Dertig jaar Klaver Groep - een gesprek over ambacht en marketing

Na bijna twee jaar samenwerken is het tijd om de balans op te maken. Onze collega Gerrianne ging op bezoek bij Ronald van Meer van Klaver Groep uit Ermelo. Ze praatten bij over de groei van de organisatie, de stappen op marketinggebied en de toekomstdoelen. Lees je mee?

Klaver Modern Wonen

Eind 2020 vroeg Klaver Modern Wonen LeadLogic om hulp bij het professionaliseren van de online marketing. Met als doel om de online zichtbaarheid in de regio te vergroten en daarmee de omzet te verhogen. Klaver Groep is een ambitieuze organisatie die wil groeien. En dat is precies de specialiteit van LeadLogic.

Als je de showroom binnenstapt, begrijp je het succes van Klaver Groep. Het valt op dat dit hier echt andere meubels staan dan die je in andere woonwinkels ziet. Het pand staat behoorlijk vol. Boven het gebouw voor de expeditie is nog net plaats voor een spreekkamer. Klaver Groep groeit uit zijn jasje en dat is een goed teken!

Gerrianne heeft vandaag afgesproken met Ronald. Dit familiebedrijf is in 1989 opgericht door zijn schoonouders Leen en Anke Klaver. Al ruim 30 jaar kun je hier terecht voor bijzondere meubels en herstoffering van auto’s, boten, campers en meubels.


Vanaf 2009 is het aanbod uitgebreid met bijzondere refurbished meubelen: designermeubels wordt een tweede leven gegeven. Ze worden opgeknapt en opnieuw gestoffeerd tot een uniek nieuw meubelstuk. Van elk meubel is er maar één! ‘Het gaat hier echt om vakmanschap en ambacht’, zegt Ronald met trots.

‘‘

‘Het gaat hier echt om vakmanschap en ambacht’ zegt Ronald met trots.

Ronald van Meer - Medewerker bij Klaver Modern Wonen

Klantcase Klaver Modern Wonen 2

Hij spreekt met een grote glimlach op zijn gezicht zijn waardering uit voor het team. Wat is begonnen met het herstofferen van oma’s schommelstoel, is uitgegroeid tot een indrukwekkende showroom van maar liefst drie verdiepingen, een webshop en een team van 25 medewerkers. Nu is het tijd voor de volgende stap: online marketing inzetten voor nog meer naamsbekendheid en groei.


Van verschillende kanten had Ronald de tip gekregen om contact op te nemen met LeadLogic. Vanaf het eerste gesprek met Jeroen voelde het meteen goed. De korte lijnen en heldere communicatie zorgden voor duidelijkheid. We gaan de uitdaging aan!

De uitdaging

Tijdens de Coronapandemie moesten veel winkels een periode de deuren sluiten. In de periode daarna was het erg druk bij woonwinkels en stegen de omzetten behoorlijk. Om die groei ook na Corona vast te houden, moest er een goed marketingplan worden opgesteld. We zetten in op een betere online vindbaarheid door SEO (zoekmachineoptimalisatie) en grotere naamsbekendheid door advertenties op Google. 

 

Onze oplossing

Hoe zorgt LeadLogic met veel succes voor groei van de Klaver Groep?

We beginnen met het herstructureren van de shopping campagnes voor Klaver Modern Wonen. Hierbij wordt duidelijk dat er een betere merkstrategie nodig is.
In deze fase komt onze strategisch marketeer Willeke om de hoek kijken. Zij doet uitgebreid onderzoek en stelt een heldere strategie op. Willeke weet precies op welke manier de juiste doelgroepen het best worden bereikt. Door het aanbod uit te splitsen, in Klaver Modern Wonen, Klaver Buiten Leven en Gispen Classics and Today, kunnen de specifieke doelgroepen optimaal worden bereikt.


Vervolgens is het belangrijk om de juiste marketeer voor de opdrachtgever te vinden. Binnen ons team van gemotiveerde marketeers, vragen we welke collega voor deze opdrachtgever aan de slag wil gaan. Op deze manier kiezen onze marketeers opdrachtgevers uit die bij hun interesses passen. Zo ga je met veel plezier aan het werk en haal je de beste resultaten.

