken van een mooi verhaal en het vormgeven van diverse pagina’s. Klantcases zijn belangrijk aangezien de (potentiële) klant veel waarde hecht aan de mening en ervaring van anderen. De klantcases kunnen vervolgens gebruikt worden voor campagnes op social media om op die manier de klantcases te communiceren naar de doelgroep. Voorbeeld? Kijk eens op onze projecten pagina.

Verbeter je website

Het verbeteren van de website: iets wat er ook vaak bij in kan schieten maar vaak erg belangrijk is, bijvoorbeeld wanneer het gaat om conversie optimalisatie. Daarnaast is de website natuurlijk hét visitekaartje van jouw organisatie en is het gewoon zonde als je daar steken op laat vallen.

Plan nieuwe campagnes

Hoe fijn is het om nu alle tijd te hebben om goed na te denken over toffe campagnes voor later dit jaar? Daarnaast kan er alvast veel content gemaakt worden om straks vol gas te kunnen geven. Tip: kijk eens op de Issuekalender 2020 en probeer op een creatieve en leuke manier in te spelen op deze dagen. Dit om te voorkomen: ‘shit, dat had nou echt leuk geweest om met ons product op in te spelen’ ;).

Zet de volgende stap binnen digital marketing

Van je CRM tot je (digitale) huisstijl, en van je DMP tot e-mailmarketing, dit is hét moment om een volgende stap te nemen in het professionaliseren van je online marketing. Neem die laatste: e-mailmarketing. Til dit naar een volgend level en schakel over op de inzet van Marketing automation. Het kan resulteren in een aanzienlijke stijging in conversiepercentage en uiteindelijk omzet. Waar je vroeger vaak nog één boodschap verstuurde naar je volledige klantenbestand, is dit anno 2020 echt not done wanneer je klantenbestand uit verschillende doelgroepen bestaat. Met de constante ontwikkelingen van diverse marketingtools lukt het steeds beter om per doelgroep, doelgroepsegment, of zelfs per persoon de meest relevante boodschap te tonen via diverse kanalen. Lees hier meer over marketing automation.

Maak een scherp zoekwoordenonderzoek

Waar liggen de kansen in de zoekmachines? In de waan van campagnes, clicks en conversies is deze fundamentele vraag wel eens het ondergeschoven kindje. Deze periode biedt de uitgelezen kans om terug te gaan naar de basis en een scherp zoekwoordenonderzoek uit te voeren dat de basis legt onder nieuwe online stappen.

Neem je huidige online werving eens onder de loep

Hoe werft jouw organisatie eigenlijk personeel via de digitale kanalen? Neem je huidige online werving eens kritisch onder de loep en probeer je waar mogelijk op een creatieve manier te onderscheiden van de concurrentie. Wij deden dit ook en dit bleef niet onopgemerkt!

Zet in op Webinars, live Q&A’s en online demo’s

Tijdens de op donderdag 12 maart aangekondigde nieuwe set aan maatregelen werd bekend dat overheid thuiswerken zoveel als mogelijk adviseert. En daar gaf Nederland massaal gehoor aan. Op treinstations en snelwegen was het lang niet zo rustig geweest als vandaag. Maar hoe speel je daar op in? Met Webinars en Live Q&A’s creëer je een laagdrempelige manier van in contact treden met jouw doelgroep.