ā€˜ā€™Facebook verliest steeds meer gebruikersā€™ā€™ Een uitspraak die je vast wel eens hebt gehoord. Maar is dat een feit of fabel? Wij doken de data in en zochten hoeveel er waar is van dit gerucht. Deze uitkomst koppelen we natuurlijk aan de inzet van Facebook als marketingkanaal. Want, levert Facebook nog voldoende op?Ā 

Het imago van FacebookĀ 

Allereerst zoomen we in op het imago van Facebook. Want dat heeft de laatste jaren een flinke deuk opgelopen. Veel mensen kijken kritischer naar het gebruik van Facebook omdat ze meer nadenken over privacy, nepnieuws en de rol van influencers.Ā 

Positie Facebook wereldwijdĀ 

Ondanks het aangetaste imago, zijn er nog steeds heel veel mensen die actief zijn op Facebook. In de lijst van meest bezochte websites wereldwijd staat Facebook op de tweede plaats, direct achter YouTube. De site van Facebook heeft maar liefst 2,8 miljard actieve gebruikers per maand en de Facebookapp is verreweg de meest populaire app wereldwijd.Ā 

Gebruik Facebook in NederlandĀ 

Tijd om op die grote wereldbol in te zoomen naar ons eigen koude kikkerlandje. In Nederland staat Facebook op de tweede plaats van social media platforms. Facebook moet enkel WhatsApp voor zich dulden. En aangezien WhatsApp ook in handen is van Facebook, zal Facebook zich daar niet zo druk om maken.Ā 

In Nederland zijn er 10,4 miljoen gebruikers, waarvan het dagelijkse gebruik in het laatste jaar toenam. Dit betekent dat mensen meer tijd per dag op het platform besteden. Maar goed, in dit laatste Corona-jaar zaten we natuurlijk veel thuis en zochten we in groten getale naar afleiding.Ā 

Jongeren op FacebookĀ 

Dat Facebook steeds meer gebruikers verliest in Nederland is dus niet waar. Maar er is wel een afname van gebruikers te zien als we er wat dieper induiken. Want onder jongeren is het dagelijkse Facebookgebruik afgenomen. Dit betekent dat de grootste groep nog wel een account heeft, maar niet meer zo actief is op dit platform. Mogelijke verklaringen zijn concurrerende platformen waar jongeren op overstappen en het imago van Facebook.Ā 

Facebook als marketingkanaalĀ 

Wij zetten voor een groot deel van onze klanten Facebook in als marketingkanaal. Facebook doet regelmatig grote aanpassingen in de algoritmes en daardoor hebben wij in de afgelopen jaren ons bereik steeds meer terug zien lopen. Dat wil zeggen; ons organische bereik. Dit betekent het bereik dat we hebben als we Facebookberichten plaatsen, zonder dat we dit promoten met advertentiebudget.Ā 

De tijdlijn van Facebook is namelijk veranderd en men krijgt andere berichten te zien. Er is nu meer ruimte voor advertenties en dat gaat ten koste van het bereik voor personen en bedrijven. En daarbij krijgen private personen weer voorrang op bedrijven. Als jij op Facebook scrollt zal je dus eerder een bericht van een vriend zien dan van een bedrijf.Ā 

Een negatief verhaal? Welnee!Ā 

En toch blijven we Facebook graag inzetten als marketingkanaal. Het is immers het platform met de meeste gebruikers en daarmee het grootste bereik! Daarbij zijn er heel veel mogelijkheden om te adverteren – iets waar ons marketinghart voor warm loopt.Ā 

ā€˜ā€™44 procent van de consumenten geeft aan dat hun winkelgedrag wordt beĆÆnvloed door Facebook.ā€™ā€™

Zo kunnen we heel precies een groep mensen selecteren op demografische kenmerken, levensfases of interesses. We kunnen eenvoudig artikelen of producten pushen, maar ook direct leads binnenhalen via speciale leadadvertenties.Ā 

Buiten de gebaande padenĀ 

Naast het adverteren zijn er ook genoeg trucjes om bereik te halen Facebookposts zonder advertentiebudget. Want in het algemeen geldt: hoe meer interactie (liken, delen, reageren, klikken, video bekijken, etc), hoe meer mensen je bereikt.Ā 

Maar denk bijvoorbeeld ook buiten de gebaande paden. Zo zijn Facebook Communities behoorlijk in trek. Dit zijn afzonderlijke groepen – openbaar of aanvraag voor toegang – waarin specifieke onderwerpen worden besproken. Van werken in een bepaalde branche, tot het delen van haakpatronen. Van alles komt voorbij.Ā 

Inspiratie voor een Facebook CommunityĀ 

Hier speelt Zeeman heel goed op in. Zij hebben zelf de groep Zeeman Baby en Kind opgericht die intussen al 14.500 leden heeft. Er worden dagelijks fotoā€™s in gepost waarin ouders fotoā€™s delen van de leuke kleertjes die ze bij Zeeman hebben gekocht. En wat doet Zeeman? Een keer per maand maken ze een winnaar bekend met de foto van de maand. De prijs bestaat uit een waardebon van 10 euro. Zeeman leunt dus achterover, laat de fans het werk doen en daarmee bereiken ze duizenden mensen per maand die elkaar beĆÆnvloeden om producten aan te schaffen.Ā 

Kortom: Facebook is zeker niet uitgedoofd!Ā 

Maar, als je met jouw product of dienst jongeren wil bereiken, dan adviseren we aanwezig te zijn op een platform waar je een effectiever bereik hebt zoals Instagram, TikTok of SnapChat.Ā Benieuwd hoe je die groep jongeren aanspreekt? Daar schreven we ook een blog over!