Voor mijn gevoel is 2020 als een speer voorbij gevlogen. Na een, vergeleken met voorgaande jaren, vreemde jaarwisseling zijn we alweer in 2021 beland. Een jaar waarin er veel veranderingen plaats zullen vinden op het gebied van digitale marketing. In 2020 hebben we veel mogen lezen over onder andere voice search en het belang van de inzet van video’s op sociale media. Maar wat gaat 2021 ons brengen? Om het je net wat makkelijker te maken, hebben wij een aantal digitale marketing trends voor je op een rijtje gezet. Benieuwd welke dat zijn? Lees dan snel verder!

Let’s get started

Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. Binnen digitale marketing zijn er vele ontwikkelingen waar je als organisatie zijnde op in kan spelen. Bijvoorbeeld om de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten, om websiteverkeer te verhogen en leads te genereren. En ga zo maar even door. Wat voor jou dan ook de reden is, deze trends gaan jouw organisatie zeker meerwaarde bieden. So let’s get started.

Trend 1: Google Web Stories

Je hebt er vast wel over gehoord. Instagram-, Snapchat-, LinkedIn-, Facebook- stories. Deze feature geeft jou de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen via een slideshow functie. Bovendien kan je ze bewerken door tekst of muziek toe te voegen, stickers te plaatsen en een product te koppelen vanuit je online catalogus. De story verdwijnt automatisch na 24 uur. Over het algemeen was deze feature alleen bekend van sociale media. Daar komt dit jaar verandering in. Zo komt Google nu met Google Web Stories.

Web Stories zijn, zoals de overige stories, een slideshow in de vorm van tikbare content. In tegenstelling tot verhalen op sociale media, verdwijnen deze verhalen niet binnen een bepaalde termijn. Sterker nog: Web Stories hebben potentie om bovenaan in Google te komen. Dit brengt eigenlijk alleen maar voordelen met zich mee. Wanneer een potentiële consument op zoek is naar een product of dienst die jij aanbiedt, is het natuurlijk wenselijk dat jouw organisatie ook weergegeven wordt binnen de zoekresultaten. Door de inzet van Google Web Stories vergroot je de kans dat de consument jouw organisatie sneller kan vinden wanneer hij/zij naar een soortgelijk product of dienst zoekt. Hierdoor verhoog je het organisch verkeer, oftewel: het verkeer dat onbetaald op jouw website komt.

Naar mijn mening is de komst van Google Web Stories een zeer goede toevoeging aan een strategie gericht op het organisch verhogen van websiteverkeer. Web Stories zijn daarnaast ook nog eens uitstekende content voor je smartphone. Dit sluit goed aan op het feit dat ongeveer 52% van de websitebezoekers afkomstig is vanaf een mobiele telefoon. Daar wil je toch gewoon op inspelen? Maar daarover later meer!

 

Trend 2: Instagram Reels

Bevind jij je graag op Instagram? Of wil je dat jouw organisatie hier (meer) gebruik van gaat maken? Dan is Instagram Reels een leuke stap voor jouw organisatie op het gebied van digitale marketing. Misschien had je er al wel eens van gehoord!

In 2020 bracht Instagram de functie Reels uit. Net zoals TikTok zijn Reels korte video’s die vele mensen entertainen. Een voordeel van Reels is dat deze organisch beter zichtbaar zijn dan een story. De video’s zijn namelijk terug te vinden in de explore feed, de reguliere feed en bij de zoektocht naar bepaalde hashtags. Nog een pluspuntje: je creativiteit kan alle kanten op gaan binnen deze feature. Niet zo creatief? Dat is natuurlijk ook helemaal geen probleem! Er is voor een ieder wat wils binnen deze functie.

Maar hoe werkt Instagram Reels nu?

Het is natuurlijk belangrijk dat we weten wat de voordelen van Instagram Reels zijn, maar hoe werkt de functie precies? Degenen die de nieuwe update van Instagram al hebben toegepast, is het misschien wel opgevallen dat de beginpagina er anders uitziet. Zo zijn er twee pictogrammen bijgekomen, waaronder die van Reels. Je kan Reels herkennen aan het pictogram met een play-button. Klik er maar eens op!

Als het goed is zie je nu dat er een video afspeelt. Scroll nu maar eens omhoog. Zo wordt de volgende video weergeven. Dat is hoe Reels werkt! Zeer verslavend als je het mij vraagt.

