Of je nu net live bent gegaan met je website of al enige tijd online bent, ongeacht de situatie kan Google Analytics je ontelbaar veel inzichten geven over jouw website. Er komen vooraf wel wat technische handelingen bij kijken, zoals het toevoegen van een html-code in de backend van de website of via Google Tag Manager. Aangezien ik hier een apart artikel over zou kunnen schrijven, ga ik nu niet verder in op dit onderwerp. We duiken dieper in de wondere wereld van Google Analytics en de data die je vanuit deze tool kan halen als ondernemer.

We gaan even terug naar de basis. Je website staat live. Potentiële klanten kunnen jouw website nu organisch vinden door bijvoorbeeld te Googelen op de naam van jouw organisatie. Misschien hebben ze je wel voorbij zien komen op hun social media. Hoe ze je ook vinden, alle data met betrekking tot je website is goed om in de gaten te houden, toch? Zo wil je bijvoorbeeld vast wel weten hoe websitebezoekers op je website terecht komen. Is het echt via Google of hebben ze jouw organisatie op een andere manier gevonden?

Deze en nog veel meer data is allemaal inzichtelijk te maken door gebruik te maken van Google Analytics. Maar wat is Google Analytics nu precies en wat levert het jou als ondernemer op? Google Analytics geeft mij als marketeer in ieder geval heel veel inzicht in het gedrag van de gebruiker op de website. Zo zie ik hoeveel websitebezoekers MaxxNobel vorige maand had, hoeveel bestellingen er zijn geplaatst bij Klaver Modern Wonen en hoeveel pasafspraken er zijn gemaakt bij Bruidsmode de Sluier. Allemaal data die ik zonder deze tool niet inzichtelijk zou hebben.

Dit zijn maar een aantal voorbeelden. Overigens zijn het voorbeelden die ook voor een ondernemer zeker van belang kunnen zijn. Zo is het zeer relevant om het aantal bezoekers over de afgelopen maand helder te hebben, hoeveel contactformulieren er nu precies zijn verstuurd en hoeveel bestellingen je hebt ontvangen. Wist je dat je daarnaast ook heel makkelijk kan zien wat de gemiddelde bestelwaarde van jouw website/webshop is?

 

Maar welke data kan ik nu doormeten?

Als ik alle data nu zou moeten opnoemen, dan zijn we over twee uur nog bezig. Iets teveel van het goede dus. Om die reden heb ik een lijstje opgesteld met de meest relevante data voor jou als ondernemer en waar je deze data kan vinden binnen Google Analytics:

  • Websitegebruikers: Oké ja. Dit is al vaker benoemd, maar niet geheel onbelangrijk. Deze data laat je zien hoeveel websitebezoekers er op jouw website zijn geweest de afgelopen tijd. Ook kan je zien hoeveel van deze gebruikers nieuw zijn op jouw website. Tot slot kan je deze data ook met een andere periode vergelijken. Zo zie jij wat bepaalde werkzaamheden aan jouw website hebben opgeleverd.
    Waar vind je deze data: Doelgroep > Overzicht
  • Meestbezochte pagina’s: Leuk dat een potentiële klant jouw website heeft gevonden. Maar ben jij niet benieuwd welke pagina’s mensen over het algemeen vaak bezoeken? Binnen de primaire dimensie pagina kan jij precies zien welke pagina’s het meest bezocht worden en wat de gemiddelde tijd is die de gebruiker op de pagina spendeert. Ook kan je het bouncepercentage zien per pagina. Dit houdt in dat je ziet welke pagina waarschijnlijk het minste aansluit bij de zoekintentie van de potentiële klant.
    Waar vind je deze data: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s
  • Verkeersbronnen: In bovenstaand voorbeeld heb ik het al even gehad over de manier waarop de potentiële klant op jouw website komt. Dit kan organisch zijn door simpelweg te googelen, maar kan ook door een bepaald bericht te plaatsen op Facebook. Van waaruit jouw potentiële klant komt, is ook binnen Google Analytics inzichtelijk te krijgen. Zo kan je de precieze bron zien, maar ook het medium. Bijvoorbeeld google / organic of m.facebook.com / referral.
    Waar vind je deze data: Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium
  • Mobiel vs. desktop: Steeds meer websites worden zo gemaakt dat ze volledig gericht zijn op mobiel gebruik. Maar hoeveel mensen zoeken nu op mobiel, tablet of desktop naar jouw website? Zelfs die data is inzichtelijk binnen Google Analytics.
    Waar vind je deze data: Doelgroep > Mobiel > Overzicht
  • Doelen: Binnen Google Analytics is het mogelijk om bepaalde doelen in te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld het aantal ingevulde contactformulieren en het aantal bestellingen doormeten en je kunt zien hoe vaak er producten aan de winkelwagen zijn toegevoegd. Hieronder ga ik hier wat dieper op in.
    Waar vind je deze data: Conversies > Doelen > Overzicht

 

Dat waren de basiselementen, tijd om iets meer de diepte in te gaan

Misschien heb je al wel eens eerder met de tool gewerkt. Dan ben je vast wel bekend met bovenstaande data. Speciaal voor jou gaan we wat dieper in op conversies en de connectie met Google Ads.

