Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen: influencers. Je ziet ze overal: TikTok, Instagram, Facebook, X en zelfs op LinkedIn. Maar wat kan een influencer voor jouw merk betekenen? En hoe start je? In dit blog vertellen we je er alles over. 

Wat is influencermarketing?

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij je een (bekend) persoon inzet om de boodschap van jouw merk of product naar jouw doelgroep te vertalen. Dit kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan een blog, een uitgebreide vlog op YouTube of een post (video of tekst) op een of meerdere socialkanalen. 

Bij een influencer denk je misschien snel aan B2C-marketing op TikTok en Instagram, maar influencermarketing past ook goed binnen een B2B strategie. 

Waarom zet je influencermarketing in?

Niks is beter dan iemand die (positief) over jouw bedrijf vertelt. Dit is dan ook gelijk de kracht van influencermarketing. Met deze vorm van marketing bouw je aan betrouwbaarheid, versterk je de boodschap en beïnvloed je het koopbeslissingsproces van jouw klant. Je bouwt daarmee aan naamsbekendheid (en imago), websiteverkeer en conversie. 

Wat levert het op?

Influencermarketing is momenteel één van de best renderende marketingkanalen. Het levert zelfs meer op dan jouw branding-campagne. Uit onderzoek blijkt dat voor iedere dollar die je investeert, je er gemiddeld 5,2 dollar voor terugkrijgt. Ook ligt de ROI (return on investment) gemiddeld 11 keer hoger dan bij andere kanalen. 

Daarnaast blijkt uit ditzelfde onderzoek dat 71% van de ondervraagde marketeers het verkeer vanuit influencermarketing kwalitatiever vindt dan via andere kanalen. “Terwijl de meeste kanalen duurder en minder effectief worden, is influencermarketing zeer effectief en goedkoop.”

Voor welke doelgroep is influencermarketing geschikt?

Influencermarketing is geschikt voor zowel B2C, als B2B. Je kun het inzetten voor zowel een jongere als een oudere doelgroep. Belangrijk hierbij is dat je je afvraagt waar je doelgroep zich bevindt. 

Als je kijkt naar het socialmediagebruik per generatie, zie je veel verschuivingen. De jongere generaties (Gen Z, Millennials) gebruiken de  ‘nieuwere’ social media. Denk hierbij aan TikTok. De oudere generaties (Generatie X, Babyboomers) gebruiken steeds meer social media, maar zitten met name op Instagram en Facebook. 

LinkedIn is misschien niet het eerste platform waar je aan denkt, maar is een uiterst geschikt platform voor influencermarketing wanneer je B2B zaken doet. We vertellen je graag de do’s en don’ts. 

Do’s

  • Werk nauw met elkaar samen. Maak goede afspraken en een duidelijke briefing zodat de boodschap bij beide partijen past. 
  • Kies je ‘LinkedInfluencer’ zorgvuldig. Een goede match is voor B2B nóg belangrijker dan voor B2C, omdat het pas net zijn intrede doet op zakelijke platformen. 
  • Maak gebruik van in-house influencers. Vraag medewerkers om via hun eigen profiel content te delen om zo het bedrijf te promoten. 

Don’ts

  • Promoot niet te veel in te korte tijd. Van iedere 5 posts, mag er 1 commercieel zijn. 
  • Ga niet mee in kortdurende trends. Dit zorgt voor de-influencing onder je doelgroep (afkeer). 

Hoe pak je het aan?

We hebben je al kort meegenomen in wat influencermarketing is en op welke kanalen je het kan inzetten, maar hoe begin je dan? We kunnen het ons goed voorstellen dat die vraag in je opkomt. Daarom hebben we een stappenplan voor je. 

Zo start je met influencermarketing

  • Bepaal wie je doelgroep is (voor deze influencer-campagne).
  • Onderzoek waar je doelgroep naar luistert, wie ze volgen en wat ze kijken of lezen. 
  • Bepaal je beschikbare budget.
  • Kies welke influencers je wil benaderen en check of ze betrouwbaar zijn. 
  • Benader de influencers die aansluiten op jouw doelgroep proactief of zet een opdracht uit op een platform. Dit kan je ook uitbesteden aan een bureau.
  • Stel de briefing op.
  • Maak het resultaat van influencermarketing meetbaar met UTM’s en/of kortingscodes.

Waar moet ik op letten als ik start met influencermarketing?

Hierbij een aantal tips.

  • Kies voor influencers die hetzelfde doel hebben als jij met jouw bedrijf hebt. Als jullie identiteiten te ver uit elkaar liggen, heb je een mismatch. 
  • Weet je waar je doelgroep naar kijkt of luistert en past de influencer bij jouw merk? Benader hem of haar dan proactief. 
  • Check het engagement rate van de influencer die je op het oog hebt. Zo voorkom je dat je investeert in een influencer met gekochte volgers.
  • Houd je content authentiek. Blijf weg van lange teksten en ‘neppe’ situaties. Jongeren willen échte mensen zien waar zij zich in herkennen en het eerlijke verhaal horen. Door straight to the point te zijn en creatief voor de dag te komen behoud je de aandacht.
  • B2B influencer-marketingstrategieën hebben een langere doorlooptijd dan die van B2C. Dit komt doordat het beslissingsproces langer is, waardoor mensen later converteren. 

De juiste influencer voor jouw merk

Bij influencermarketing onderscheiden we vijf typen influencers:

  • Nano: maximaal 5.000 volgers
  • Micro: tussen de 5.000 en 50.000 volgers
  • Meso: tussen de 50.000 en 100.000 volgers
  • Macro: tussen de 100.000 en 1.000.000 volgers
  • Mega: meer dan 1.000.000 volgers

Welk type influencer interessant is, hangt af van je bedrijf, het beschikbare budget en je doelgroep. 

