Joran, leestijd 4 minuten

Een huisstijl, wat levert jou dat op? Bij de één is het allemaal tientallen jaren geleden ontstaan vanuit een simpel logo en bij de ander is er echt nagedacht over de identiteit en zit de huisstijl al in de aderen. Maar hoe goed is die huisstijl, of er nu over nagedacht is of niet? Zorgt jouw huisstijl voor meer inkomsten?

Herkenbaarheid van je merk

Eerlijk is eerlijk, uiteindelijk draait alles om datgene wat er onderaan de streep overblijft. Qua online marketing is je huisstijl niet alleen noodzakelijk voor de professionaliteit van je organisatie, maar vooral belangrijk voor de herkenbaarheid. Onderzoek wijst uit dat er gemiddeld maar liefst 7 contactmomenten zijn voordat een persoon tot aankoop gaat. Je wil dat de potentiële klant jouw bedrijf ook daadwerkelijk herkent tijdens die contactmomenten. Logisch, toch?

Bij de grote organisaties zoals Coolblue of een McDonalds is dat geen probleem: daar wordt meer dan gemiddeld geïnvesteerd in de naamsbekendheid. Voor de gemiddelde MKB’er is dat een stuk lastiger, omdat er logischerwijs veel minder budget is om aan je naamsbekendheid te werken.

Wanneer jij je naamsbekendheid wilt vergroten is er wel één probleem. Je bent namelijk niet de enige die op wilt vallen. Om als merk of organisatie op te vallen moet je het opnemen tegen zo’n 5000 commerciële boodschappen per dag. Zorg dan maar eens dat je eruit springt. Daarom wil je vooral dat jouw doelgroep, op het moment dat ze jouw organisatie zien, ook echt daadwerkelijk weet wie je bent én vooral wat je doet. En daar komen we tot de kern van dit verhaal. Want zelfs wanneer de doelgroep je zal herkennen, blijft jouw merk, dienst of product dan ook echt hangen?

Herkenbaarheid van je waarde

Wanneer je doelgroep je advertentie ziet wil je eigenlijk meer dan alleen herkenbaarheid van je merk. Je wilt ook dat ze direct duidelijk hebben wat je doet. Wat jou uniek maakt. Dat wat jou uniek maakt moet in je advertentie of uiting dus duidelijk naar voren komen.

Zo ook op je website. Bezoekers op je website zijn al jaren lui: de aanwezigheid op een pagina bestaat vaak maar uit luttele seconden en ze klikken weer door zonder echt iets te lezen (uitzonderingen daargelaten). Zorg daarom dat je website eenvoudig en snel te begrijpen is, maar vooral dat hetgeen wat jou speciaal maakt direct onder de aandacht komt wanneer de bezoeker je pagina scant.

Hoe doe je dat zonder eindeloze teksten te schrijven? Daarvoor kun je gebruik maken van duidelijke iconen en elementen, zo versterk je je unieke waarden met duidelijk beeld.

Het bouwen van een nieuwe website

Voor Result Mediation was de conclusie dat er een nieuwe website opgezet ging worden. Met een nieuwe website zou de organisatie qua moderniteit en professionaliteit een flinke voorsprong op de concurrentie moeten krijgen. Wat betreft zoekmachine optimalisatie (SEO) konden we met een goed georganiseerde migratie de resultaten ook onder ogen zien. “Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar dat is online te veel om te lezen. Structurele en duidelijke icoontjes en elementen helpen je om jouw unieke waarden over te brengen!”Joran van Diermen – Groot icoon bij LeadLogic 😉

Inzetten van iconen en elementen

Visueel maken van jouw waardes

Om je diensten en/of producten duidelijk te belichten gebruiken we vaak bulletpoints of duidelijke koppen. Dat scant lekker snel! Dit kan je echter ook versterken door middel van icoontjes, waarbij je met kleine herkenbare afbeeldingen direct iets uit kunt lichten. Ook vaste elementen zullen de herkenbaarheid versterken. Met elementen laat je kleine dingen uit je huisstijl terugkomen, denk aan de oranje stip bij Coolblue of hun vaste gebruik in toepasselijke ondertitels.

