Google stelt sinds 2013 campagnebudget beschikbaar voor non-profitorganisaties. Hierbij kan er gedacht worden aan budget voor goede doelen, musea en culturele instellingen. Google doet dit zodat non profit-organisaties toch kunnen adverteren ondanks dat ze hier vaak geen budget voor hebben. Dit is een maandelijks bedrag met een maximum van $10.000. Dit bedrag wordt natuurlijk niet elke maand zomaar beschikbaar gesteld. Er zijn een aantal eisen waar je als organisatie aan moet voldoen om hiervoor in aanmerking te komen. Wat zijn deze eisen en wat zijn de voordelen van Google Ad Grants? Wij vertellen je hier graag meer over.

Hoe werkt Google Ad Grants?

Google Ad Grants werkt in de basis hetzelfde als het reguliere Google Ads. In je Google Ads-account stel je je campagnes in en kun je deze live plaatsen. Deze advertenties worden vervolgens weergegeven in het zoeknetwerk van Google. Als je op Google zoekt naar bijvoorbeeld: “vluchtelingen moria helpen” krijg je een aantal advertenties te zien, deze zijn onder andere via Ad Grants gemaakt. Dankzij het maandelijkse budget van $10.000 kunnen er meer mensen bereikt worden: hierdoor word je beter zichtbaar onder de doelgroep, stijgt je naamsbekendheid en kan dit uiteindelijk resulteren in meer donateurs die een steentje bij willen dragen. Verder kan de zichtbaarheid bijvoorbeeld ook resulteren in nieuwe vrijwilligers die overtuigd zijn geraakt van het belang van jouw goede doel en zich willen gaan inzetten.

Wat zijn de voordelen?

Met Google Ad Grants worden de advertenties getoond aan mensen die direct zoeken naar non-profitorganisaties. Daarnaast, en misschien nog wel vaker, worden de advertenties getoond aan mensen die zoeken naar mogelijkheden om mensen in nood (bijvoorbeeld vluchtelingen) te ondersteunen. Middels het tonen van deze advertenties heb je de mogelijkheid om mensen te bereiken die nog niet bekend zijn met jouw organisatie. Als de campagnes live staan kun je vervolgens binnen Google Analytics eenvoudig de prestaties analyseren om te ontdekken wat goed en misschien minder goed gaat. Op deze manier kun je de campagnes optimaliseren en uiteindelijk steeds betere resultaten behalen met het beschikbare budget

Wanneer kom ik in aanmerking voor Google Ad Grants?

Niet iedere organisatie komt in aanmerking voor Google Ad Grants. Google wil namelijk voorkomen dat organisaties misbruik maken van het gratis budget. Dit hangt af van een aantal zaken:

  • Je organisatie moet een geldige liefdadigheidsstatus hebben. Ziekenhuizen en scholen komen bijvoorbeeld niet in aanmerking voor dit programma. Je organisatie moet geregistreerd zijn bij TechSoup Nederland, zij regelen het donatieprogramma. Organisaties moeten ook algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) of sociaal belang behartigende instellingen (SBBI’s) zijn die zijn vrijgesteld van belastingen, stichtingen of verenigingen die activiteiten uitvoeren voor het algemeen nut of kerken of andere religieuze organisaties (kerkgenootschappen en hun zelfstandige onderdelen).
  • Je moet akkoord gaan met de vanuit Google vereiste certificeringen omtrent non-discriminatie en ontvangst en gebruik van donaties. Dit alles om te garanderen dat de donaties goed worden besteed door jou als ontvanger van het Google campagnebudget.
  • Je moet een website van goede kwaliteit hebben die voldoet aan het websitebeleid van Ad Grants. Ook mag commerciële activiteit niet de doelstelling van je website vormen, het budget is immers bedoeld voor non-profitorganisaties. Daarnaast mag het aanbod op je website niet te opdringerig zijn.
  • Je moet goedkeuring ontvangen via het pre-kwalificatieproces van Google Ad Grants nadat je je organisatie hebt ingeschreven.

Vervolgstappen

Vervolgens zijn er ook nog een aantal regels waar je je aan moet houden bij het daadwerkelijk instellen van de campagnes:

Hoe worden ze momenteel ingezet?

  • Je mag alleen gebruik maken van tekstadvertenties.
  • Je mag maximaal $329 per dag uitgeven.
  • Je advertenties worden alleen weergegeven in het zoeknetwerk.
  • Je mag geen gebruik maken van remarketing, hierbij benader je bezoekers opnieuw na hun eerste bezoek.
  • De kosten per klik vanuit een advertentie mogen nooit hoger zijn dan $2.

Google Ad Grants is nog niet bij iedere organisatie bekend maar het aantal succesverhalen groeit enorm. Als je als organisatie recht heb op het gebruik van Google Ad Grants is dit zeker iets om serieus te overwegen. Verdiep je dan wel eerst goed in de voorwaarden, de eisen en de werking van Google Ad Grants.

Benieuwd hoe jouw organisatie Google Ad Grants kan toepassen?

Wil je weten of Google Ad Grants iets is voor jouw non-profitorganisatie en welke mogelijkheden er zijn? Neem dan vandaag nog contact op met Paul voor een vrijblijvend gesprek.