Google Ads. Je kunt er niet omheen als je meer zoekverkeer wilt genereren. Maar hoe zet je het zo effectief mogelijk in? In deze blog deel ik 5 tips om je op weg te helpen!
1. Kies voor long tail zoekwoorden
Met Google Ads kun je bieden op (bijna) elk zoekwoord. Maar niet elk zoekwoord heeft hetzelfde doel: sommige zoekwoorden zijn beter voor naamsbekendheid, terwijl andere juist gericht zijn op conversies. Dit onderscheid wordt vaak gemaakt met ‘short tail’ en ‘long tail’ zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn kort en algemeen, ideaal voor het vergroten van naamsbekendheid. Long tail zoekwoorden bevatten meer context en zijn daardoor specifieker, wat ze vaak geschikter maakt voor conversies. Voorbeeld:
- Short tail: touw
- Long tail: nylon touw gevlochten
Stel, je hebt een beperkt budget, maar wil zoveel mogelijk conversies binnenhalen? Voor welk zoekwoord zou jij dan kiezen?
2. Werk aan je kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een belangrijke prestatie-indicator binnen Google Ads. Deze score, van 1 tot 10, geeft aan hoe goed je advertenties presteren. Hoe hoger de score, hoe beter! De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van drie onderdelen: verwachte CTR (Click-Through Rate), advertentierelevantie en ervaring op de landingspagina.
Waar vind je de kwaliteitsscore?
Je kunt de kwaliteitsscore per zoekwoord bekijken binnen je campagne. Open je campagne en klik op de gewenste advertentiegroep. Klik vervolgens boven de zoekwoorden op ‘Kolommen’ op 'Kolommen aanpassen'. Kies ‘Alle kolommen’ en zoek naar kwaliteitsscore. Voeg hier minimaal de volgende kolommen toe: kwaliteitsscore, verw. CTR, advertentierelevantie en de erv. op landingspagina. Daarna zie je per zoekwoord de bijbehorende kwaliteitsscore.
Wanneer moet je optimaliseren?
Dit hangt af van je strategie en het belang van het zoekwoord voor je bedrijf. Maar als een zoekwoord een kwaliteitsscore van 6 of lager heeft, is optimalisatie zeker aan te raden. Mijn advies? Streef naar een score van minimaal 8. Waarom? Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe lager je kosten per klik. Je advertenties worden dus beter vertoond zonder dat je extra betaalt. Je haalt dan meer rendement uit je budget.
Hoe start je met het verbeteren van de kwaliteitsscore?
Een terechte vraag. Begin met een analyse: waar ligt de grootste winst? Hiervoor kijk je weer naar de drie eerder genoemde onderdelen (CTR, advertentierelevantie en ervaring op de landingspagina) en bepaal waar de score lager dan gemiddeld is.
Heb je...
- een lage verwachte CTR? Verbeter dan de advertentie. Verbter huidige koppen en/of beschrijvingen of voeg nieuwe toe. En een extra tip: voeg CTA's toe. Dit heeft ook een positief effect.
- een lage advertentierelevantie? Zorg ervoor dat alle zoekwoorden terugkomen in je advertentietekst. Dit doe je gemakkelijk met de keyword insertion. Dit heeft als groot voordeel dat de bezoeker zijn eigen zoekterm (tot op zeker hoogte) terugziet in de advertentie. En dat zorgt voor een hoge herkenbaarheid.
- een slechte ervaring op de landingspagina? Optimaliseer dan je landingspagina. controleer of je belangrijkste zoekwoord erop staat (het liefst al in de titel), dat de pagina eenvoudig in gebruik is en dat de content waarde toevoegt.
3. Kies voor specifieke retargeting
Retargeting is altijd een goed idee. Of je nu in de B2C of B2B-markt actief bent. Uit ervaring blijkt dat potentiële klanten vaak meerdere contactmomenten nodig hebben voordat ze tot een conversie overgaan. Met retargeting creëer je extra touchpoints, waardoor je top-of-mind blijft. Bovendien is het efficiënter én voordeliger om eerdere bezoekers terug te halen dan continu nieuw verkeer aan te trekken.
Veel bedrijven zetten retargeting websitebreed in, maar heb je er weleens aan gedacht om dit te verfijnen per dienst- of productgroep? Hierdoor wordt je advertentie relevanter, wat de kans op conversie aanzienlijk vergroot.
Daarnaast wordt first-party data steeds belangrijker. Dit maakt klantenmatch een interessante optie: je kunt een klantenlijst niet alleen gebruiken voor retargeting, maar ook om Google te helpen nieuwe klanten te vinden. Door Google inzicht te geven in wie jouw klanten zijn, verfijn je het algoritme en vergroot je de kans op kwalitatieve leads. Vergeet daarbij niet het kenmerk ‘kopers’ mee te geven, zodat je de juiste doelgroep aanspreekt.
4. Sluit alle apps uit met één simpele code
Een retargeting-campagne loopt meestal via Google Display. Maar als je daar ervaring mee hebt, weet je dat niet alle plaatsingen even waardevol zijn. Denk aan advertenties die verschijnen op spelletjeswebsites of in mobiele apps. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Je kunt dit handmatig oplossen door specifieke plaatsingen te selecteren bij het instellen van je campagne. Maar hoe weet je zeker dat je geen relevante websites uitsluit? Daarom pas ik vaak een andere aanpak toe. Ik sluit apps volledig uit. Dit is niet in elke situatie handig, maar in de meeste gevallen zorgt het voor een betere campagneprestatie.
En omdat doorlezen wordt beloond; hier een handig stappenplan om apps uit te sluiten:
- Ga naar je Google Ads-account en klik in de linkerbalk op ‘Tools’, vervolgens op ‘Gedeelde bibliotheek’ en daarna ‘Lijsten met uitzonderingen’.
- Selecteer bovenaan ‘Uitzonderingslijsten voor plaatsingen’.
- Klik op ‘Lijst maken’.
- Geef je lijst een duidelijke naam, bijvoorbeeld ‘mobiele apps’.
- Ga naar ‘Typen’ en voer ‘mobileappcategory::69500’ in (zonder aanhalingstekens). Klik vervolgens op ‘1 plaatsing toevoegen’.
- Sla de lijst op en koppel deze aan je display-campagnes. Dit doe je door het vierkantje voor de naam van je lijst aan te vinken en op ‘Toepassen op campagnes’ te klikken. Vervolgens kies je de campagnes waarop je dit wilt toepassen.
- Klaar is kees!
5. Registreer conversies via de Google Tag
En tot slot: conversies meten is essentieel om de effectiviteit van je campagne te beoordelen en tijdig bij te sturen. Voor webconversies heb je twee opties: importeren of zelf aanmaken.
Mijn advies? Maak de conversie zelf aan. Dit zorgt voor een betere toekenning aan de juiste campagnes én geeft je de mogelijkheid om – met een paar extra stappen – direct verbeterde conversies in te stellen. Extra handig in combinatie met Google Consent Mode.
Heb jij de ultieme Google Ads tip? Deel hem dan met ons. Ik ben benieuwd!