“Wat houdt dat eigenlijk precies in, digital marketing? Een soort reclame maken op het internet?” – Een mooi voorbeeld van een vraag die mij geregeld gesteld wordt als ik het over mijn werk heb. En inderdaad, digital marketing bestaat uit het inzetten van bepaalde online tools en middelen om een bepaald product of dienst onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Maar simpelweg reclame maken? Nee, dat is wat kort door de bocht. Digital marketing is een ontzettend breed werkveld. De mogelijkheden zijn oneindig en de werkzaamheden verschillen van dag tot dag, en soms van uur tot uur. Dat laat een beschrijving van mijn werkweek wel zien. Lees je mee?
Maandag
Het is maandagochtend en ik start thuis mijn laptop op. Normaal gesproken ga ik op maandag vaak naar ons kantoor in Ermelo, maar vandaag kies ik voor een thuiswerkdag. Ik heb namelijk redelijk veel online meetings op de agenda staan, wat zou betekenen dat ik op kantoor de hele dag een vergaderruimte bezet zou houden.
Ik begin de dag met het bijwerken van mijn mailbox. Afgelopen vrijdag was ik de halve dag vrij, maar mijn mailbox heeft lekker doorgedraaid zie ik. Daarna ga ik aan de slag voor opdrachtgever De Academies. Vanuit De Academies worden klassikale cursussen Excel, SQL en Power BI aangeboden en ik beheer voor alle drie aparte Google Ads en Microsoft Ads advertentie accounts. Allereerst analyseer ik de cijfers van afgelopen week en pas ik een aantal advertentieteksten aan. Aan het einde van deze week stapt Google volledig over naar responsieve tekstadvertenties en ik controleer in alle campagnes of dit goed ingeregeld is. Daarna zet ik een aantal A/B testen op. Ik ben aan het testen met verschillende biedstrategieën, om zo het maximale uit ons campagnebudget te halen.
Aan het einde van de ochtend staat de eerste meeting van vandaag op de planning. Ik heb een oriënterend gesprek met Beslist.nl om de mogelijkheden voor een eventuele samenwerking tussen Beslist.nl en mijn opdrachtgever Oliemeesters.nl te bespreken. Oliemeesters verkoopt cosmetische draagolie en etherische olie en richt zich op zowel de B2B als B2C markt. Met name voor het B2C gedeelte kan een samenwerking interessant zijn. Ik zet de mogelijkheden op papier om ze woensdag, wanneer ik bij de klant op locatie ben, te bespreken.
Na een snelle lunch is het tijd voor een aantal meetings. Allereerst spar ik even kort met collega Nelleke over de strategie voor opdrachtgever FlevoDirect. Voor FlevoDirect werk ik via onder andere Facebook, Instagram en Linkedin aan leadgeneratie via vacaturemarketing. We nemen de verschillende doelgroepen door en ik bedenk na afloop de campagneflow die ik wil gaan inzetten.
Meteen daarna heb ik een meeting met collega’s Rosalie en Lysanne over een intern project dat zij draaien. Zij willen voor onze eigen marketing namelijk video’s gaan opnemen waarin collega’s aan het woord komen over hun projecten en werkzaamheden, en het is aan mij om het spits af te bijten. Samen bespreken we de inhoud en het precieze plan.
Gelijk na deze meeting heb ik nog een meeting met Rosalie, dit keer voor de conversieoptimalisatie van de website van LeadLogic, wat een van mijn interne projecten is. Rosalie gaat nieuwe campagnes voor LeadLogic draaien en samen bespreken we hoe we de landingspagina kunnen optimaliseren. Ik kijk meteen naar hoe we een bepaald probleem op de website kunnen oplossen en we spreken af hoe we te werk gaan de komende tijd.
Na de meeting zijn er nog een aantal kleine zaken die afgerond moeten worden. Aankomende vrijdag staat er een teamdag op de planning bij ons op kantoor. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de planning, organisatie en inhoud van de teamdagen. Ik werk de planning van komende maanden bij en stuur een interne mail naar het team over de planning van aankomende vrijdag.
