Blindelings een aankoop doen komt bijna niet meer voor. Want zeg nou heel eerlijk, hoe vaak koop jij een televisie of bezoek jij een autogarage zonder enigszins de reviews van anderen te lezen. De mening van een ander is doorgaans een overtuigende factor voor een consument om een bepaalde keuze te maken. Daarnaast draagt het ook bij aan het vertrouwen dat een consument heeft in een bepaald merk.

Een bedrijf dat alleen maar negatieve reviews online heeft staan, zal minder succes boeken dan een bedrijf dat gemiddeld een 4,8 of zelfs een 5 scoort. Het is misschien een beetje kort door de bocht, maar uiteindelijk komt het hier wel op neer. Nu is het natuurlijk wel zo dat alleen maar 5 sterren reviews ook niet direct aanslaan bij de consument. Er is altijd ruimte voor verbetering en dat weet de consument ook. Zo nu en dan een 4 scoren is dan ook helemaal niet erg. Het ondersteunt juist de geloofwaardigheid van een merk.

Dit alles noemen we ook wel sociale bewijskracht. Sociale bewijskracht is een van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Cialdini is

eigenlijk de Ronaldo (of Messi) in de marketingwereld. Wanneer je op zoek bent naar een bepaald product of dienst, zoek je ook naar bepaalde sociale bewijskracht om een stuk onzekerheid weg te nemen. Het principe komt er dus op neer dat we bepalen wat juist is door erachter te komen wat anderen juist vinden. Want wanneer 1 schaap over de dam is, volgen er meer.

Klantcase: MaxxNobel

Om de meerwaarde van recensies te achterhalen, hebben we deze manier van geloofwaardigheid ook toegepast bij een van onze klanten, MaxxNobel. MaxxNobel verkoopt orthopedische hondenkussens voor alle hondenrassen. Van klein tot groot. Maar door het grote aanbod hondenkussens, van allerlei merken, kan je door de bomen het bos soms niet meer zien. Wat ervoor zorgt dat een bepaalde keuze maken erg lastig is. Reviews kunnen in dit geval een keuze onderbouwen. Zo vertelt iemand je bijvoorbeeld dat zijn of haar hond alleen nog maar in de mand ligt, in plaats van op de bank. Dit zou voor iemand een overtuigende factor kunnen zijn om het product aan te schaffen.

De reviews die binnen de webshop geplaatst worden, worden uiteindelijk ook binnen het Instagramaccount van MaxxNobel verwerkt. Dit om zoveel mogelijk te laten zien hoe andere mensen (eigenlijk honden) de kussens van MaxxNobel ervaren. Dit proces zou je kunnen vergemakkelijken door een e-mail te sturen naar de klanten die daadwerkelijk een product gekocht hebben. Momenteel zijn we hiermee bezig voor MaxxNobel. Dit maakt het voor ons makkelijker om reviews te werven en zorgt er daarnaast ook voor dat we aan de nieuwe wetgeving omtrent reviews voldoen.

Afstraffen van eigen reviews

Het kan namelijk wel eens voorkomen dat bedrijven hun eigen reviews plaatsen om goed over te komen in de ogen van de consument. Iets wat de Autoriteit Consument en Markt & Autoriteit Financiële Markten vanaf 28 mei 2022 optimaal gaan handhaven. Mocht jouw bedrijf dus nog nepreviews online hebben staan, haal ze er dan zeker vanaf. Tenzij je natuurlijk graag een boete ontvangt. Meer eisen omtrent deze maatregel vind je hier.

Al met al kunnen reviews je dus veel opleveren, mits je aan de eisen voldoet vanuit ACM en AFM. Om je nog iets meer te overtuigen van de inzet van reviews, deel ik hieronder nog een aantal cijfers met je, op basis van een onderzoek uit 2020:

  1. 61% van de Nederlanders leest vaak of altijd een review alvorens een aankoop;
  2. 52% van de respondenten beschouwt een beoordeling als meest betrouwbare bron van informatie;
  3. 61% van de respondenten vertrouwt reviews tot 6 maanden oud;
  4. 76% zou eerder een minder goed beoordeeld product kopen met meer reviews dan een beter beoordeeld product met minder reviews.

Dus, ben jij er klaar voor om reviews te gaan werven? Heel veel succes! En mocht je hulp nodig hebben, dan weet je ons te vinden!