Het online marketing landschap is voortdurend in beweging. De digitale wereld is erg innovatief en de kennis van vandaag kan morgen alweer veranderd zijn. Dit betekent dat online marketeers continu op de hoogte moeten zijn van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Bij LeadLogic besteden we daarom veel aandacht aan interne en externe kennisdeling. Kennis kan je immers vermenigvuldigen door het te delen. In dit blog vind je niet alleen hoe wij dit binnen LeadLogic aanpakken, maar lees je ook waar je aan moet denken als je dit ook een prominente plek binnen jouw organisatie wil geven.

Binnen LeadLogic doen wij, net als vele andere kantoorbedrijven, aan hybride werken – werknemers kunnen zowel thuis of op kantoor werken. Daarnaast vinden veel van onze opdrachtgevers het fijn dat we een dagdeel per week bij hen op locatie werken. Kortom: ons team is overal en nergens te vinden. Een leuke afwisselende werkweek is het gevolg. Maar hoe blijf je de verbinding houden? En hoe houd je het kennisniveau hoog als je niet meer (altijd) met z’n allen op locatie werkt. Wij hebben hier meerdere dingen voor in het leven geroepen.

Kennisdeling als vast agendapunt

Kennisdeling kan op een vrij informele manier plaatsvinden: werknemers delen ervaringen en resultaten met elkaar zonder dat hier een vaste structuur of planning voor gehanteerd wordt. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit op een meer professionele manier aan te pakken. Dat zorgt niet alleen voor structuur binnen de organisatie, maar ook dat kennis niet verloren gaat. De ervaring leert namelijk dat als dingen geen vast onderdeel van de werkweek worden gemaakt, ze snel in de vergetelheid raken. Dat is zonde, want binnen organisaties is er vaak veel kennis en ervaring in huis. Binnen LeadLogic zijn er daarom een aantal dingen die wekelijks, of iedere maand terugkomen op het gebied van kennisdeling. Denk hierbij aan:

  • Case reviews
  • Kennissessies
  • Coachingsgesprekken
  • Wekelijkse updates (niet alleen intern nieuws maar ook nieuws dat relevant is voor onze branche)

Kennisdeling en het belang van teamwork

Volgens Coursepath (2021) is kennisdeling binnen organisaties tegenwoordig niet meer gericht op het individu, maar ligt de focus steeds meer op teamwork. Dit is met name mogelijk als er “binnen het bedrijf een cultuur heerst die feedback en teamwork mogelijk maakt”. Dat zie je ook terug als je kijkt naar de kennisdeling binnen LeadLogic. De focus ligt op elkaar helpen, samen tot een oplossing komen, en uiteindelijk meer groei voor de opdrachtgever realiseren. Als voorbeeld nemen we onze maandelijkse teamdagen. We starten iedere teamdag met een case review van een van onze opdrachtgevers. De consultant die voor deze opdrachtgever werkzaam is geeft een korte presentatie waarin de klant, de doelstelling, de successen en de probleemstelling besproken worden. Vervolgens gaan wij met z´nallen in groepjes aan het werk om tot een oplossing voor dit probleem/het vraagstuk te komen. Uiteindelijk komen we weer samen om met het hele team te sparren over de (mogelijke) oplossing.

Daarnaast staat aan het einde van een teamdag altijd een kennissessie op het programma. Een expert uit onze branche komt dan langs bij ons op kantoor op meer te vertellen over een bepaald onderwerp. In de weken erop werken we in sparring groepjes verder aan dit onderwerp en passen we de opgedane kennis toe bij onze klanten. Zo zorgen we ervoor dat niet alleen wij, maar ook de opdrachtgever direct profiteert van onze teamdagen.

Het bepalen van de vorm van kennisdeling

Vilans (2019) zegt over de manier van kennisdeling dat je met name moet “kijken naar vorm en inhoud. De vorm: wordt iemand enthousiast en wil hij de kennis tot zich te nemen? De inhoud: sluit de kennis aan bij het werk? Blijf je iemand boeien? Door op deze manier naar kennis te kijken ga je terug naar de kern”. Voor iedere organisatie kan kennisdeling dus een andere vorm aannemen. Maar belangrijk is om het volgende in acht te nemen:

  • Hoe boeit het de werknemer (welke vorm van kennisdeling)?
  • Hoe helpt de werknemer in het voltooien van zijn taken?
  • Hoe is het in te zetten in de praktijk?
  • Hoe zet ik medewerkers in?

De kennis die gedeeld wordt moet inhoudelijk wel aansluiten bij de taken van de werknemer. Het moet niet als overbodige informatie voelen en er moet een eenvoudige vertaalslag naar de praktijk mogelijk zijn. Daarnaast kunnen voorbeelden die door een collega worden gepresenteerd ook erg aanspreken. Er is dan immers al iemand op de werkvloer die hier ervaring mee heeft. Deze persoon kan vervolgens niet alleen als aanspreekpunt dienen, maar het maakt de kennis ook geloofwaardig en tastbaar. Op deze manier worden je werknemers ook maximaal ingezet, en blijft er geen kennis onbenut.

Maak bijvoorbeeld ook gebruik van een intern platform waar alle medewerkers toegang tot hebben. Hier kan kennis en informatie gebundeld worden. Zo voorkom je ook dat als een werknemer het bedrijf verlaat, alle kennis die die persoon bezit ook verloren raakt. Onthoud ook dat je het je werknemers mogelijk moet maken om de kennis te allen tijde op te zoeken. Een online (leer)omgeving waar de belangrijkste kennis wordt gedeeld of gebundeld, kan erg handig zijn. Zo kunnen ze op de informatie op een later moment ook nog raadplegen, bijvoorbeeld als ze het aan het toepassen zijn in de praktijk. Wij gebruiken hier bijvoorbeeld de tool Monday voor.

Aan de slag

En nu? Nu is het tijd om aan de slag te gaan met het opzetten van structurele kennisdeling binnen jouw organisatie. Een bezwaar zou kunnen zijn dat hier tijd en energie in gestoken moet worden. Dat klopt. Maar maakt dit het daarom tijdverspilling in plaats van enorm waardevol? Nee, zeker niet! Met interne kennisdeling creëer je waarde binnen je organisatie en vergroot je de kennis (en daarmee de expertise en het werkplezier) van je werknemers. In het geval van LeadLogic zorgt dat ervoor dat wij onze opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen. We leren immers steeds wat bij. Dit leidt tot een enthousiast team van jonge mensen die iedere keer met veel plezier voor hun opdrachtgevers aan de slag gaan. Wij blij, de opdrachtgever blij. Een echte win-win dus!

Wil je meer weten over hoe wij precies te werk gaan voor onze opdrachtgevers? Of wil je meer weten over hoe wij kennisdeling vertalen naar de praktijk? Stuur ons dan een berichtje. We vertellen je graag meer.