‘Hoi Siri, wat is de impact van voice search op het zoekgedrag van onze klanten?’ Dit heb je vast en zeker al eens iemand zien doen. Praten tegen de telefoon. Dat ziet er misschien nogal vreemd uit, maar deze mensen zijn zo gek nog niet. Voice search, oftewel spraakgestuurde zoekopdrachten zijn momenteel steeds meer onder de aandacht. In Amerika heeft maar liefst 1 op de 4 huishoudens al een smart speaker. Het is de trend van 2020. De gesproken zoekopdracht heeft het potentieel om de digitale markt op zijn kop te zetten. Deze trend mag je als ondernemer dus niet missen. Benieuwd wat voor rol voice search speelt binnen het zoekgedrag van jouw klanten? 

De werking van voice search

Om te beginnen gaan we eerst kort de werking van voice search onder de loep nemen. Voice search is niet meer dan zoeken op basis van spraakgestuurde berichten. Maar hoe is het mogelijk dat deze apparaten jou ook daadwerkelijk begrijpen? Dit kan door de Natural Language Processing (NLP) techniek. Deze techniek zorgt ervoor dat computers menselijke taal kunnen begrijpen, interpreteren en antwoorden. Tegenwoordig zijn er enkele techbedrijven die voice search ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn Google met zijn Assistant, Siri van Apple, Amazon met Alexa en Microsoft heeft op zijn beurt Cortana. Dit noemen we ook wel digitale assistenten.

Afhankelijk van welk besturingssysteem je gebruikt, begin je met ‘Hoi Siri’, of ‘Ok Google’, om voice search te activeren. Vervolgens kun je je zoekopdracht inspreken en zorgt NLP ervoor dat je vraag wordt omgezet in een tekstuele vraag, die vervolgens gesproken beantwoord wordt.

Ontwikkelingen

De opkomst van voice search gaat in een sneltreinvaart. Weinig mensen kunnen antwoord geven op hoe de opkomst van voice search is begonnen. Toch heeft het de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Momenteel zijn er circa 2.2 miljard devices in omloop die spraakgestuurd bediend kunnen worden.

Daarnaast is het aantal huishoudens met een smart speaker explosief gegroeid. Sneller dan de smartphones en tablets toendertijd. In de VS heeft maar liefst 32% van de huishoudens een smart speaker. In Nederland ligt dit percentage wat lager, namelijk 6%. Wel wordt er verwacht dat er in 2020, maar liefst 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd gesproken zal zijn.

In 2020 wordt verwacht dat maar liefst 50% van alle zoekopdrachten wereldwijd, gesproken zal zijn.

Voice search in de praktijk

Allereerst zijn de gesproken zoekopdrachten anders dan de traditionele zoekopdrachten via het toetsenbord. We gaan natuurlijke taal gebruiken. Dit betekent dat we niet meer in een browser iets typen, maar volledige zinnen gebruiken om tegen onze Voice Assistent te praten.

Wanneer je bijvoorbeeld binnen Google op zoek bent naar een luxe restaurant in Harderwijk, typ je in de zoekbalk: luxe restaurant Harderwijk. Met voice search stel je de vraag: ‘Ik ben op zoek naar een luxe restaurant in Harderwijk.’ Je ziet dat dit er voor zorgt dat het zoekwoord langer wordt. Daarnaast zullen de zoekopdrachten ook vaker in vraagvorm gesteld worden.

Hierdoor groeit het aandeel ‘longtail zoekwoorden’ en dat heeft effect op je SEO-strategie. Dit zijn de zoekopdrachten van drie of meer woorden. Door deze langere zoekopdrachten zal de content geoptimaliseerd moeten worden. We gaan ons minder focussen op exacte zoekwoorden en meer op de longtail bijwoorden.

Als je met voice search zoekt, zal Google steeds vaker maar 1 antwoord geven in plaats van talloze pagina’s. Het antwoord dat wordt gegeven haalt Google uit een van de bovenste pagina’s. Uiteindelijk is dit efficiënter, maar dit betekent wel meer competitie voor websites onderling. Van groot belang is het daarom om een goede positie binnen Google te verkrijgen.

Hierbij wordt local search steeds interessanter. Maak daarom je website goed vindbaar:

  • Maak pagina’s aan met zoektermen van de naam van je organisatie of vestiging
  • Update je bedrijfspagina in Google Maps
  • Bedenkt content die relevant is voor de mensen in de regio. Denk hierbij aan de openingstijden.

Kortom, het is moeilijk te voorspellen hoe voice search het zoekgedrag van je klanten gaat beïnvloeden. Voorlopig worden de ‘gewone’ zoekopdrachten nog niet overgenomen door voice search. Het wordt wel een integraal onderdeel van hoe we search gaan gebruiken. Waar nu alles nog visueel georiënteerd is en we een scherm gebruiken, zal dit op veel vlakken verschuiven naar voice waarbij we een scherm niet langer meer nodig hebben. In de toekomst zal het daarom onderdeel moeten worden van jouw marketingstrategie!