Pushberichten zijn al enige tijd in gebruik en worden veel ingezet door mobiele apps. Wanneer jij het toestaat dat apps jou berichten mogen sturen op je smartphone of tablet dan ontvang je daar vervolgens notificaties van. Maar als organisatie beschik je niet altijd over een app. Dat is nu ook niet meer nodig met PushBird. Hiermee kun je pushberichten ook inzetten wanneer je alleen beschikt over een eigen website. Belangrijk nieuws kun jij vanaf nu meteen richting jouw doelgroep communiceren met behulp van een pushbericht. Je stuurt een kort bericht waarmee je direct linkt naar een pagina op jouw website. Wij hebben PushBird zelfs in het fundament voor onze opdrachtgevers opgenomen. Benieuwd naar pushberichten en het inzetten van PushBird? Lees dan snel verder!
Wat is PushBird?
PushBird is een tool waarmee je jouw doelgroep een web pushbericht kunt sturen zonder hier een app voor nodig te hebben. Deze verschijnt direct op het beginscherm van gebruikers binnen je doelgroep, ongeacht of deze gebruikers op een desktop, tablet of mobiel actief zijn. Door op het nieuwsbericht te klikken, komt de bezoeker op de desbetreffende landingspagina terecht. De gebruiker ontvangt deze ook wanneer hij niet op jouw website actief is. Uiteraard is er wel toestemming nodig van de gebruiker om hem berichten te kunnen sturen. Wanneer een bezoeker voor het eerst op jouw website komt, krijgt hij een melding te zien met de vraag of hij notificaties wil ontvangen. Met één klik kan hij deze accepteren en kun jij hem vanaf dat moment voorzien van het laatste nieuws.
Scherm 1: abonnees werven
Scherm 2: een pushbericht
Voordelen van het versturen van notificaties via PushBird
Met PushBird voeg je extra interactiemomenten toe aan jouw customer journey. Op deze manier kom je vaker onder de aandacht bij jouw doelgroep door verschillende kanalen in te zetten. Voor veel bedrijven een handige extra stap: het zijn korte berichten en ze vallen op door de melding op het beginscherm. Het is tevens mogelijk om segmenten aan te maken zodat je nog specifieker en gerichter jouw doelgroep kunt aanspreken met relevante informatie en nieuws. Daarnaast is het mogelijk om te segmenteren op het soort apparaat waarop de gebruiker actief is, denk hierbij aan mobiel, desktop of tablet. Het is ook mogelijk om alleen abonnees die specifieke pagina’s hebben bezocht een pushbericht te sturen. Door een einddatum te koppelen aan de notificatie krijgt de doelgroep alleen recente pushberichten te zien.
De PushBird pushberichten hebben bij veel verschillende organisaties al voor goede resultaten gezorgd:
- Gemiddeld 95% van de berichten worden gelezen vergeleken met een gemiddelde open-ratio van 18% via e-mail.
- Gemiddeld 30% meer terugkerende bezoekers doordat de berichten ook worden ontvangen wanneer de gebruiker niet actief is op jouw website. Hierdoor zullen ze eerder terugkeren naar jouw website.
- Gemiddeld 15x hogere klikpercentages in vergelijking met berichten op sociale media en e-mails.
- Gemiddeld 21% meer interactie op berichten door knoppen of zelfs een inline reply aan het bericht toe te voegen, ontvang je de benodigde feedback of informatie.
- Gemiddeld 6x hogere conversie op de verlaten winkelmand doordat het mogelijk is om een bericht te sturen wanneer de gebruiker de website verlaat zonder een bestelling te plaatsen.
- Gemiddeld 7x hogere conversie op berichten omdat deze berichten meer opvallen dan social media posts op het scherm van de gebruiker.
Ook is het verzamelen van abonnees en het versturen van berichten AVG-proof. Bezoekers geven toestemming voor het ontvangen van berichten maar laten hierbij geen gegevens achter. Dit is tevens een reden dat bezoekers dit sneller zullen doen omdat het zo laagdrempelig is. We zien dan ook een relatief hoge bereidheid onder websitebezoekers om pushberichten te ontvangen.
PushBird in de praktijk
Ook bij onze opdrachtgevers zien we positieve resultaten. Neem bijvoorbeeld Marree Technische Groothandel. We hebben daar PushBird ingezet om de nieuwe bestel-app onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Daarnaast organiseert Marree maandelijkse trainingen, ook daar worden de pushberichten voor ingezet. Enkele dagen voor een training wordt er een pushbericht verstuurd zodat de deelnemers een extra herinnering ontvangen. Naast de gebruikelijke marketingactiviteiten voor dit evenement zoals het inzetten van een nieuwsbrief, social media en offline activiteiten, is het versturen van een pushbericht een extra middel om bij de doelgroep onder de aandacht te komen.
Ook zijn pushberichten zeer effectief voor het delen van aanbiedingen. Voor Visoptafel.nl zetten wij ook vaak pushberichten in om mensen op de hoogte te brengen van de lopende acties.
Snel profiteren van de voordelen
PushBird is snel en gemakkelijk te implementeren. Binnen drie stappen kun jij al een campagne realiseren. Allereerst moet PushBird op de website geïnstalleerd worden, vervolgens kun jij het account gaan inrichten en stel je een uitnodiging in. Dit betekent dat je abonnees kunt gaan verzamelen. Wanneer je abonnees hebt verzameld, kun jij berichten gaan versturen. Deze tool is erg gebruiksvriendelijk in het maken van berichten en geeft inzicht in de resultaten. Je kunt dus snel meten of bepaalde pushberichten hebben gezorgd voor het gewenste resultaat.
Nu we allemaal sneller gaan, minder tijd hebben en constant online zijn, lijken pushberichten de toekomst te zijn: korte berichten en to the point. Pushberichten zijn ideaal voor de ontvanger, maar ook voor de verzender. Makkelijk en snel je boodschap sturen, voor een groot deel zelfs geautomatiseerd. Je verschijnt vervolgens direct op het scherm van je (potentiële) klanten, ook bij diegene waar je verder helemaal geen gegevens van hebt. Wat wil je nog meer?
Wij zijn daarom overtuigd dat PushBird een sterke toevoeging is voor jouw customer journey; hoe meer sterke kanalen, hoe beter. Wij hebben daarom PushBird opgenomen in ons Digital Fundament zodat wij onze opdrachtgevers de mogelijkheid bieden om deze tool te kunnen gebruiken.