Corona. Er is al zoveel over gezegd en geschreven, dus over het virus zelf en de gevolgen ervan wil ik het niet hebben. Wél is het goed om vanuit ons perspectief eens te delen wat er opviel…

Specifiek wil ik inzoomen op de call to action. De zogenaamde trigger om actie te ondernemen. Iedere website heeft er in principe minimaal één, en meestal zijn die best wel standaard. ‘Vraag een offerte aan’, ‘Plan een demo’, ‘Maak kennis’, ‘Neem contact op’, of, nog beknopter: ‘Contact’. Geen probleem natuurlijk, want wat werkt, dat werkt. Dat geldt doorgaans voor heel veel processen en keuzes binnen organisaties.

Maar toen kwam corona. Het leven stond op z’n kop en binnen het bedrijfsleven ontstond als logisch gevolg daarvan een flinke reflex. Bepaalde branches stonden direct volledig stil, maar de grote vraag was hoe het andere branches zou vergaan. Gelukkig kwam er weer voldoende zakelijk verkeer op gang en zagen we, na een kleine dip in zoekvolumes direct na het instellen van de lockdown in maart, al snel weer herstel.

Niet iedereen speelde hier direct op in: veel bleef zoals het bleef. Toch zagen we ook genoeg voorbeelden van ondernemers die direct de draad oppakten. Onze opdrachtgever Result Mediation is een goed voorbeeld. Vrij vlot werd de homepage voorzien van een boodschap van algemeen directeur Robert-Jan Hylkema, die daarin aangeeft dat mediations ook per video konden.

Maar, nog veel belangrijker: de organisatie ontdekte de mogelijkheden van Zoom en besloot daar flink op in te zetten. Naast mediations zelf, verzorgt ‘Result’ ook opleidingen. De organisatie besloot online informatiesessies te geven met daarin informatie over de opleidingen. Met groot succes, want meerdere sessies stroomden vol met tientallen geïnteresseerden.

Ook de subsidieadviseurs van DIRECTION besloten vlot om vrij prominent op de site een gratis video-kennismaking aan te bieden. In een branche waar een goed gesprek altijd nodig is, blijkt dit een prima oplossing en aan de (potentiële) klant laat het zien dat je als organisatie kort op de actualiteit zit. Dat geeft een beter gevoel dan de negen andere adviesbureaus in de zoekresultaten van Google die er juist niet op inspelen.

direction

Maar hé, een totaal andere call to action kan dus een verschil maken. Echt een eye-opener wat mij betreft. Hoe val jij op tussen de negen anderen in Google waar je een offerte kunt aanvragen? Wat is jouw meerwaarde voor de potentiële klant of opdrachtgever? Een vraag die wij overigens zelf ook beter willen gaan beantwoorden op onze website.

Belangrijk is bovendien het gebruik van soft conversies. Immers, voor veel potentiële klanten en opdrachtgevers is het vaak relevant om eerst meer informatie op te vragen alvorens meteen richting een offerte of aankoop te gaan. Ook hier weer een treffend voorbeeld: trainingsbureau Mindtuning biedt bij alle online cursussen en trainingen een gratis preview aan. In ruil voor een e-mailadres kan men een deel van de cursus alvast volgen om te wennen aan de methodiek en vorm. Grote kans dat via een opvolgmail men alsnog overgaat tot het bestellen van de cursus.

result meditation

Terug naar de algehele conversies. Kijk je met eenzelfde kritische blik op de wereld van e-commerce, dan schrik je al helemaal. Bij veel productgroepen pronkt zo’n beetje iedere aanbieder met ‘gratis verzending’. Dat is toch geen onderscheidend vermogen meer?

Kortom, ga na wat jouw onderscheidende vermogen is en probeer dat door te vertalen naar unieke call to actions waarmee je opvalt. Je zult zien dat de conversie omhoog gaat en je je leads beter voorbereid aan tafel krijgt. Bij jou op locatie, of online…