Verwachtingen voor 2021

Naar verwachting gaan ook in 2021 veel Instagram gebruikers gebruik maken van deze functie. Door relevante, maar vooral entertainende, video’s te plaatsen op jouw kanaal creëer je al snel meer merkbekendheid en wordt de kans vergroot dat je echt zult opvallen ten opzichte van een statische communicatie uiting. Tegelijkertijd vermaak je jouw publiek ook nog eens. Een win-win situatie. Overigens zal deze functie niet voor iedere organisatie meerwaarde bieden. Of Instagram Reels een goede toevoeging is aan jouw marketingplan is onder andere afhankelijk van de identiteit van jouw organisatie en de doelgroep die jij graag wilt aanspreken.

Naar verwachting is het in 2021 ook mogelijk om te adverteren binnen Reels. Een groot voordeel hiervan is dat Instagram een grote gebruikersbasis heeft. Dit houdt in dat het mogelijk is een grote doelgroep te bereiken middels de inzet van Instagram Reels.

Trend 3: Google Shopping Actions

Marketplaces zijn een geschikte optie wanneer je naast je webshop op meerdere plaatsen je producten wilt verkopen. Ebay, Amazon, maar ook bol.com zijn verschillende voorbeelden van marketplaces die in Nederland gebruikt worden. Uit onderzoek van Shopping Tomorrow is gebleken dat 73% van de Nederlandse consumenten hun zoektocht naar een product start op een marketplace. Daar moest Google natuurlijk wel op inspelen.

Voor e-commerce bedrijven biedt Google Shopping Actions een goede uitkomst om de klantbeleving te optimaliseren. Consumenten verwachten over het algemeen dat hun online ervaringen eenvoudiger, sneller en intuïtiever zijn. Door als e-commerce bedrijf hierop in te spelen draag je bij aan een eenvoudige online ervaring voor de consument. Google Shopping Actions speelt hierop in door consumenten de mogelijkheid te bieden om, met een universele winkelmand, producten van verschillende webwinkels te bestellen. Dit is mogelijk door het gebruik van Google Search, maar ook Google Assistant. Mocht je liever een product willen bestellen middels je Google Home device? Ook dat is nu mogelijk. Een voordeel van het universele winkelmandje is dat deze niet verloopt. Mocht jij aan het einde van de dag toch dat ene artikel willen toevoegen aan je winkelmand, dan wordt deze gemakkelijk toegevoegd aan hetzelfde winkelmandje. Handig toch?

Trend 4: Voice Search

Hoe vaak heb jij mensen verbaal vragen aan hun telefoon zien stellen? Yep! We hebben het hier over voice search. Een ontwikkeling die we gewoon niet meer kunnen ontwijken. In april 2020 hadden 1,5 miljoen huishoudens een slimme speaker in hun huis staan. Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde apparaten, waaronder Alexa, Siri en Google Home. In 2019 maakte maar een half miljoen Nederlanders gebruik van slimme speakers. Dit aantal is in 2020 toegenomen naar 1,5 miljoen huishoudens. De zoekopdrachten die mensen uitvoeren worden hierdoor steeds langer en specifieker. Ook in 2021 zullen we weer een grote groei zien binnen deze trend.

We vertellen je graag meer over dit onderwerp en de voordelen ervan in een van onze voorgaande blogs: De impact van voice search op het zoekgedrag van klanten.

Trend 5: (User generated) video marketing

Video content is niet meer weg te denken binnen digitale marketing. Vergeleken met 2020 zal deze trend in 2021 alleen maar toenemen. Zodoende wordt er onder andere verwacht dat consumenten, na het zien van user-generated video content, 184% meer geneigd zijn om online een aankoop te doen ten opzichte van het zien van andere soorten content. User-generated content is simpel gezegd content die gemaakt wordt door de onafhankelijke en subjectieve consument zelf. Deze content wordt doorgaans online gepubliceerd en is dan ook voor iedereen toegankelijk. User Generated Content is altijd een van de meest aansprekende vormen van inhoud geweest. Deze vorm van content is veel meer vertrouwd onder de consumenten dan een merkgestuurde campagne waarbij er vaak alleen maar informatie naar de consument gezonden wordt. Tevens wekt User Generated Content een gevoel van vertrouwen op. Het is in 2021 dan ook zeker belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw organisatie sociaal bewijs kan leveren richting de consument.

