De toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf

De toegevoegde waarde van chatbots voor jouw bedrijf

  • Leesduur: 2 min

Ongetwijfeld ben je ze al wel eens tegengekomen; de chatbots. Ze helpen je bij vragen, problemen of zelfs met het bestellen van producten. Maar wat kan een chatbot voor jouw onderneming betekenen? Een belangrijk onderdeel naar klanten toe, is de service die je kan bieden. Maar het dagelijks beantwoorden van alle vragen kost een hoop tijd. Chatbots worden hierdoor steeds populairder. In deze blog lees je hoe een chatbot bij kan dragen aan het succes van jouw bedrijf. 

De voordelen van een chatbot

Altijd beschikbaar

Chatbots kunnen vragen of opdrachten ook buiten de kantooruren oppakken. Gebruikers en klanten kunnen 24/7 direct geholpen worden.

Schaalbaar

Gebruikers hoeven nooit te wachten. Een chatbot kan namelijk meerdere chats tegelijk beantwoorden.

Persoonlijk

Door Artificial Intelligence zijn chatbots steeds persoonlijker geworden en minder afstandelijk.

Besparing

Uit onderzoek blijkt dat een chatbot gemiddeld meer dan 4 manuren er dag bespaart en meer dan 20% van de kosten drukt op de support afdeling.

Klantverloop

Door goede service te bieden en direct reactie te geven op klanten zorgt dit ervoor dat het klantverloop afneemt. Chatbots kunnen ook intelligentie en efficiënte vragen stellen aan de gebruiker.

Kanalen

Chatbots kunnen op meerdere kanalen tegelijk ingezet worden.

Waar moet je op letten bij het gebruik van een chatbot?

De afgelopen jaren is het aantal chatbots fors gegroeid, waardoor de keuze nu erg ruim is. Het is daarom belangrijk dat je als organisatie bepaalt waarvoor je de chatbot gaat inzetten en op welke platformen. Vind de juiste balans tussen mens en geautomatiseerde berichten. Op deze manier verbeter je de verbinding met de gebruiker. Je kan de chatbots ook voorzien van extra opties, zoals afbeeldingen of video’s. 

Zelf hebben wij laatst ook een een chatbot geïntroduceerd bij PinDirect., genaamd Pinny. Dankzij Pinny kunnen klanten van PinDirect nu 24/7 terecht voor vragen en problemen. Naast dat Pinny wordt gebruikt op de website, wordt ze ook ingezet op WhatsApp en Facebook. In het onderstaande filmpje is te zien hoe de chatbot de klant zelfs kan ondersteunen in het aankoopproces en het versturen van een offerte. 

Paul Leune

Ben je tijdens het lezen van deze blog geïnteresseerd geraakt in een chatbot en wil je graag meer informatie over de mogelijkheden? Neem gerust contact op met één van onze digital marketing specialisten.

Projecten en referenties

Iedere dag zetten wij ons in om onze opdrachtgevers te laten groeien. Want groei is waar wij energie van krijgen.

Meer online marketing kennis?

We delen het graag, neem vandaag nog contact op voor de mogelijkheden!

Contact