Het was lange tijd een blinde vlek voor veel organisaties. Via welke verkeersbron en via welke campagne zijn mensen naar de klantenservice of salesafdeling gaan bellen en uiteindelijk misschien wel gaan converteren? Dit is een vraag waar voorheen niet tot nauwelijks een antwoord op te geven viel. Frustrerend, aangezien we alles 100% inzichtelijk willen maken om ons marketingbudget zo effectief en efficiënt mogelijk te besteden. Onze partner en de door ons gebruikte tool AdCalls heeft de oplossing voor dit probleem. Ik sprak met Milou Rengelink, partner manager bij AdCalls, over wat AdCalls voor jouw organisatie kan betekenen. 
Linkedin

Over AdCalls en het belang van call tracking

Hoe is AdCalls ontstaan? “Wij zijn ontstaan vanuit de behoefte die wij zagen in de markt. Allerlei touchpoints waren al te meten, echter was dit voor telefonie nog niet het geval. Bij veel organisaties verlopen conversies relatief vaak via de telefoon. Toch konden deze conversies vervolgens vaak onterecht niet aan een bepaalde marketingcampagne worden toegeschreven. Dat moest toch anders kunnen? In 2013 zijn we gestart met de ontwikkeling van de tool en ondertussen zijn we trotse marktleider op het gebied van calltracking. Dit jaar zijn we door Emerce 100 voor het vierde jaar op rij verkozen als beste optimalisatiesoftware in de markt.”

“Met AdCalls verwijder je de blinde vlek van telefonie en verkrijg je 100% inzicht in prestaties waardoor je campagnes op basis van alle data kunt evalueren en optimaliseren.”

Wat is AdCalls precies? “We zijn een conversie optimalisatie tool, je krijgt via AdCalls inzicht in alle inkomende telefonie. Zo krijg je eindelijk inzichtelijk via welke campagne een telefoontje binnenkomt en misschien wel converteert. Komt iemand via een Google Ads campagne op de website van jouw organisatie en neemt hij vervolgens telefonisch contact op om een afspraak te maken? Met AdCalls valt deze gebeurtenis toe te schrijven aan die specifieke campagne via Google Ads. Wij zeggen altijd, behandel telefonie hetzelfde als conversies via de website. Waarom? Omdat telefonie in veel branches veel belangrijker is dan de website als het gaat om het aantal conversies.”


Hoe werkt de tool? “Iedere bezoeker krijgt een uniek telefoonnummer te zien van de organisatie die gebruik maakt van AdCalls. Wanneer de bezoeker dit nummer belt, wordt hij automatisch doorgeschakeld naar het originele nummer van de organisatie. Op deze manier kunnen wij alle sessies koppelen aan het zoek- en surfgedrag van de bezoeker, deze data overzichtelijk tonen in een dashboard en daarnaast koppelen aan Google Analytics en Google Ads. Vervolgens valt per telefoongesprek onder meer de verkeersbron, de campagne, de doelgroep en de gespreksduur in te zien.

Lastig te implementeren? Nee hoor, binnen tien minuten kan de tool al live staan.” Wat gebeurt er wanneer ik geen AdCalls gebruik? “Wij hebben gezien dat 20% van alle zoekwoorden alleen telefonisch converteren. Daarnaast gaat binnen de B2B-organisaties 70% van alle conversies via telefonie. Conversies die zonder AdCalls niet inzichtelijk worden gemaakt. Het gevolg kan zijn dat organisaties onterecht minder budget gaan toekennen aan waardevolle campagnes omdat deze, zo lijkt het, geen zichtbare conversies opleveren via de website. Maar deze campagnes leveren telefonisch wel degelijk conversies op! Zonder onze tool worden er dus onterecht waardevolle campagnes weggesneden. Met AdCalls verwijder je de blinde vlek van telefonie en verkrijg je 100% inzicht in prestaties waardoor je campagnes op basis van alle data eerlijk kunt evalueren en optimaliseren.”

Voor wie zijn jullie er? “Wij zijn er echt voor alle organisaties en we zijn er van overtuigd dat de relatief lage investering, gemiddeld één tot drie procent van het totale marketingbudget, altijd wordt terugverdiend. Op het eerste gezicht lijkt onze tool voornamelijk relevant voor B2B-organisaties met veel telefonische conversies, echter zijn wij er ook voor B2C-organisaties. Door bijvoorbeeld te weten op wat voor webpagina relatief veel klanten besluiten om te gaan bellen, kan de pagina in kwestie geoptimaliseerd worden op basis van de vragen die de klantenservice krijgt.”

AdCalls | Wat is call tracking? 

Bekijk het hier.