e-mailmarketing

Het belang van e-mailmarketing voor jouw organisatie

Het belang van e-mailmarketing voor jouw organisatie

E-mailmarketing is voor iedere organisatie interessant. Hoe groot of klein de organisatie ook is en ongeacht of het een B2C-, B2B-bedrijf, non-profit-organisatie of overheidsinstelling is. E-mailmarketing wordt door veel organisaties voor verschillende doelen gebruikt. Het is een zeer geschikt kanaal voor (persoonlijke) interactie met je klanten, om verkeer naar je website te krijgen, loyaliteit op te bouwen, meer conversies te genereren en ook om klanten terug te winnen.

Auteur

Justin Entong

Sr. digital marketing consultant

Het bewijst zich ook keer op keer als een van de goedkoopste en best presterende online marketing kanalen. Mensen lezen en klikken vaker op een link in een e-mail dan op een link in bijvoorbeeld een social media post. Tegenwoordig maken ongeveer 2,7 miljard mensen gebruik van e-mail. Om het in perspectief te zien, Facebook heeft ongeveer 1,7 miljard gebruikers en Twitter rond de 300 miljoen. Het verschil in CTR tussen e-mailmarketing en social media is relatief groot. De gemiddelde CTR van e-mailmarketing is 4,38% (DDMA E-mail Benchmark 2020) terwijl dat voor Twitter 1,64% is en Facebook slechts 1,50% (Social Media Benchmark 2020). Met een up-to-date en relevante mailinglist kun je continu relevant verkeer genereren naar je website.

Waarom e-mailmarketing inzetten?

E-mailmarketing is en blijft een waardevol en krachtig middel om je boodschap over te brengen op klanten, prospects en een bredere geïnteresseerde doelgroep. Waar kanalen als LinkedIn, Facebook en Instagram vluchtig zijn (niet kijken is berichten missen) en zoekmachines (Google, Bing, DuckDuckGo) pas in beeld komen als mensen iets nodig hebben, bereik je met een nieuwsbrief bijna altijd de inbox van de ontvanger. Juist daarom is het van belang om e-mailmarketing een belangrijke plek te geven in de online marketing strategie en uitvoering.

E-mailmarketing heeft een aantal voordelen:

Het is goedkoop en effectief

Het genereert verkeer en conversies

Het kan geautomatiseerd worden met Marketing Automation

Het is persoonlijk en daardoor kan je een band opbouwen met ontvangers

Het zorgt ervoor dat je top of mind blijft bij je ontvangers

e-mailmarketing

Hoe begin je met e-mailmarketing?

Allereerst is het belangrijk dat je de beschikking hebt over een (up-to-date) bestand met ontvangers. Stel jezelf daarom de volgende vragen om te bepalen of je bestand met ontvangers gebruikt kan worden:

Hoe oud zijn de e-mailadressen? Sinds wanneer heb jij ze in bezit?

E-mailadressen die je twee jaar of korter in je bezit hebt kun je gebruiken om te mailen. Het is belangrijk dat je middels de juiste strategie deze mailadressen activeert. Hoe ouder de e-mailadressen zijn, hoe groter de kans is dat een e-mailadres niet meer in gebruik is. Het sturen van nieuwsbrieven naar inactieve e-mailadressen vergroot de kans dat je als spam gemarkeerd wordt.

Voldoet mijn database aan de wettelijke eisen?

Het is belangrijk dat je de ontvangers zelf vergaard hebt of op een legitieme manier in bezit hebt gekregen. Vanuit wettelijk oogpunt moet je van alle ontvangers een geldige opt-in ofwel een inschrijvingsbewijs hebben. Het is daarom totaal niet verstandig om e-mail bestanden van derden over te kopen.

Hoe actief zijn mijn ontvangers?

Het succes van je nieuwsbrieven hangt deels af van hoe actief je ontvangers zijn. Het is daarom belangrijk om te achterhalen hoeveel ontvangers in de laatste twee jaar tenminste één nieuwsbrief hebben geopend of hebben doorgeklikt. E-mailadressen die je langer dan twee jaar in bezit hebt en die niet eerder een nieuwsbrief hebben geopend, kun je in ‘quarantaine’ plaatsen en op een later moment via een reactivatie campagne proberen te reactiveren.

Wat wil ik bereiken met het nieuwsbriefbestand?

E-mailmarketing is meer dan een keer per week een nieuwsbrief sturen naar je ontvangers. Bepaal vooraf wat het doel is: informeren, conversies, reactivatie, etcetera. Dit is namelijk van essentieel belang voor je e-mailmarketing strategie.

Wat heb ik mijn ontvangers te bieden (relevante content)?

Dit lijkt een voor de hand liggende vraag, maar is wel degelijk van belang! E-mailmarketing werkt alleen als je ontvangers de nieuwsbrief content relevant vinden. Je moet ze overtuigen om elke keer weer de nieuwsbrief te openen en daarna de gewenste actie uit te voeren. Dit bereik je door content in je nieuwsbrief te plaatsen die aansluit bij de wensen en verwachting van je ontvangers.

Welke e-mail software pakket is geschikt voor mij?

De keuze hiervoor is afhankelijk van je doelstellingen en plannen. Het belangrijkste is dat je een e-mail softwarepakket kiest dat je helpt bij het streven naar het communiceren van de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal naar de juiste persoon. En uiteraard past binnen het beschikbare budget. In Nederland worden o.a. Clang (e-Village), Spotler, Copernica en Hubspot veel gebruikt als e-mailmarketing tool.

Mailchimp vs. ActiveCampaign

ActiveCampaign gaat met haar ontwikkelingen op het gebied van marketing automation verder dan e-mailmarketing alleen. Dit is een mooie tool voor wanneer je als organisatie de stap wilt gaan zetten in beter afgestemde communicatie richting de verschillende doelgroepen die je als organisatie hebt. Tegelijkertijd is het een uitstekende e-mailmarketing tool waarin je gemakkelijk slimme e-mail flows kunt opzetten.

Momenteel wordt ActiveCampaign (ook beschikbaar in het Nederlands) al gebruikt door meer dan 80.000 bedrijven en is de tool al beschikbaar voor 120 euro per maand bij een nieuwsbrief bestand van 5000 inschrijvingen.

Paul Leune

Ben je al overtuigd? Of wil je meer weer weten over hoe jij e-mailmarketing kunt inzetten? Neem dan vandaag nog contact op met Paul voor een vrijblijvend gesprek. 

Projecten en referenties

Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.

Meer online marketing kennis?

We delen het graag, neem vandaag nog contact op voor de mogelijkheden!

Contact