Hoe Visoptafel de klantrelatie verbeterde met een WhatsApp chatvenster

Visoptafel.nl zorgt ervoor dat er elke dag verse vis kan worden geserveerd. Zij heeft een assortiment van meer dan 100 producten die gekoeld bij de klant worden thuisbezorgd. De klant kan kiezen uit een divers assortiment gerookte en verse vis, maar ook diepvries vis en schaal- en schelpdieren. 
Bij zo’n online webwinkel is het soms lastig om klanten snel te woord te staan wanneer zij vragen hebben. Visoptafel.nl maakte gebruik van de WhatsApp widget van Futy wat ervoor zorgde dat zij dichter bij hun klant kwamen te staan. Hoe zij dat deden en wat de resultaten zijn? Dat lees je hier!

De aanleiding

Visoptafel.nl had de behoefte om bezoekers van de webshop te kunnen voorzien van specialistisch advies. Voorheen konden bezoekers enkel off-site via Facebook, Instagram of on-site via het contactformulier op de website vragen stellen. Off-site contact via social media is omslachtig, omdat bezoekers de website dan weer moeten verlaten. Anderzijds is de drempel van het invullen van een contactformulier weer hoger, waardoor ook dat weinig tot niet gebeurde. Dit resulteert in het feit dat meer bezoekers de webshop verlaten zonder dat zij een aankoop hebben gedaan. Hier moest een oplossing voor komen.

De oplossing voor Visoptafel.nl

Bij Visoptafel.nl hebben we de WhatsApp widget geïmplementeerd en de resultaten zijn wat ons betreft boven verwachting. Uiteraard is vis een adviesproduct, dus dat er vragen zouden komen was geen vreemde hypothese. Maar zó veel vragen, en daarmee ook sales, hadden wij niet verwacht. Door middel van de implementatie van de widget kunnen bezoekers van de website nu op een laagdrempelige manier contact opnemen en kan de webwinkel de bezoeker snel en eenvoudig voorzien van advies. Het WhatsApp chatvenster is gekoppeld aan het zakelijke nummer van Visoptafel.nl, waardoor zij privé en zakelijke appjes gescheiden kunnen houden. 

Met de implementatie van de WhatsApp functie kunnen bezoekers on-site direct hun vragen stellen. Dit zijn voornamelijk adviesvragen, zoals: hoeveel kilogram vis heb ik nodig voor 4 personen of welke vis is geschikt voor een pasta gerecht? De heren van Visoptafel.nl kunnen via de chat snel schakelen en de bezoeker voorzien van het juiste advies. Daarbij sturen zij direct de juiste link van de betreffende productpagina, waarna de bezoeker direct kan bestellen. In de maand april 2020 resulteerde dat tot een totaal van 293 WhatsApp gesprekken. De Widget wordt daarnaast volledig doorgemeten. Op die manier zien we precies vanuit welk kanaal en vanuit welke campagne er een WhatsApp gesprek ontvangen is.

De resultaten van de WhatsApp widget

Nu ben je waarschijnlijk wel benieuwd geworden naar de resultaten die de widget heeft opgeleverd? Daar gaat het uiteindelijk om natuurlijk!

Het heeft voor Visoptafel.nl allereerst gezorgd voor meer contactmomenten met de klant. Daarnaast heeft de implementatie van het chatvenster geresulteerd in een daling van het aantal bezoekers die zonder conversie de website verlaten. We hebben de resultaten in een periode van een maand hieronder op een rijtje gezet. Gemiddeld ontving Visoptafel.nl dus zo’n 10 unieke WhatsApp gesprekken per dag. Dit zijn voornamelijk appjes van mensen die net wat meer advies willen. Visoptafel.nl stuurt hen dan de juiste product url’s toe, zodat de klant eenvoudig kan bestellen.

Eerder wisten de eigenaren niet dat mensen zoveel advies nodig hadden bij het kiezen van de juiste vis voor het juiste moment. Door de WhatsApp widget van Futy wordt een klant dus niet alleen sneller geholpen, maar worden er ook meer vragen ontvangen. Hierdoor heb je het idee dat je echt dicht bij je klanten staat, wat de klantrelatie ten goede komt.

De cijfers

+256% contactmomenten met potentiële kopers

1 op de 100 websitebezoekers stuurt een WhatsApp bericht

Ruim 80% van alle vragen is binnen 30 minuten beantwoord 

“De Futy WhatsApp Widget levert razendsnel bestellingen op! We kunnen bezoekers op een snelle manier net wat meer advies bieden wat vaak resulteert in een aankoop. We krijgen daarnaast zoveel WhatsAppjes binnen dat we een WhatsApp dienst in het leven geroepen hebben. Hierbij zijn verschillende personen binnen ons bedrijf ingepland om de WhatsApp widget in beheer te nemen.”

Michiel Koelewijn – Eigenaar Visoptafel.nl

Ook aan de slag met jouw WhatsApp chatvenster? In drie stappen kun jij al starten met jouw gratis account

Het installeren van de widget op jouw website is super easy. In drie stappen kun jij al van start gaan met de chatfunctie. Meld je aan met de code ‘sta in contact‘, nadat jij je chatvenster hebt ontworpen. We hebben jouw bankgegevens niet nodig!

Stap 1.

Style jouw chatvenster met je eigen naam, een bericht en de kleuren die je wilt gebruiken. 

Stap 2.

Meld je aan met de code ‘sta in contact‘ en gebruik het premium account drie maanden gratis. 

Stap 3.

Installeer de widget vervolgens eenvoudig op jouw website.

Deel deze mogelijkheid met een collega, zakenpartner, buurman of iemand anders die het goed kan gebruiken

Klik op het kanaal dat jij wilt gebruiken om deze gratis functie met iemand te delen. 

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email