Telkens viel mij hetzelfde op tijdens sollicitatiegesprekken: kandidaten refereerden aan recente gebeurtenissen binnen LeadLogic. Tof dat een kandidaat zich zo verdiept in onze organisatie en niet onvoorbereid op het sollicitatiegesprek komt! Maar toch verbaasde mij iets. Ze refereerden aan zaken die we niet op onze website of LinkedIn hadden geplaatst. Nee, foto’s van onze uitjes, een konijn en de uitkomsten van een potje airhockey plaatsen we niet op LinkedIn of op onze site. Maar, dat plaatsen we wel op Instagram en juist daar vallen we blijkbaar op!

Nieuwsgierig als ik ben, besloot ik bij mijn collega’s na te vragen of wel of niet solliciteren inherent staat aan ons beeld op social media. Dat bleek zo te zijn! Voorheen waren we nog niet zo actief op social media. Zo eerlijk als mijn collega’s zijn, gaven ze zelfs aan dat ze toen besloten niet te solliciteren of dit uit te stellen omdat ze een beperkt beeld van ons kregen.

Dat social media belangrijk is, weet ik al jaren. Maar dat het zo belangrijk is voor potentiële werknemers, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Zou dat komen omdat ik de 30 al een tijdje gepasseerd ben ;-)? Het advies van deze oude dertiger: het is goed om de kracht van social media te gebruiken in jouw zoektocht naar goed personeel!

Want wat blijkt: potentiële werknemers willen naast de formele communicatie ook gewoon graag zien hoe het er achter de schermen aan toegaat. Een speciale ‘werken bij website’ opzetten is voor veel organisaties een stap te ver. Dat begrijp ik. Echter, social media kanalen reserveren voor ‘behind the scenes content’ of een apart #werkenbij kanaal starten is zeker de moeite waard. Als je dat kanaal integreert op de vacaturepagina van je website, bereik je jouw potentiële werknemers op een andere manier. Zo onderscheid jij je zeker!

Ik ben blij dat we tegenwoordig actief zijn op social media. Wij hebben Rosalie intern verantwoordelijk gemaakt en zij zorgt ervoor dat we als team actief blijven op Instagram. Voor haar is social media net zo vanzelfsprekend als ademen! De jeugd hè … ;-).


Neem eens een kijkje

Gemotiveerde toekomstige medewerkers mislopen omdat ze een verkeerd beeld (of helemaal geen beeld) hebben van de organisatie is natuurlijk zonde. Toch moet je tijd en kennis steken in het bijhouden van die kanalen. Heb je hier hulp bij nodig of heb je zin in een dosis inspiratie? Stuur mij dan gerust een berichtje want ik help je graag. Wij gaan in ieder geval vrolijk verder met het delen van behind the scenes content!

Groet,

Paul