Dan zit de dag erop. Waar ik normaal gesproken in blokken van 4 uur voor een bepaalde klant of project werk, was het vandaag figuurlijk rennen en vliegen van het een naar het ander. Vanwege onze flexibele uren is dat geen probleem en de maandag is daardoor omgevlogen.
Dinsdag
Op dinsdagochtend werk ik op locatie bij BNNVARA in Hilversum. Al enige tijd ondersteun ik BNNVARA op het gebied van verschillende online marketing activiteiten. Vorig jaar was dat vooral op het gebied van campagnevoering, dit jaar richten we ons met name op meetbaarheid en technische implementaties. Om de resultaten van de campagnes goed te kunnen monitoren is er een meetplan opgesteld voor BNN, en alle belangrijke subdomeinen. Samen met mijn vaste contactpersonen loop ik door het meetplan heen en geef ik advies en tips over hoe dit het beste ingeregeld kan worden. Vervolgens beginnen we met de implementatie en het testen hiervan. Er moet een hoop gebeuren, maar we maken mooie stappen!
De ochtend is om en ik scheur naar kantoor in Ermelo om daar de rest van de middag te werken. Ik heb namelijk een afspraak staan met een potentiële klant en ik wil mijn aantekeningen en voorbereidingsvragen nogmaals op mijn gemak doornemen. En even lunchen natuurlijk, ook belangrijk. De rest van de middag bespreek ik samen met mijn afspraak hun doelen, doelstellingen, het vraagstuk en de verwachtingen bij een eventuele samenwerking. We duiken als afsluiting samen in de advertentie accounts en campagnes die nu actief zijn zodat ik hier een goed beeld van heb. Vervolgens zit de meeting erop. Ik heb genoeg informatie verzameld en ga komende week aan de slag met een voorstel.
Ik sluit de dag af met een meeting met Paul. We hebben elkaar al even niet gesproken en ik praat hem bij over mijn lopende projecten en we sparren over eventuele nieuwe projecten die ik kan oppakken. Dan is het tijd om af te sluiten.
Woensdag
Woensdagochtend werk ik bij Oliemeesters op locatie. Voor mij een ‘thuiswedstrijd’, aangezien zij net als ik uit het mooie Bunschoten-Spakenburg komen.
Er staan een aantal dingen op de agenda vandaag. Allereerst heb ik een kort overleg met de opdrachtgever over de cijfers van afgelopen week en de focus van vandaag. We zijn mooie stappen aan het maken met e-mailmarketing en vandaag ga ik daar verder mee aan de slag. Ik werk aan de nieuwste nieuwsbrief en kijk hoe we onze huidige flows kunnen verbeteren. Daarnaast duik ik in Google Ads om de lopende campagnes te optimaliseren. Vlak voordat ik wegga zie ik dat er iets misgaat met de webshop, en dan met name met de (sales)prijzen die we communiceren op de website ten opzichte van de prijzen die in Google Shopping staan. Erg vervelend uiteraard voor een webshop. Ik duik er meteen in om het op te lossen.
‘s Middags rijd ik naar onze locatie in Amersfoort Vathorst die wij delen met onze vaste partner Muntz. Daar aangekomen controleer ik nog even snel of het probleem wat zich voordeed bij Oliemeesters echt opgelost is, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Als dit soort situaties zich voordoen bijt ik me net zo lang vast totdat het opgelost is. Gelukkig had ik vanmiddag geen klanturen op de planning staan, want het kost een groot gedeelte van de middag om het probleem te ontdekken en op te lossen. Ik zal jullie een heel technisch verhaal besparen, maar uiteindelijk is de oplossing gevonden. Klant blij, ik blij.
