Vast en zeker ben je ze weleens tegengekomen; webinars. Maar wat zijn eigenlijk webinars en hoe kun je ze inzetten voor je eigen organisatie? Misschien loop je al langer met het idee om er een te organiseren maar weet je nog niet helemaal hoe je het moet aanpakken. Onderzoek wijst uit dat deelnemers van een webinar ongeveer 80% van de boodschap onthouden. Het is dus zeker de moeite waard om te kijken of het ook voor jouw organisatie werkt. Ben je benieuwd waarvoor je een webinar kunt inzetten en hoe je je optimaal kunt voorbereiden zodat jouw webinar een succes wordt? 

Wat zijn webinars?

Voordat we beginnen met de tips voor een succesvol webinar, leggen we eerst uit wat een webinar is. Een webinar wordt ook wel een online seminar genoemd. Een bijeenkomst of evenement dat online plaatsvindt en waar geen fysiek publiek bij aanwezig is. Deelnemers volgen een webinar vanachter hun computer, tablet of smartphone. Deelnemers horen en/of zien de spreker en ook is het mogelijk om de presentatie te delen op het scherm. Dit is een functie binnen de meeste webinar softwarepakketten, met deze functionaliteit komt jouw presentatie dus ook op het scherm van de deelnemers. Op deze manier kun je als organisatie alsnog je kennis overdragen aan een groot publiek zonder een groot evenement te hoeven organiseren.

Wanneer worden webinars ingezet?

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om webinars in te zetten. Als we het groeimodel erbij pakken dan zou het organiseren van een webinar het beste in fase 3 passen. Het kan het laatste stapje zijn om je potentiële klant te overtuigen. Als er tussendoor momenten zijn dat er vragen gesteld kunnen worden, kun je het laatste beetje twijfel wegnemen bij je potentiële klant.

Ook kunnen webinars ingezet worden in fase 4 en 5. We zien vaak dat de marketing ophoudt na fase 3, wanneer de klant is binnengehaald. Maar fase 4 en 5 van het groeimodel zijn net zo belangrijk. Je wilt immers dat je klant ook voor een langere tijd aan jouw organisatie verbonden blijft. Op langere termijn kun je zorgen voor cross-sell en/of up-sell van jouw producten en/of diensten.

Wanneer een klant net heeft geïnvesteerd in jouw product of dienst, dan wil je hem goed begeleiden. Je wilt graag dat de klant een vliegende start maakt en het zo goed mogelijk gebruikt of toepast. Een online training zou dan bijvoorbeeld een mooie oplossing zijn om je nieuwe klant wegwijs te maken.

Wanneer klanten al een langere tijd aan jouw verbonden zijn, dan wil je dat ze aangehaakt blijven. Heb je nieuwe ontwikkelingen binnen jouw bedrijf of zie je ontwikkelingen in de markt? Organiseer dan een webinar waarin je jouw klanten meeneemt in deze nieuwe ontwikkelingen of maak het persoonlijker door optimalisatiemogelijkheden te delen met je klanten. Waar zie je dat klanten kansen laten liggen of wat kunnen ze bijvoorbeeld beter doen met jouw product of dienst? Je kunt ook tips & tricks delen of structureel trainingen organiseren.

Wat zijn de voordelen van een webinar?

Laagdrempelig

Als organisatie is het geven van een webinar een toegankelijke manier om met je klanten in contact te komen of te blijven. Daarnaast is het voor de deelnemers ook laagdrempelig om deel te nemen aan een webinar. Ze kunnen het volgen vanaf hun eigen (thuis)werkplek. Wat zowel de spreker als de deelnemer nodig heeft, is toegang tot het internet.

Direct contact met je doelgroep

Het geven van een webinar brengt je meteen in contact met je klanten. Tijdens het geven van bijvoorbeeld een online training kunnen jouw klanten vragen stellen waar ze tegenaan lopen. Ook kunnen ze profiteren van vragen van andere klanten en leren hoe zij bepaalde zaken hebben ingericht of geregeld.

Veel interactiemogelijkheden

Er zijn veel interactiemogelijkheden tijdens een webinar. Zoals eerder al werd genoemd is een chatfunctie handig om te gebruiken waarin deelnemers vragen kunnen stellen of waar er ruimte is voor discussies. Ook kan de spreker tijdens zijn presentatie een poll lanceren of vragen stellen aan zijn publiek.

Webinars besparen kosten en tijd

Het geven van een webinar bespaart je tijd en geld. Het organiseren van een fysiek evenement is namelijk niet meer nodig. Kosten, zoals die van het huren van een locatie en de catering, worden hiermee bespaard. Ook het voorbereiden van een evenement neemt veel tijd in beslag. Voor het geven van een webinar heb je in principe alleen een internetverbinding nodig. Hetzelfde geldt om een webinar te volgen, ook hier is alleen het hebben van een internetverbinding noodzakelijk.

 

Tips voor het geven van een webinar.

