In dit artikel vertellen we u een effectieve methode om het rendement van mailcampagnes te verhogen.

Conversie optimalisatie is hot!

Conversie optimalisatie is een hot item. Kort gezegd houdt conversie optimalisatie het verbeteren van rendement van een website, app of ander online platform in. Omdat het binnenhalen van meer bezoekers ieder jaar duurder wordt, zien steeds meer organisaties het nut van optimalisatie in. In de onderstaande afbeelding ziet u waarom conversie optimalisatie een krachtig middel is.

Conversie optimalisatie

Meerdere wegen die naar Rome leiden

Als een organisatie meer online omzet wil behalen, kan dat vanzelfsprekend door meer verkeer naar de website te trekken (zie de tweede regel in de bovenstaande afbeelding). Vanwege onder andere de steeds verder stijgende cost-per-click prijzen van bijvoorbeeld Google AdWords kan dit echter een dure aangelegenheid zijn. Een stijging in conversie (zie de derde regel in de bovenstaande afbeelding) kan binnen de bestaande bezoekersstroom ook leiden tot meer sales, leads of downloads en dus meer omzet.

Personalisatie werkt bewezen

Maar hoe verhoog je de conversie? En hoe is dit meetbaar? Het zijn logische vragen wanneer een start wordt gemaakt met conversie optimalisatie. Er zijn tal van methodes om landingspagina’s beter te laten converteren. Denk aan het toepassen van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, maar ook hele basale zaken als sitesnelheid en een SSL-certificaat. Personalisatie is eveneens een sterke en bewezen methode. Uit het meest recente Conversion Study Report van E-consultancy blijkt dat maar liefst 84% van de organisaties waar men gebruik maakt van personalisatie en dit daadwerkelijk doorgemeten wordt, een verbeterd conversiepercentage heeft gerealiseerd.

Segmenteren voor betere prestaties

Er zijn meerdere methodes om te personaliseren. Met een tool als Blueconic is het mogelijk om op basis van eerder bezoekgedrag bezoekers te segmenteren. Eredivisionist PSV gebruikt dit bijvoorbeeld om – gebaseerd op bekeken pagina’s – bezoekers onder te verdelen in supporters, sponsoren, seizoenskaarthouders etc. Bij een volgend bezoek krijgt de sponsor een advertentie voor het huren van een skybox te zien, terwijl de seizoenskaarthouder daar het nieuwe voetbaltenue voorgeschoteld krijgt. De website wordt zo relevanter en specifieke diensten krijgen een beter bereik.

Personaliseren met Mailchimp en WordPress

Een andere krachtige methode is het tonen van persoonlijke informatie op landingspagina’s, door deze informatie vanuit mailcampagnes mee te geven. Dit is mogelijk in combinatie tussen iedere e-mailmarketingtool en bekende CMS-systemen als WordPress, Magento & Joomla en zelfs ieder maatwerksysteem. Mede vanwege de populariteit van Mailchimp en WordPress gebruiken we voor dit voorbeeld deze combinatie.

Stel, een loodgieter wil een nieuwsbrief sturen naar alle klanten die bij hem een CV-ketel hebben afgenomen. Er is namelijk een aantrekkelijke aanbieding voor een onderhoudsbeurt. Door data als het merk cv-ketel en de laatste onderhoudsbeurt te tonen, krijgt iedere klant een persoonlijke ervaring op de landingspagina.

De loodgieter dient de volgende stappen te ondernemen om de pagina te personaliseren:

  1. Maak voor ieder te personaliseren object een extra veld aan in MailChimp (met bijbehorende *|MERGE|* tag). In dit geval maakt hij een veld ‘merk’ met waardes als ‘Remeha’, ‘Vaillaint’ en ‘Nefit’ aan, en een veld ‘onderhoud’ met als waarde de datum van het laatst geregistreerde onderhoudsmoment;
  2. Plaats achter iedere url in de opgemaakte mail Query strings met daarin de desbetreffende merge-tag. Voorbeeld: https://www.loodgieter.nl/actie/?merk=*|MERK|*&onderhoud=*|ONDERH|* resulteert in https://www.loodgieter.nl/actie/?merk=nefit&onderhoud=25-08-2015;
  3. Laat de website de Query strings  ‘merk’ en ‘onderhoud’ uitlezen;
  4. Toon nu de conditionele content op basis van de Query string.

Hogere conversie door een gepersonaliseerde landingspagina

Dit is zelfs nog verder door te voeren door een klantnummer, naam- en achternaam of bedrijfsnaam mee te geven in een merge-tag. Bij grote mailcampagnes is het dan mogelijk om iedere klant een ‘persoonlijke’ landingspagina te geven met daarop hun eigen (bedrijfs)naam en klantnummer.