 
Onze marketeer Amber is sinds 1,5 jaar wekelijks 1 dag op kantoor bij Klaver te vinden. Ronald vertelt enthousiast waarom dat het grote voordeel van LeadLogic is: ‘Het is heel prettig dat Amber elke week bij ons op kantoor is. Ze heeft veel goede ideeën, is erg betrokken, denkt mee over alle mogelijkheden voor online groei en is duidelijk in haar communicatie. We hebben daardoor hele korte lijntjes en dat werkt super.’

‘‘

‘Amber is erg betrokken en werkt elke week 1 dag bij ons op kantoor. Dat vind ik het grote voordeel van LeadLogic. Daardoor hebben we korte lijntjes en dat werkt super.’

Ronald van Meer - Medewerker bij Klaver Modern Wonen

Klantcase Klaver Modern Wonen

Daarna is het tijd voor het echte werk en beginnen we met:

  • De uitstraling van de site wordt verbeterd door een nieuwe huisstijl.
    Dit besteden we uit aan specialisten op het gebied van webdesign.
  • Opzetten, monitoren en optimaliseren van campagnes op Facebook en Instagram.
  • SEA-campagnes opzetten. De structuur voor de Shopping campagnes was niet rendabel. Door prioriteiten te stellen aan producten en de CPC aan te passen, worden advertenties vaker op Google getoond bij de belangrijke zoektermen.
  • Implementatie van de tool Futy. Dat is een pop-up venster met een WhatsApp gesprek die helpt om bezoekers van de website makkelijker in contact te brengen met de organisatie. Maar liefst 45% van alle gebruikers van Futy start een WhatsApp gesprek op! De overige gebruikers vragen offertes aan of vullen het contactformulier in.
  • Elk kwartaal evalueren we de resultaten en kijken we wat er beter kan.
Tijdens het proces komen er steeds meer verbeterpunten naar voren. We zorgen voor meer zichtbaarheid door advertenties in vakbladen. Bij elke offerte voor een meubelstuk krijgt de klant een stukje van de gekozen stof. Handig voor het uitzoeken van bijpassende woonaccessoires! Tot slot volgt Marjolein, van Klaver Modern Wonen, via LeadLogic Academy de cursus SEO. Zo groeit de marketingkennis binnen de organisatie en kunnen we nog beter samenwerken.
 

Het resultaat

De resultaten zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend te noemen:

  • Er is veel meer data inzichtelijk, door doelen te stellen. Zo is er duidelijk welke campagnes goede resultaten scoren, maar ook wat er beter kan.
  • Er zijn duizenden extra bezoekers meer bezoekers op de website, met ook nog eens een veel hoger conversiepercentage; er wordt meer online verkocht!
  • De gemiddelde bestelwaarde vanuit conversies uit de campagnes is gestegen met maar liefst 36,5 %.
  • Een enorme stijging van 257% meer bezoekers vanuit Facebookcampagnes.
  • De stijging van bezoekers vanuit Instagram campagnes is duizelingwekkend: maar liefst 3675 % meer bezoekers weten de website te vinden.

    Op de vraag of de samenwerking aan zijn verwachtingen voldoet, antwoordt Ronald vol overtuiging: ‘Jazeker! Het bespreken van de resultaten per kwartaal is fijn en geeft duidelijkheid. Ik zou LeadLogic zeker aanraden!’

Groei voor Klaver Groep

Plannen voor de toekomst zijn er genoeg: de wens is om op zoek te gaan naar een groter pand in Harderwijk, er wordt nagedacht over een pop-up store in Ermelo en het uitbreiden van het aantal meubelmerken staat ook op de planning. Vanuit LeadLogic gaan we nog meer focussen op online vindbaarheid.

Net als Klaver Groep ook aan de slag met online groei?
Kom een kopje koffie drinken, dan kijken we samen naar hoe LeadLogic kan helpen!