Conversies
Onder conversies verstaan we de doelen die we hiervoor al even kort besproken hebben. Doelen kunnen gemakkelijk ingesteld worden door binnen Google Analytics te navigeren naar het tandwieltje links onderin. Vervolgens zie je in de derde blok een kopje ‘doelen’ staan. Je komt dan in een overzicht met opgestelde doelen. Misschien staan er al wel wat in, maar mocht je nieuw zijn binnen de tool, dan is dit rijtje helemaal leeg.

Een nieuw doel voeg je toe door op de rode button ‘+ nieuw doel’ te klikken. Vervolgens opent er een overzicht. Hierbij kan je een template kiezen of een aangepaste doelconfiguratie. Zelf kies ik altijd aangepast. Wanneer je doorgaat, geef je het doel een naam en stel je het type in. Voorbeeld: we willen weten hoeveel mensen de bedankpagina hebben bezocht na het invullen van een contactformulier. Oftewel: hoeveel mensen het contactformulier hebben ingevuld. Ik kies dan als type ‘bestemming’. Dit aangezien het om een URL gaat die we kunnen doormeten.

Eenmaal daarvoor gekozen, klikken we weer op ‘doorgaan’. We komen nu bij de laatste stap aan. Hierbij kies je of de URL gelijk moet zijn aan of moet beginnen met. In dit geval kies ik dat de URL gelijk moet zijn aan bijvoorbeeld www.jouwdomein.nl/succesvol-ingezonden.

Google Ads connectie
Voilà. Je eerste doel staat ingesteld. Het leuke is nog: je kunt deze ook koppelen aan je Google Ads campagne. Zo zie je precies hoeveel contactmomenten er gegenereerd vanuit een bepaalde campagne. Hoe je dit doet? Ik zal het proberen zo kort mogelijk uit te leggen door een stappenplan.

  1. Ga naar het tandwiel links onderin.
  2. In het tweede kolom zie je ‘producten koppelen’ staan. Hieronder staat Google Ads koppelen. Klik hierop.
  3. Klik op ‘+ nieuwe gekoppelde groep’.
  4. Selecteer vervolgens het Ads account die je wilt koppelen en klik op doorgaan.
  5. Geef de groep een naam en klik op accounts koppelen.
  6. In Ads krijg je nu ook een melding of je dit wilt toelaten. Die toegang verleen je.
  7. Navigeer naar Google Ads en klik bovenin op ‘tools en instellingen’.
  8. Klik onder het kopje ‘Meting’ op ‘Conversies’.
  9. Voeg een nieuwe conversieactie toe door op de blauwe knop te drukken.
  10. Je komt op een overzicht van vier opties uit. Klik hier op importeren en kies Google Analytics.
  11. Klik op doorgaan en kies het juiste doel.
  12. Importeer en klik op doorgaan.
  13. Nu heb je het doel wat je zojuist in Analytics hebt aangemaakt, gekoppeld aan je Google Ads account. Laat die conversies maar binnenstromen!

Geloof mij. Korter kon ik hem niet maken. Maar je kunt nu wel alles gaan doormeten. Als marketeer word ik daar gelukkig van.

Update: op 1 juli 2023 verdwijnt de huidige versie van Google Analytics. Vanaf dat moment is de nieuwe versie ‘Google Analytics 4’ van kracht. Meer weten over Google Analytics 4 en de stappen die komen kijken bij de implementatie? 👉🏻 Alles over Google Analytics 4

You’ve got this

Jij bent er nu helemaal klaar voor om de basis van Google Analytics te gaan gebruiken. Mijn collega Lammert heeft ook nog eens een handige handleiding geschreven over hoe je gemakkelijk data in één overzicht krijgt door gebruik te maken van Google Data Studio. Straks zie je alle data die je nodig hebt in één overzicht. Ideaal toch?

Kom je er zelf toch niet helemaal uit? Geen probleem! Ik help je graag een handje verder. Laat het vooral even weten. Voor je het weet heb jij helemaal in kaart hoe jouw gebruikers zich gedragen op jouw website. En daar kan je verder op bouwen 😉