Tegenwoordig zijn campagnes steeds vaker multichannel en is het dus belangrijk dat er fotomateriaal beschikbaar is dat zowel geschikt is voor de website als voor de campagnes en daarnaast gebruikt kan worden in bijvoorbeeld een brochure of een factsheet. Waar moet een goede foto eigenlijk aan voldoen? We spreken met onze partner Jan Erkelens.

Waarom is fotografie eigenlijk zo belangrijk?

Hoe zorg je er nu voor dat een foto geschikt is voor online? “Allereerst moet de foto in orde zijn wat betreft licht en techniek. Vervolgens is het erg belangrijk om vooraf duidelijk te hebben waar de foto voor gebruikt gaat worden. Is de foto voor een banner in de nieuwsbrief of juist voor op de homepage en komt er wel of geen tekst in te staan? Als je dit vooraf weet dan kan er rekening gehouden worden met bijvoorbeeld de diepte in de foto en de best mogelijke afmetingen, cruciaal voor een perfect plaatje.”

“Je moet mensen triggeren met je product of dienst. Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden.”

Waarom is het van belang om goede foto’s op je website te hebben? “Je moet mensen triggeren met je product of dienst. Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden. Kan er dus iets uitgelegd worden met beeld? Doe het dan ook met beeld. Van cruciaal belang is wel dat het beeld professioneel is, je wilt immers geen amateuristische indruk achterlaten bij de bezoeker die altijd รฉรฉn klik is verwijderd van de concurrent.”

Wat zie je vaak fout gaan? “Foto’s die niet kloppen door een slechte resolutie en door het feit dat ze duidelijk niet zijn gemaakt voor de betreffende positie op de website. Ik zie vaak dat de waarde van goed fotomateriaal wordt onderschat.”

Vergt goed fotomateriaal een hoge investering? “Naar mijn mening niet, goed fotomateriaal levert altijd meer op dan dat het kost.”

Een goed voorbeeld van een foto die is gemaakt met aandacht voor online