‘Ik werk als consultant’, dat zegt precies niks. Want als consultant kan je accountant zijn, bij een softwarebedrijf werken of net als ik bij een marketingbureau. Bij LeadLogic hebben we allemaal de functie ‘marketing consultant’. Dat is dus meer dan een ‘gewone’ marketeer bij een organisatie of ander bureau. Het verschil? Dat leg ik graag aan je uit.

Niet elk dier is een koe

Een goede marketeer is niet per definitie een goede marketing consultant. Als marketeer voer je de werkzaamheden uit: het opzetten van een e-mail flow, het maken van advertenties of het uitdenken van een strategie. Als consultant neem je de opdrachtgever mee in jouw verhaal: beargumenteren waarom we een (nieuwe) strategie nodig hebben, het presenteren van de resultaten of het sparren over de marketingactiviteiten binnen de onderneming. Niet iedere goede marketeer is ook een goede consultant. Daarvoor moet je niet verlegen zijn, vragen durven te stellen en niet bang zijn om het voortouw te nemen.

Een echte duizendpoot

Ben je aan het oriÃĢnteren op een nieuwe baan? Dan heb je vast al meerdere vacatures gelezen met ‘je bent een echte duizendpoot’. Nu houd ik niet van clichÊs, maar is dit wel precies waarom consultancy een vak apart is. Het ene moment moet je het hele project overzien en zit je in een overleg met de directie en het andere moment focus je je op ÊÊn specifieke taak. Je moet dus veel verschillende werkzaamheden uitvoeren Ên overzicht houden van alle taken die naast elkaar lopen. En dat voor meerdere opdrachtgevers.

Schrik ik je af?

Nu klinkt het misschien allemaal als heel veel, maar geloof mij: het is goed te doen. We hebben namelijk allemaal onze eigen opdrachtgevers waar je een standaard aantal uren in de week voor werkt. Daardoor is het niet zo dat je voor 10 verschillende opdrachtgevers, 8 uur per week moet werken en dat in 40 uur moet zien te stoppen. Want voor de snelle rekenaar, dat kan helemaal niet ;-).

In principe werkt iedereen bij ons 32 uur voor opdrachtgevers, op basis van een werkweek van 40 uur. Van de overige 8 uur is 4 uur voor een intern project als social media, een wervingscampagne of het organiseren van workshops. De andere 4 uur is voor je eigen ontwikkeling. Wil je een cursus volgen? Of meer weten van een bepaald onderwerp? Dat kan in deze uren!

Meer weten?

Wil je weten wat je dan precies doet als consultant? Als marketingconsultant adviseer je ondernemingen over het marketingvraagstuk dat zij hebben. Bij de ene opdrachtgever gaat dat om de online zichtbaarheid vergroten, bij de andere om het aantal verkopen in de webshop te verhogen en bij weer een andere klant om de inhoud en optimalisatie van een nieuwe website. Met andere woorden, altijd een uitdaging die bij jou past.

Zie je het werk als consultant wel zitten, maar ben je benieuwd of er ook leuke collega’s zijn? Of je de sfeer leuk vindt? En voor welke opdrachtgevers jij aan de slag zou kunnen? Dan is het tijd om samen koffie te drinken.