Conversie optimalisatie.

Je website wordt goed gevonden. Je online advertenties zijn een succes. Kortom, er komen genoeg bezoekers op je website. En toch haal je onvoldoende rendement uit deze bezoekers, doordat ze te weinig converteren. Een goed moment om je bezig te houden met conversie optimalisatie.

LeadLogic online marketing - Conversie optimalisatie
LeadLogic online marketing - Conversie optimalisatie

Wat houdt conversie optimalisatie in?

Wat jouw business ook is, de gebruiksvriendelijkheid van een website is erg belangrijk voor het binnenhalen van conversies. Het is natuurlijk leuk om veel website- of webshop-bezoekers te hebben, maar het is veel mooier als een zo groot mogelijk aandeel van die bezoekers daadwerkelijk een waardevolle actie uitvoert. Het maximaliseren van het aantal bezoekers dat op jouw website overgaat tot deze actie, heet conversie optimalisatie. 

Bij LeadLogic komen we vaak opdrachtgevers tegen waar op dit gebied nog veel te behalen valt. Zomaar beginnen met optimalisaties is geen optie. We beginnen altijd bij het begin en dat is een sterke basis, oftewel: een strategie op maat. Vanuit deze strategie gaan wij te werk.

Waarom conversie optimalisatie?

Het is erg belangrijk dat je website goed staat, want dit is immers de plek waar je vanuit alle kanalen naartoe verwijst. Zonde als je een dure campagne draait en de bezoeker vervolgens landt op een onduidelijke en ingewikkelde website. Conversie optimalisatie bestaat veel uit testen. Wat werkt goed? En wat werkt misschien nóg beter? Hierbij formuleren we een hypothese; een stelling waarin we aangeven wat we verwachten te vinden in de test. 

Aanpassingen doen wij dus nooit op ons onderbuikgevoel. Bij LeadLogic maken we keuzes aan de hand verzamelde data. Na verschillende testfases kunnen we bijvoorbeeld concluderen dat de tekst of kleur van de call-to-action anders moet. Of dat een andere indeling van jouw landingspagina’s zal zorgen voor veel meer conversies. Of dat de onderwerpregel van een e-mail anders moet om een hogere open-ratio te krijgen. Kortom, je kunt het zo gek niet bedenken of het valt wel te testen.

LeadLogic online marketing - Conversie optimalisatie

Meten is weten.

De sterke basis staat. Nu is het belangrijk om te monitoren hoe de geoptimaliseerde pagina’s presteren bij jouw doelgroep. Om het online gedrag van websitebezoekers in kaart te brengen, maken we gebruik van tools.

01.

Hotjar.

Hotjar is een analysetool die je kwalitatief inzicht geeft hoe gebruikers zich daadwerkelijk gedragen op je website. Belangrijke functies van de kwalitatieve analytics tool zijn heatmaps en scroll maps. Op die manier geeft Hotjar je inzicht in het bezoekersgedrag op jouw website. Waar klikken de bezoekers op? Waar blijven ze lang hangen? Hierdoor worden sterke en minder sterke punten van je website in kaart gebracht.

02.

A/B testen.

Ook werken we met het opzetten van A/B testen in Google Optimize. Hierbij vergelijken we twee of meer versies van een website met elkaar om te bepalen welke beter presteert. Maar of variant A of variant B beter werkt, kan niet simpelweg geconcludeerd worden op basis van een hogere CTR, zonder rekening te houden met statistiek. Toeval speelt namelijk altijd een rol. Aan de hand van de resultaten bepalen we welke variant we gaan inzetten voor een conversiedoel.

Wil jij ook structurele groei realiseren
met conversie optimalisatie?