Leads en conversies, binnen het online marketing landschap houden we ons er dagelijks mee bezig. Want dat is wat elke ambitieuze ondernemer uiteindelijk wil: meer (potentiële) klanten en daardoor meer groei van het bedrijf. Afhankelijk van je product of dienst kan je voor verschillende mogelijkheden tot conversie op je website kiezen. Denk aan een offerteaanvraag, brochuredownload, bestelling of een contactaanvraag. Dit zijn allemaal conversies die voor waardevolle leads kunnen zorgen. Echter gaat het grootste deel van websitebezoekers niet over tot conversie. Wat gebeurt er met deze bezoekers? Hoe zet je deze alsnog aan tot conversie? Retargeting is een voor de hand liggend (en zeker niet fout!) antwoord. Maar daar gaat dit blog niet over. Dit blog gaat over bedrijfsherkenning: een slimme en effectieve manier om van je websitebezoekers leads te maken.

Conversieoptimalisatie is voor veel ondernemers en marketeers een belangrijk onderdeel van de algehele online marketingstrategie. Een goed converterende website of landingspagina zorgt natuurlijk voor meer klanten. En hoe meer klanten, hoe harder het bedrijf groeit. Afhankelijk van de branche en de concurrentie ligt het conversiepercentage van de gemiddelde website rond de 1,5 – 3% (Evoworks). Conversieoptimalisatie middels inzichten via tools zoals Hotjar kunnen ervoor zorgen dat dit percentage stijgt, maar alsnog blijft er dan een groot aantal bezoekers over dat niet converteert. Bedrijfsherkenning is dé manier om hen alsnog te benaderen.

Wat is bedrijfsherkenning?

Met bedrijfsherkenning wordt het IP-adres van een websitebezoeker gekoppeld aan het bedrijf waar hij of zij (op locatie) voor werkt. Via een database worden de KVK-gegevens van het bedrijf in kwestie in de tool vertoond. Zo kan je dus zien welk bedrijf er op je website gezeten heeft en wat de contactgegevens van dit bedrijf zijn. De tools die op de markt zijn laten veelal in real-time het aantal bezochte pagina’s en de duur van het bezoek zien. Op deze manier heb je dus al direct wat meer informatie over de bezoeker. Dit zie je allemaal overzichtelijk in je eigen dashboard. Verkoop je verschillende producten of diensten? Dan weet je gelijk al wat meer over de interesses van de potentiële klant. Hier kan door het sales team handig op ingespeeld worden. Uiteraard gelden er ook regels rondom privacy. De tools voor bedrijfsherkenning herkennen echter geen personen, maar bedrijven. Zo kan iemand niet persoonlijk benaderd worden omdat het zeker is dat hij/zij op de website heeft gezeten.

De voordelen van bedrijfsherkenning

De beschikbare tools voor online bedrijfsherkenning kunnen ook gekoppeld worden aan de meeste CRM-systemen. Zo krijgt bedrijfsherkenning een prominente plek binnen je bedrijfsprocessen en wordt het volledig geïntegreerd. Ook een koppeling met Google Ads is vaak mogelijk. Op deze manier kun je bijvoorbeeld zien via welk zoekwoord een bepaald bedrijf binnenkwam op je website. Zo heb je inzicht in het gedrag (en de kwaliteit) van bezoekers die via campagnes naar je website komen, maar zie je ook direct of je landingspagina’s aanspreken (klikken ze verder of bouncen ze direct). Met deze inzichten kun je zowel je webpagina’s als je campagnes en advertenties optimaliseren en je budgetten waar nodig aanpassen.

Welke tool moet ik dan gebruiken?

Er zijn verschillende tools voor leadgeneratie beschikbaar. Denk hierbij aan Online Succes,  Albacross en Leadinfo. Bij LeadLogic maken we gebruik van Leadinfo. Deze tool zit ook in ons digital marketing fundament, het pakket met tools die wij voor onze klanten inzetten en die tegenwoordig ook los te te verkrijgen is. Leadinfo heeft onder andere de volgende mogelijkheden:

  • Opnames van bezoekersgedrag
  • Segmentatie van bezoekers: doelgroepen voor LinkedIn
  • Dynamische landingspagina’s (add-on)
  • Bedrijfsinformatie beschikbaar via Kamer van Koophandel

 

Bezoekers die een pagina bezoeken maar niet tot conversie overgaan, kunnen in Leadinfo een bepaalde tag meekrijgen. Deze bezoekers zouden bij een volgend bezoek (via de add-on) bijvoorbeeld dynamische landingspagina’s met gepersonaliseerde content te zien kunnen krijgen, waarop ze meer gestuurd worden tot conversie. Gepersonaliseerde content kan bijvoorbeeld goed ingezet worden om de customer journey, oftewel ons online groeimodel, duidelijk in je website naar voren te laten komen. Je bezoeker kan van kennismaking, naar overweging en vervolgens naar intentie gaan, puur afhankelijk van de content die je op je website hebt staan.

“De bedrijfsherkenning functie kun je ook gebruiken om content te personaliseren. Bijvoorbeeld om de organisatie rechtstreeks aan te spreken, waardoor de content nog meer opvalt” (Netvlies, 2018).

Bedrijfsherkenning leadinfo - LeadLogic

bron: Leadinfo

Daarnaast geeft Leadinfo ook leadscores aan de bedrijven die je website bezoeken. Bedrijven die meerdere pagina’s bezoeken, of vaker op je website komen, krijgen automatisch een hogere score. Zo weet je ook welke leads een hogere prioriteit hebben om op te volgen. Het inzicht in de bezochte pagina’s zorgt er vervolgens ook voor dat je op voorhand al weet waar de bezoeker geïnteresseerd in is. (Multiply, 2021)

En nu?

Wil je meer inzicht in de bezoekers op je website die niet converteren en heb je daadwerkelijk ook de tijd om hier vervolgens iets mee te doen? Dan is een tool voor bedrijfsherkenning zeker iets voor jou. Kijk, inzicht is altijd mooi. In het online marketingvak brengen we graag dingen in kaart. Echter kijken we vervolgens wel altijd wat we met de data kunnen doen. Hoe gebruiken we de gewonnen informatie om vervolgens groei te realiseren? Daar moet dus een plan voor op papier gezet worden. Dit kan van alles zijn. De bedrijven die je website bekeken simpelweg bellen, werkt niet voor iedereen. Wel kan je bijvoorbeeld een paar weken later een brochure opsturen, of personen met een bepaalde functie binnen het bedrijf een connectieverzoek of een LinkedIn-berichtje sturen. Er zijn tal van opties. Afhankelijk van je doelgroep en je product of dienst kan er voor een bepaalde opvolgingstrategie gekozen worden. Deze strategie hoef je niet zelf te bepalen. Bij LeadLogic doen we dit altijd in samenwerking met de opdrachtgever.