Het belonen van andere partijen die voor jou een klant (of lead) binnenbrengen, wordt affiliate marketing genoemd. Het is een interessant extra kanaal dat bijna alle kleine en grote webwinkels inzetten om de online omzet te verhogen. Een veel genoemd nadeel van affiliate marketing is de tussenkomst van een affiliate netwerk. Er is ook een alternatief.

Affiliate marketing kan een krachtig kanaal zijn. Een goede campagne kan een flinke boost in sales en naamsbekendheid genereren en is relatief eenvoudig op te zetten.

Reguliere structuur bij affiliate marketing

Bij affiliate marketing zijn doorgaans drie partijen betrokken. De adverteerder is de partij die een product of dienst biedt en deze wil verkopen. Denk hierbij aan webwinkels of B2B-platformen. De uitgever (ook wel publisher genoemd) is de partij die tracht de klanten voor de producten of diensten aan te leveren. Bekende voorbeelden zijn vergelijkingssites als Independer en HoyHoy, maar dit kunnen ook blogs, informatieve websites, maillijsten en social media-accounts zijn. De derde partij is het affiliate netwerk, een soort tussenpersoon die adverteerder en uitgever bij elkaar brengt. Affiliate netwerken beschikken over een gigantisch netwerk van websites, social media-accounts en maillijsten. Dat netwerk kun je benutten om je product of dienst te verkopen.

Vergoedingsstructuur

De vergoedingsstructuur is in de basis vrij overzichtelijk. De adverteerder bepaalt een percentage of vast bedrag dat de publisher ontvangt op het moment dat deze aan de basis heeft gestaan van een sale of lead. Op het moment dat er een affiliate-netwerk tussenbeide komt, krijgt deze partij ook een vergoeding per sale of lead, bovenop een maandelijkse fee. In ruil daarvoor bieden netwerken als Zanox, TradeDoubler, Daisycon en TradeTracker een platform om adverteerders en publishers bij elkaar te brengen en de techniek om sales, traffic of leads door te meten. Ze nemen de administratie op zich, zorgen dat de juiste tracking codes worden gegenereerd en dat adverteerders de juiste promotiematerialen aanleveren.

Onderwerp van discussie

De functie van affiliate netwerken is al jaren onderwerp van discussie. Dit komt met name door de kwaliteit van publishers, die soms te wensen over laat. Met de enorme aantallen publishers is manuele controle nauwelijks te doen. Reputatieschade ligt daardoor op de loer. Het is dan ook niet zo gek dat diverse grote webwinkels – Bol.com en Wehkamp om er maar even twee te noemen – een eigen affiliate programma hebben ontwikkeld. Hiermee houden zij zelf de controle en bespaart men de extra kosten van een affiliate netwerk.

Zelf in charge

Voor iedere webwinkel die zelf in charge wil zijn als het gaat om affiliate marketing, kan een eigen programma uitkomst bieden. Dit vereist echter het nodige programmeerwerk en is dus niet voor iedereen haalbaar. Een andere optie is het doormeten door middel van utm-parameters in Google Analytics, maar je geeft een publisher liever geen toegang tot je cruciale data, terwijl een publisher zonder directe inzage in Analytics je niet zomaar vertrouwt als het gaat om het aanleveren van het aantal sales of leads. Gelukkig is er een ideale oplossing: iDevAffiliate.

iDevAffiliate

iDevAffiliate neemt alle taken van het affiliate netwerk uit handen. Binnen deze software is eigenlijk alles mogelijk wat je als adverteerder nodig hebt. Een complete bibliotheek voor al het mogelijke advertentiemateriaal, tientallen opties om commissiemodellen op te zetten, zeer uitgebreide rapportagemogelijkheden: het is allemaal beschikbaar binnen één overzichtelijke en uitgebreide gebruiksersinterface. Publishers kunnen inloggen op een aparte omgeving, waarin advertentiemateriaal, rapportages en al het andere benodigde direct en real-time beschikbaar is. De kosten zijn te overzien: er is een cloud-abonnement voor $39 per maand, of een drietal eenmalige licentiepakketten, variërend van $199 voor het lichtste pakket, tot $399 voor het complete pakket inclusief alle extra plugins.

Bekijk de website van iDevAffiliate
(en nee, dit is geen affiliate link 😉)