Voordat een consument overgaat op het aanschaffen van een (duur) product, is het heel normaal om eerst de meningen en ervaringen die andere hebben met betrekking tot het product te bekijken. Hoe meer mensen positief zijn over jouw product, hoe sneller een consument overtuigd is om tot aanschaf over te gaan. Dit benadrukt een van de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, namelijk sociale bewijskracht. Combineer deze overtuigende beïnvloedingstechniek met de vele voordelen van video marketing en je hebt de perfecte match gevonden.

Uit onderzoek is gebleken dat 67% van de online consumenten eerder een aankoop doet na het zien van een productvideo op sociale media. Door ook nog eens deze content aan te passen naar user generated content is het niet gek dat 184% van de consumenten meer geneigd is om een aankoop te doen na het zien van user-generated video content.

Voordelen van videomarketing

Misschien nu wel de belangrijkste vraag: wat kan videomarketing jou opleveren? Een aantal voordelen zijn hierboven al benoemd. Overigens is het ook goed om te weten dat videomarketing meer ruimte biedt voor onder andere storytelling, oftewel het vertellen van een persoonlijk verhaal met informatie over jouw merk, product of dienst. Daarnaast zorgt het voor meer aandacht en is het prettig om naar te kijken via je telefoon. Eigenlijk alleen maar redenen om het wel toe te passen. Toch?

Trend 6: Clubhouse

Hiermee bedoelen we natuurlijk niet het Mickey Mouse Clubhouse (😉), maar de nieuwe socialemedia- app Clubhouse. Sinds Elon Musk de app in gebruik heeft, is het platform enorm gestegen in populariteit. Het is een app waarmee je op een legale manier mee kan luisteren met gesprekken die anderen voeren. Dit allemaal klinkt misschien een beetje vreemd en eng. Dat begrijp ik zeker. Toen ik voor het eerst over de sociale media-app hoorde vroeg ik mezelf ook af wat precies de bedoeling is van deze applicatie. Ik zal het je hieronder toelichten. Daarnaast zal ik ook de mogelijkheden van Clubhouse bespreken voor jou als ondernemer. Let’s go!

Meer over Clubhouse

Het is niet zo dat je dagelijkse gesprekken tussen mensen kan afluisteren. Nee. Alles behalve dat. Clubhouse bestaat uit mensen die daadwerkelijk gehoord willen worden. Je kan dus niet zomaar op afstand de microfoon aanzetten en iemand ‘afluisteren’. De applicatie kan het beste vergeleken worden met een live podcast. Het gesprek is in real-time te volgen en kan over van alles gaan. Van sport tot marketing tot kunst. Noem het onderwerp maar op of mensen spreken erover op de app.

Bijzonder aan de app is de exclusiviteit. Het is heel lastig om aan een account te komen. Mocht je eenmaal toegelaten zijn op de app, dan heb je de mogelijkheid om twee personen uit te nodigen om deel te nemen. Dit maakt de app dan ook zeer bijzonder. Daarnaast is het niet mogelijk om een gesprek op te nemen of later terug te luisteren. Je moet er echt live bij zijn wil je jouw favoriete spreker iets horen zeggen. Maar daarover later meer!

De mogelijkheden

Nu je een beetje weet hoe de app werkt, is het natuurlijk leuk om te weten wat je er daadwerkelijk zakelijk mee kan. Eerlijk is eerlijk: tot op de dag van vandaag is de app niet specifiek opgericht voor zakelijke doeleinden. Overigens zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden om het zakelijk in te zetten. Zo is het bijvoorbeeld een laagdrempelige vorm van netwerken. Middels het hosten van een room kan je met veel mensen, waaronder ondernemers, in contact komen. Daarnaast kan je op die manier ook je expertstatus vergroten en een nieuw publiek bereiken. Zeker een poging waard als je het mij vraagt. Meer dan dit weten we helaas zelf ook nog niet. Maar geen zorgen: wanneer er nieuwe features bekend zijn binnen de app, houden we jullie zeker op de hoogte!

Dus hoe nu verder?

Ik moet zeggen dat ik super enthousiast ben over de trends die dit jaar gaan komen. Stuk voor stuk zijn het weer nieuwe mogelijkheden die een organisatie online kunnen laten groeien. Van nieuwe SEO mogelijkheden tot aan video marketing en nieuwe functies op sociale media kanalen. Natuurlijk is het per organisatie aftasten wat werkt voor jouw branche en doelgroep. Maar niet geschoten is altijd mis, toch? 😉