Een favicon, urlicon of pagina icoon is een klein icoon dat onder andere bovenin je browser wordt weergegeven in het tabblad. In onderstaande blog vertellen wij de voordelen van een goede favicon.

#1 Een favicon verhoogt de herkenbaarheid

Door een favicon in te stellen is jouw website makkelijk herkenbaar wanneer mensen meerdere tabbladen open hebben staan. Deze wordt vaak ontworpen aan de hand van het beeldmerk van je bedrijf.

#2 Een favicon geeft meer vertrouwen

Wanneer een website een favicon heeft die passend is bij de huisstijl, straalt dit herkenningspunt ook vertrouwen uit naar de bezoeker. Een bezoeker die een website betrouwbaar vindt, is eerder geneigd hier vaker terug te keren en eventueel aankopen te doen.

#3 Een favicon verbetert de gebruikerservaring

Mensen zijn zeer visueel ingesteld. Dit zorgt ervoor dat het zoeken naar een afbeelding makkelijker en sneller gaat dan het lezen van een naam. Als de favicon dus goed aansluit bij de huisstijl zal deze ook beter herkenbaar zijn voor de bezoeker. Dit maakt het gemakkelijker voor de bezoeker om deze later ook weer terug te vinden in een favorietenlijst in de browsergeschiedenis of in een openstaand tabblad.

#4 Een favicon draagt bij aan de branding

Door een favicon toe te voegen draagt dit ook bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. De favicon wordt compleet in de huisstijl vormgegeven, wat zorgt voor herkenbaarheid van je merk. De huisstijlkleuren van het logo komen zo nogmaals voorbij en de kracht van de herhaling is bewezen effectief. Op deze manier blijf je top-of-mind bij je bezoekers en vergemakkelijkt dit je bereikbaarheid. Hier komen punt 1 en 2 ook mooi samen. Kortom, dit komt alleen maar ten goede aan de branding van je bedrijf.

#5 Een favicon geeft meldingen beter weer

Op sommige websites is er een chatbot toegevoegd. Dit is een pop-up in je scherm waarin je kunt chatten met een werknemer of robot die je vragen beantwoordt (Lees: De toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf) Binnen een webshop zijn er ook regelmatig pop-ups die meldingen weergeven. Deze kunnen bijvoorbeeld noemen dat je je in kunt schrijven voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Zo zijn er nog veel meer manieren waarop er een melding wordt gemaakt van berichten op een webpagina. Wanneer dit het geval is, wil je ook dat bezoekers die niet op de website aanwezig zijn, maar het tabblad nog wel open hebben staan, zien dat ze openstaande berichten hebben op jouw website. Dit kan worden weergegeven in het tekstvak van het tabblad, tussen de favicon en de bedrijfsnaam in. Door hierbij gebruik te maken van de favicon, kan dit alleen nog maar subtieler en visueler.

LinkedIn heeft bijvoorbeeld een favicon waarbij er een rood stipje verschijnt als er meldingen zijn. Deze kleine rode stip van een millimeter, trekt meer aandacht dan tekst in het tabblad. Dit kan makkelijk ingesteld worden door een plug-in toe te voegen aan je website. Een plug-in is een ‘extraatje’ die je toe kunt voegen aan je website in de backend om in dit geval de bezoeker te triggeren tot actie.

Onze conclusie

Een favicon is een klein icoon dat zorgt voor een grote impact. Heb je vragen over dit onderwerp of zou je zelf graag een favicon op je website willen? Wij denken graag met je mee!