Heb je een specifieke doelgroep? Dan is het vaak interessant om een ‘kleinere’ influencer te benaderen. Bijvoorbeeld iemand uit de branche (of een niche), die met name volgers heeft uit de branche die voor jouw bedrijf interessant is. 

Heb je een brede doelgroep? Dan kan je ook kiezen voor een grotere influencer. Let op: hiervoor zal je meer budget moeten vrijmaken.

Zo check je de kwaliteit van een influencer

Om de kwaliteit van een influencer te beoordelen, kijk je naar verschillende factoren. Je kijkt naar hun statistieken waaronder het engagement rate, het aantal volgers, de geografische spreiding van de volgers en meer. Er zijn verschillende tools die je helpen bij het krijgen van inzicht in deze cijfers, zoals:

  1. Hootsuite
  2. Social Blade
  3. Iconosquare
  4. BuzzSumo
  5. Klear
  6. Brandwatch
  7. Awario

Door deze gegevens te analyseren, kan je een inschatting maken of de influencer bij jouw merk past en betrouwbaar is. 

Wat zijn normale tarieven voor een influencer?

Aan het werken met influencers zitten uiteraard kosten verbonden. Er zijn verschillende betalingsconstructies waarmee je kunt werken. Dit kan zijn:

  1. Vaste vergoeding – Je spreekt voorafgaand aan de samenwerking een vast bedrag af voor een aantal posts of een specifieke campagne. Dit staat los van de prestaties van de content.
  2. Betaling per post: Hierbij betaal je een influencer per individuele post. Dit kan effectief zijn als je meerdere posts over een langere periode wilt verspreiden.
  3. Commissie over affiliate marketing: De influencer ontvangt een percentage van de omzet over de verkopen, die via hun promotie wordt gegenereerd. In veel gevallen wordt er gebruikgemaakt van een affiliate link of promotiecode.
  4. Barterdeal: Bij een barterdeal betaal je niet in geld, maar in producten of diensten. De influencer ontvangt bijvoorbeeld gratis producten in ruil voor promotie. In sommige gevallen wordt een barterdeal aangevuld met een vergoeding. Dit gebeurt vaak als de productwaarde laag is.
  5. ‘Kosten per klik’ of ‘kosten per impressie’: Deze betalingsconstructie is gebaseerd op het aantal kliks of impressies die een post genereert. Dit is een meer performance-gebaseerd model.
  6. Exclusiviteitsbonus: Extra betaling voor influencers die ermee instemmen om geen concurrerende merken te promoten voor een bepaalde periode.

Verder zijn er nog andere kosten waarmee je rekening mee moet houden, voor een goede kosten-batenanalyse. Je moet kijken naar:

  1. Vergoeding voor de influencer: De meest directe kostenpost is de vergoeding die je aan de influencer betaalt voor hun werk. Dit kan variëren van een paar honderd tot duizenden euro’s, afhankelijk van de populariteit en het bereik van de influencer.
  2. Productkosten: Als je wilt dat de influencer jouw product promoot, moet je mogelijk gratis producten aan hen verstrekken. Afhankelijk van het product kan dit een aanzienlijke kostenpost zijn.
  3. Productie van content: Sommige campagnes vereisen professioneel gemaakte content. Dit kan extra kosten met zich meebrengen voor fotografie, videografie, editing, en andere productiegerelateerde uitgaven.
  4. Agency fee: Als je samenwerkt met een influencerbureau, kunnen er extra kosten zijn voor hun diensten, zoals het vinden van geschikte influencers en het beheren van de campagne. Bij LinkPizza betaal je bijvoorbeeld een percentage over de productwaarde en de influencer-vergoeding.
  5. Advertentiekosten: Als je ervoor kiest om de door influencers gecreëerde content verder te promoten – via bijvoorbeeld Meta Ads of TikTok – komen hier ook kosten bij kijken.

Briefing

Een briefing kan je op twee momenten inzetten: 

  1. Als je de influencer hebt benaderd en samen de samenwerking aangaat, of:
  2. Als je de opdracht uitzet op een platform. 

 

In beide gevallen is het belangrijk dat je briefing zo concreet mogelijk is. Geef hierin duidelijk aan wat je van de influencer verwacht en wat je doel is. Een briefing bestaat in ieder geval uit de volgende punten:

  • Pakkende titel
  • Duidelijke afbeelding die aanspreekt
  • Korte introductie over je bedrijf
  • Duidelijke doelstelling
  • Heldere beschrijving van de opdracht
  • Vermeld tags, hastags, links en anchors
  • Content deadlines vaststellen
  • Doelgroep: breed uitzetten of niche?
  • Inzet kanalen
  • Budget: productvergoeding of variabel bedrag?
  • De content voor eigen doeleinden gebruiken? Vermeld dat dan ook. 

Doelen en zo meet je door 

Ook bij influencermarketing is het belangrijk om doelen te stellen. Een aantal veelgebruikte doelen zijn:

  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Bereiken van nieuwe doelgroepen
  • Verhogen van de verkopen 
  • Beheersen van reputatie / PR

Daarbij gelden de volgende meetinstrumenten:

  • Vertoningen 
  • Klikken
  • Conversies
  • Verkopen 

Weten wat het resultaat is, van welke influencer? Gebruik dan UTM’s of kortingscodes waarin de naam van de influencer staat. Door influencers een UTM of kortingscode te geven, kan je later bepalen of de samenwerking rendabel is of niet. 

Wil je sparren hoe je jouw doelgroep kan bereiken, door middel van influencermarketing? Stuur ons dan gerust een bericht voor een vrijblijvende kennismaking.