Het zijn tijden van krapte in de arbeidsmarkt. Dat is iets waar niemand omheen kan. Hoe lost HR binnen jouw organisatie het personeelstekort op? Komen medewerkers nog vanzelf ‘aanwaaien’ of moet je er nu wel echt heel hard aan trekken? Ons advies: Investeer in een sterk employer brand, oftewel: werkgeversmerk. Dit is minstens zo belangrijk als wanneer je investeert in al jouw commerciële inspanningen. Want: intern beginnen is extern winnen! Andersom wordt het een stuk lastiger.

Misschien is jouw eerste vraag wel: waarom zou ik investeren in mijn employer brand? Ervaring leert dat goede employer branding je een streepje voor geeft op de krappe arbeidsmarkt. Maar dat is niet het enige. Onderzoek wijst uit dat wanneer je jezelf al regelmatig laat zien als werkgever, mensen 2x sneller bij jou solliciteren.

Wat heb jij te bieden als werkgever?

Een sterk employer brand begint bij het onderzoeken van wie jij bent als werkgever. Wat heb je jouw medewerkers te bieden wat andere (vergelijkbare) bedrijven niet bieden? Wat vinden ze van de personeelsfeesten en wat vinden ze echt h̩̩l vervelend? Ja ook dat laatste. Het is goed om te weten wat er gewaardeerd wordt, maar ook wat ze als minder leuk ervaren. Vind je het lastig om deze gesprekken zelf te voeren? Dan kan je ook een externe partij dit laten doen Рvaak is dit voor de werknemer zelf ook prettiger en stelt deze zich meer open. Het doel is: krijg een zo compleet mogelijk beeld van wie jij bent als werkgever: jouw werkgeversmerk.

Laat zien wie je bent met employer branding

En heb je al relevante informatie verzameld? Top! Tijd om jouw employer brand handen en voeten te geven. Vertel meer over wie jij bent als werkgever, wat je te bieden hebt en wat misschien saai is aan jouw organisatie. Eerlijkheid duurt immers het langst. En daarmee kan je ook juist weer opvallen. Misschien hebben jullie wel suffe vrijdagmiddagborrels of is het ook wel eens storend wanneer iedereen met oortjes in werkt. Vertel het maar gewoon en schets vooral geen perfect beeld, want dat is toch niet geloofwaardig.

Je kunt dit alles onder andere vertellen op je vacaturepagina of werken-bij-website en jouw socials. Op social media zul je de mensen bereiken die niet per se actief op zoek zijn naar een baan. Wellicht kan je ze prikkelen zodat ze tóch eens een kijkje gaan nemen tussen jouw vacatures.

Geef jouw medewerkers een podium

Een sterk werkgeversmerk/employer brand trekt namelijk niet alleen nieuwe medewerkers aan; het houdt bestaande medewerkers ook langer vast. Door je huidige medewerkers een podium te geven, wakker je trots aan wat ook weer zorgt voor betrokkenheid en verbondenheid. Zo vergroot je ook weer het werkgeluk van jouw medewerkers.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een blog waarin een medewerker zich voorstelt of meer vertelt over zijn of haar werkzaamheden. Maar je kunt ook kleiner denken door dit in een socialmediapost te doen. Hiermee kan je weer potentiële kandidaten aantrekken en zo is het cirkeltje weer rond!

Structurele zichtbaarheid met contentmarketing

Alleen een vacature posten en hopen dat mensen direct solliciteren is ook niet meer van deze tijd. Onderzoek wijst uit dat mensen 2x sneller solliciteren wanneer ze het bedrijf al eens eerder voorbij hebben zien komen. Dus aanwezigheid op social media met structurele contentmarketing is enorm belangrijk en onderdeel van jouw employer branding.

Plaats bijvoorbeeld iedere week een post waarin je laat zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Dit kan door een kijkje achter de schermen, een blog waarin je een medewerker voorstelt of een leuk intern nieuwtje. Zo warm je de doelgroep als het ware op om een tijdje later wél die vacature te tonen.

Pieken met wervingcampagnes

Er blijven altijd vacatures die lastiger in de vullen zijn. Of misschien heb je meerdere mensen nodig voor een functie. Dan kan je een gerichte (social)campagne opzetten waarin je een specifieke doelgroep aanspreekt en bepaalde interesses target.

Stel: je zoekt een accountmanager. Dan zou je op LinkedIn een campagne kunnen draaien waarin je accountmanagers target binnen een bepaalde straal die hun status op ‘open to work’ hebben staan. Hier begin je alsnog met ‘gewone content’ waar je bijvoorbeeld een collega aan het woord laat. Liken of klikken mensen? Dan neem je deze mee in een nieuwe doelgroep. Deze mensen laat je weer opnieuw een advertentie zien, maar nu met wat meer concrete informatie over jouw organisatie of over de voordelen van de functie. De mensen die hier weer interesse in tonen, krijgen vervolgens de vacature te zien.

Dus. wat levert goede employer branding jou op? Als je alle bovenstaande dingen zorgvuldig uitvoert, zul je merken dat jouw werkgeversmerk steeds sterker wordt. En dat mensen jouw organisatie beginnen te kennen en belangrijker: herkennen. Iets wat hard nodig is in deze tijden van schaarste aan medewerkers. Heb je hier hulp bij nodig? Onze partner Buro Aangenaam denkt graag eens mee over jouw employer branding.