Wanneer je jouw waarden visueel op laat vallen zal het sterker naar voren komen. Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden, maar dat is online te veel om te lezen. Structurele en duidelijke icoontjes en elementen helpen je om jouw unieke waarden over te brengen!

Want juist de scanbaarheid en directe herkenbaarheid van een icoon maakt direct duidelijk wat je bedoelt. Hierdoor zorg jij ervoor dat datgene waar jij het verschil in maakt ook goed naar voren komt.

huisstijl coolblue

Jouw waardes in je eigen stijl

Wanneer je zorgt dat je geen gebruik maakt van standaard iconen, maar gebruik maakt van iconen die volledig in eigen stijl zijn, dan werk je ook aan structurele herkenbaarheid. Het icoon-gebruik zal zorgen voor structuur op je pagina’s en uitingen, het zal opvallen en vooral herinnerd worden. Bij herhaaldelijk gebruik is de kans zelfs aanwezig dat mensen jouw iconen en elementen gaan linken aan je merknaam.

Praktische toepassing bij PinDirect

Bij PinDirect was de wens om de huisstijl onder handen te nemen. De vraag was om de verouderde huisstijl weer modern te maken, met het doel om beter in te kunnen spelen op de ervaring van de doelgroep bij het in aanraking komen met PinDirect. Daarbij moest vooral de mogelijkheid ontstaan tot structureel gebruik van elementen voor de website & documenten en om te gebruiken in commerciële uitingen. In samenwerking met Robbert Mastebroek is er een duidelijk huisstijlhandboek opgesteld waarin de elementen duidelijk naar voren komen.

Robbert Mastebroek vertelde in één van onze eerdere stories over herkenbaar online design. Klik hier >

Er waren verschillende focusonderdelen in het handboek. Zo is het logo geüpdatet, is er een besluit genomen over standaard kleuren en is er een selectie aan iconen gemaakt die passen bij de rest van de PinDirect huisstijl. De groene knop uit het logo, verwijzend naar de groene OK-knop op een pinautomaat, komt als element subtiel terug in ieder icoon. Dit zorgt voor een herkenbaarheid binnen de huisstijl.

Alle iconen zijn op maat gemaakt en in een stijl die passend is bij dienstverlening. Er is een lichte en donkere set iconen beschikbaar, zodat de iconen te gebruiken zijn voor donkere en lichte achtergronden.

Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van swipende elementen, verwijzend naar de toetsen op de pinautomaat. Dit element komt terug in commerciële uitingen.

Hoe worden ze momenteel ingezet?

De iconen zijn onder andere ingericht om navigatie op de klantenportal en de website te verbeteren. Zodoende proberen we de gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit van de portal te verbeteren.

Commercieel zijn die iconen standaard zichtbaar op de website om call-to-actions te plaatsen, unieke waardes te benadrukken en werkwijzen toe te lichten. Op deze manier werken we aan de scanbaarheid op de website.

Daarnaast is er een structuur in de advertenties, waar de huisstijl en iconen nu duidelijk terugkomen. Door in alle advertenties onze elementen te verwerken willen we targeting en retargeting campagnes duidelijk op elkaar afstemmen.

In overige communicatie en uitingen (de welkomstmail, de verpakking en overige communicatie) spelen de iconen een belangrijke rol om individuele zaken te benadrukken, zoals de kwaliteit van de service, bezorgduur, toegang tot klantenportals en andere diensten.

Benieuwd hoe jouw organisatie iconen en elementen kan toepassen?

Heb jij in jouw organisatie behoefte aan betere communicatie en duidelijke proposities? Zorg dat je boodschap écht overkomt; ga aan de slag met jouw huisstijl! Probeer iconen te kiezen die echt bij je business passen, maar ook opgemaakt zijn in jouw kleuren. Een designer kan hier goed bij helpen.