Door naar het volgende op de agenda: morgenochtend zit ik bij FlevoDirect op locatie en omdat ik iets eerder weg moet begin ik nu alvast met een aantal werkzaamheden om alsnog mijn beoogde uren van deze week te maken. Ik werk aan de doelgroepbepaling voor Facebook Ads en schrijf een aantal campagneflows uit. Daarna sluit ik af en rijd ik in het zonnetje naar huis.
Donderdag
Het is donderdagochtend en ik heb zin in de dag. De zon schijnt en ik ga vandaag samen met mijn collega Joran naar de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Er zijn daar een aantal interessante lezingen die ik graag bijwoon en ook potentiële partners die we willen spreken. Maar zover is het nog niet, ik rijd eerst naar Zeewolde om de ochtend bij FlevoDirect op locatie te werken.
Voor FlevoDirect heb ik onlangs de strategie en doelgroepbepaling afgerond. Nu is het tijd om te gaan knallen met campagnes! Ik werk de hele ochtend aan het opzetten van verschillende branche gerelateerde campagnes. Denk hierbij aan het inrichten van de campagnes, de advertentiegroepen, het schrijven van advertentieteksten en het maken van visuals. Ik kies dit keer voor zowel video’s als afbeeldingen en stel retargeting doelgroepen samen op basis van interactie met de advertenties. Als alles klaar is loop ik het even kort door met de klant, en nadat ik een GO heb gekregen zet ik de campagnes live. Tijd om af te sluiten, en op naar Utrecht!
Op de Webwinkel Vakdagen wonen we een paar hele toffe presentaties bij, waaronder een lezing van Jurgen Jongejan over conversieoptimalisatie en gedragspsychologie. Genoeg inspiratie weer voor optimalisaties bij klanten! Daarnaast bezoeken we de stands van een aantal innovatieve tools die wel eens heel interessant kunnen zijn voor onze opdrachtgevers. Daarover later ongetwijfeld meer ;).
Vrijdag
Vrijdag staat er een teamdag op de planning op kantoor in Ermelo. Iedere maand komen we met het team samen om samen te sparren en tot nieuwe inzichten te komen. Dat doen we via een case review en een kennissessie. Ik zorg zelf voor de planning, onderwerpen, sprekers en organisatie.
We beginnen de dag met een case review over Combrok, de klant van mijn collega Melony. Na een korte introductie duiken we in groepjes verder in op de materie en brainstormen we over ideeën op het gebied van conversie optimalisatie. Na enige tijd komen we weer samen en leggen we onze ideeën voor aan Melony en sparren we hier verder over door. Genoeg input en inspiratie weer voor de komende tijd!
Na de case review ga ik aan de slag met de verdere planning voor de teamdagen komende maanden. Ik ga via verschillende platforms op zoek naar een spreker voor de volgende teamdag, waar ik het onderwerp nog even voor geheim houd. Ik benader verschillende partijen en leg onze wensen en eisen uit. Als ik op de klok kijk zie ik dat het alweer tijd is voor lunch. Ik loop snel naar onze vaste cateraar aan de overkant van ons kantoor om een goedgevulde doos met belegde broodjes te halen. Na de lunch besluiten we nog even een rondje door het bos te lopen voordat we beginnen aan het middagprogramma van de teamdag. Een beetje frisse lucht geeft ons weer nieuwe energie.
Na de gezamenlijke lunch, een potje tafeltennis en de wandeling staat er namelijk een kennissessie over Google Analytics 4 op de planning. Volgend jaar juni stapt Google over van Universal Analytics naar GA4. Om ervoor te zorgen dat onze klanten zoveel mogelijk historische data hebben zorgen we ervoor dat we alle instellingen en metingen de komende tijd al afronden. Onze collega Joran geeft een presentatie en legt het implementatieplan uit. Na de sessie doe ik mijn urenregistratie van afgelopen week, werk ik mijn mailbox bij en sluit ik af. De werkweek zit erop en ik ga lekker een uurtje eerder weekend vieren.