Je bent helemaal overtuigd en je wilt een webinar gaan organiseren. Hieronder een aantal tips om van jouw webinar direct een succes te maken:

Wees goed voorbereid

Met het geven van een webinar ben je afhankelijk van de technologie. Zorg dat je een goede internetverbinding hebt. Test ook de webcam en de audiofunctie van tevoren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wanneer je ervoor kiest om ook zelf in beeld te verschijnen, zorg dan voor een goede locatie waar je een rustige achtergrond hebt en zorg dat je niet gestoord wordt tijdens het geven van een webinar.

Oefen vooraf

Wellicht heb je al veel ervaring met het geven van presentaties voor een groot publiek, het geven van een webinar steekt toch iets anders in elkaar. Je geeft alsnog een presentatie voor een (groot) publiek, maar het publiek is voor jou niet zichtbaar. Op deze manier presenteer je voor het gevoel alleen voor de laptop en dat kan even wennen zijn. Daarnaast heb je tijdens het oefenen de mogelijkheid om de technologie vlekkeloos onder de knie te krijgen.

Zorg voor interactie mogelijkheden

Afhankelijk van of je software de mogelijkheden heeft, is het verstandig om interactie toe te passen. Op deze manier houd je je deelnemers bij je verhaal en krijg je daarnaast meer informatie over je doelgroep.

Houd het kort

Probeer een webinar kort en bondig te houden. Deelnemers kunnen niet altijd hun aandacht erbij houden. De kans is groter dat ze wegklikken omdat dit een gemakkelijke beweging is achter de computer. Zorg ervoor dat het niet langer duurt dan een uur en gebruik interactie om de aandacht van de mensen erbij te houden.

Zorg voor voldoende ondersteuning tijdens je presentatie

Maak gebruik van een presentatie om je verhaal te ondersteunen. Een goed opgebouwde presentatie met verschillende interactiemogelijkheden zorgt ervoor dat je de aandacht vast weet te houden. Op deze manier kun jij je kijkers meenemen in het proces van jouw product of dienst.

Vergeet je webinar niet te promoten

Vergeet niet om deelnemers te werven voor het webinar. Begin 4-6 weken van tevoren met een campagne. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van wat het beste bij jouw doelgroep past. Wanneer je een webinar voor klanten organiseert, dan is een campagne niet altijd nodig. Deze kunnen veel directer benaderd worden door bijvoorbeeld een persoonlijke uitnodiging.

Welke software kun je gebruiken voor webinars?

Er zijn veel verschillende tools die je kunt gebruiken, van simpele gratis tools tot aan zeer uitgebreide betaalde tools. Als je nog niet bekend bent met webinars maar het wel graag wilt proberen dan is het verstandig om met een gratis tool te beginnen. Op deze manier kun je erachter komen of webinars ook bij jouw organisatie passen. Ben je al meer ervaren in het geven van webinars, dan kun je eens verder kijken en een uitgebreidere versie proberen. Deze bied je meer mogelijkheden; denk hierbij aan het opnemen van een webinar zodat je het webinar later on demand kunt aanbieden. Uitgebreidere versies bieden daarnaast vaak meer interactiemogelijkheden. Met uitgebreidere software is het vaak ook mogelijk om een campagne rondom het webinar op te zetten. Zo kun je uitnodigingen, reminders en follow-up mails versturen. Hieronder een aantal voorbeelden van veelgebruikte webinar software:

  • Zoom
  • Webinargeek
  • Joinme
  • Clickmeeting
  • GoToMeeting
  • Demio
  • Everwebinar

Zoom, Webinargeek en Joinme zijn softwarepakketten waar je prima mee uit de voeten kan als je net wilt beginnen met het geven van webinars. Dit zijn relatief goedkope tools en beschikken over de basisaspecten die je nodig hebt bij het geven van een webinar. Clickmeeting, Demio en GoToMeeting zijn wat duurder per maand maar bevatten extra functionaliteiten zodat je soms wat professioneler te werk kan gaan. Everwebinar is software voor de pro’s onder ons. Dit is software voor extra groot publiek waar het zelfs mogelijk is om landingspagina’s in op te maken voor het registreren van jouw deelnemers.

De toekomst van webinars.

Het zat er al aan te komen, communicatie zou zich steeds meer gaan verplaatsen naar online. Maar nu in 2020 is deze ontwikkeling in stroomversnelling gekomen. Veel presentaties en trainingen die normaal gesproken in een vergaderruimte of trainingsruimte werden gegeven, worden nu verplaatst naar een online event. Daarnaast zijn ook grote commerciële evenementen overgegaan op online. Dit zal zich dan ook zeker gaan voortzetten, zo is onze verwachting. We hebben nu massaal kunnen ervaren hoe het online communiceren ons af gaat. Het maakt dus niet uit waar je aan het werk bent, overal kun je je online kijkers informeren en inspireren. Het komt steeds meer in de buurt van een ‘live ontmoeting’. De belangrijkste aspecten zoals content marketing en video worden als het ware met een webinar samengevoegd. Jij brengt belangrijke informatie live over naar jouw (potentiële) klanten.