Digital radio, digitale radio, DAB of DAB+? Allerlei termen voor streaming- en on demand-diensten. Diensten die hebben geholpen aan de enorme groei van de muziekindustrie. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, JUKE en Deezer. In 2030 wordt verwacht dat deze markt wereldwijd 847 miljoen gebruikers zal tellen, die samen $28 miljard omzetten. Wat kan dit voor jou betekenen? We praten je graag bij over de mogelijkheden van digitale radio voor de marketingmix van jouw organisatie.  

Voordat we beginnen, eerst even een stukje achtergrond over digitale radio. Digital radio NL is een samenwerking tussen de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), de negen landelijke commerciële radio vergunningshouders (VCR), het Ministerie van Economische Zaken en de Stichting Regionale Publieke Omroep (RPO, voorheen ROOS). De radiostations die bij Digital Radio NL zijn aangesloten, zijn digitaal beschikbaar via onder andere DAB+. Bovengenoemde partijen hebben als doel om luisteraars kennis te laten maken met digitale radio, met de nadruk op DAB+. Een radio met DAB+ technologie biedt meer keuze aan radiostations en een verbeterde digitale geluidskwaliteit ten opzichte van de traditionele FM-radio. Maar, wat kun je met digitale radio op marketinggebied?

Jouw doelgroep beter bereiken?

De digitale radio trend die al lang gaande is, zorgt voor veel mogelijkheden. Steeds meer mensen luisteren naar digitale radio. Zo worden online muziekdiensten vaak intensief beluisterd door mensen die bijvoorbeeld in de trein of sportschool een koptelefoon dragen.

De reclameblokken zijn minder lang dan op de traditionele radio, waardoor de betrokkenheid hoog blijft. Voor organisaties kan het daarom dan ook interessant zijn om via digitale radio de juiste doelgroep te bereiken. Het is namelijk mogelijk om juist alleen luisteraars die al eerder jouw website hebben bezocht, de radiospot van jouw organisatie te laten horen. Deze remarketing mogelijkheid is net het punt waar we even dieper op in zullen gaan, want dit is niet mogelijk bij de ’traditionele’ FM-radio.

Remarketing klinkt je misschien wel bekend in de oren. Een voorbeeld: je hebt schoenen bekeken en krijgt vervolgens verschillende advertenties over schoenen te zien. ‘Hé, ik ben er toch ingetrapt.’ Een bewezen effectieve manier om de doelgroep die twijfelt toch over de streep te trekken om bijvoorbeeld een aankoop te doen of een offerte aan te vragen.

Digitale radio en het LeadLogic Groeimdoel

Om je een beter beeld te geven van de mogelijkheden van digitale radio in de verschillende fases van het LeadLogic Groeimodel, zeggen we vaak dat je digitale radio kunt koppelen aan Display-advertising. Digitale radio wordt namelijk technisch gezien op dezelfde manier ingekocht.

In de kennismakingsfase maken bezoekers eerst kennis met jouw organisatie. Zij komen bijvoorbeeld op je website voor meer informatie. Door je website te koppelen met Google Analytics, kun je het aantal bezoekers op je website meten. Ook kun doelgroepen aanmaken voor remarketing, wat weer goed past bij de overwegingsfase van het LeadLogic Groeimodel. Bezoekers bekijken een bepaalde pagina en verlaten de website, waarna zij toegevoegd worden aan een doelgroep. Deze doelgroep kan vervolgens ingezet worden voor remarketing. Zij hebben dus eerder een pagina op je website bezocht en horen vervolgens een commercial van je organisatie op de radio. Een effectieve manier om jouw doelgroep, die al een keer interesse heeft getoond, jouw product of diens opnieuw te laten overwegen.



Er zijn, naast remarketing, nog meer targeting-mogelijkheden zoals targeting op leeftijd of op specifieke playlist. Hierdoor worden verschillende mogelijkheden gecreerd om een creatieve campagne in te richten. Een mooie aanvulling op de marketingmix van jouw organisatie.

Is adverteren op digital radio wel wat voor mij?

Nu zul je misschien denken: is deze methode van adverteren wel wat voor mij? Volgens ons kan het zeker wat voor jou zijn! Met adverteren via digitale radio bereik je vaak in een klap een groot publiek. Daarnaast is adverteren via digitale radio in de meeste gevallen goedkoper in vergelijking met offline radio, omdat je heel gericht kunt (re)targeten op de juiste doelgroep.